DOI of the published article https://doi.org/10.46368/jpd.v12i1.1921
Implementation Of The Use Of LKPD Based On The Learning Cycle Model Towards Cultural Literacy
Implementasi Penggunaan LKPD Berbasis Model Learning Cycle terhadap Literasi Budaya
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.4960Keywords:
Implementation,, LKPD, Learning Cycle 5E, Cultural LiteracyAbstract
This research examines teachers' understanding of Class-based Student Worksheets (LKPD) at SDN Mindugading. Students must be trained in critical thinking because the 2013 curriculum demands critical thinking skills. Classroombased Student Worksheets will help students learn to think critically by teaching them not only to remember, understand, and apply information, but also to analyze, evaluate, and develop their ideas. Teachers must have adequate abilities to understand the Cycle of Learning to support learning that trains students to understand cultural literacy. This research is part of a type of qualitative research with a descriptive design. with documentation methods for data collection. The results of the research show that teachers understand the Learning Cycle-based student worksheets at SDN Mindugading well, implement them well, and are in the quite good category. Apart from that, the success rate of students participating in the Learning Cycle-based LKPD is also in the good category
Downloads
References
Anggraini, W., Anwar, Y., & Madang, K. (1999). "Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik ( Lkpd ) Berbasis Learning Cycle 7e Materi Sistem Sirkulasi Pada Manusia Untuk Kelas Xi Sma". 49–57.
Arrohman, D. A., Latiefah, A., & Wahyuni, E. (2022). "Implementasi Penggunaan LKPD Pencemaran Air Berbasis STEM dan Model Learning Cycle 6e Terhadap Kemampuan Literasi Sains Pendahuluan". 10(2),
T. Astari, (2017). "Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis Pendekatan Realistik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD kelas IV". 9(2), 150–160.
Megawati. (2018). "Meningkatkan Minat Belajar Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Melalui Startegi Learning Cycle pada Siswa". 4(3), 737–744.
S. Sulistyorini, Z. Harmanto & J. Abidin, (2018). "Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (Lkpd) Tematik Terpadu Mengintegrasikan Penguatan Pendidikan Karakter (Ppk) Dan Literasi Siswa Sd Di Kota Semarang" 9(4), 21–30.
A. F. Putri & L. J. Ananda, (2020). "Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (Lkpd) Berbasis Kearifan Lokal Untuk Siswa Sekolah Dasar". 4(4), 70–77.
Fayza, A. A., & Nugraha, D. M. (2021). "Pengaruh Literasi Terhadap Perkembangan Pembelajaran Pkn". 6(229), 57–65.
Kasmuji, K. (2021). "Upaya Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Menyusun Desain Pembelajaran dan RPP Berorientasi HOTS SMP Negeri 5 Long Ikis". 1(3), 103–109. https://doi.org/10.52436/1.jpti.20
D. G. S. Harahap, S. Nasution, E. S Nst & A. Sormin (2022). "Analisis Kemampuan Literasi Siswa sekolah Dasar". 6(2), 2089–2098.
M. C. Nurani & P. Rachmadyanti (2022). "Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Literasi Budaya Pada Siswa Kelas Iv Sdn Geluran 3 Taman Sidoarjo" Abstrak. 2, 431–441.
Lestari, L., & Muhroji, M. (2022). "Pemahaman Guru Terhadap Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis HOTS di Sekolah Dasar". Jurnal Basicedu, 6(4), 6533–6539. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3293
C. S. Ningsih & A. F. Nisa (2023). "Pemanfaatan Pojok Baca Dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Sdn Puro Pakualaman 1"11(2), 202–207.
Sutrisno, (2021). "Peningkatan Prestasi PKn Melalui Nilai-nilai Juang Rumuskan Pancasila Dengan Model Pmbelajaran Siklus Belajar (Learning Cycle) Pada Siswa kelas VI Sd Putih 2"I(2), 40–46.
S. Lubis, (2021). "Penerapan Modl Learning Cycle (Lc) Untuk Meningkatkan Aktifitas Pembelajaran Ppkn Di Smp Negeri 2 Penyabungan". 3(2), 49–55.
Nur, S. S., & Noviardila, I. (2021). "Kajian Literatur Pengaruh Model Learning Cycle terhadap Hasil Belajar Tematik Terpadu". 2(1), 1–5.
N. W. Pastini, I. N Jampel & N. K. Widiartini (2022). "Pengaruh aimplementasi model pembelajaran Learning Cycle 7e Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan (Ppkn)". 12(1), 14–24.
J. Daryanto, (2022). "Meningkatkan Motivasi belajar peserta Didik Sekolah Dasar melalui Pemanfaatan Media Interaktif (LKPD) Berbasis Liveworksheet Pada Masa Revolusi Industri 0.4". 3(2), 319–326.
Putri, D. Y. (2022). "Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa pada Mata Pelajaran PPKn Melalui Pengembangan Model Learning Cycle 7e Setting Peer Learning". 7(1), 238. https://doi.org/10.17977/um019v7i1p238-245
Safitri, D., & Noviarni, N. (2018). "Pengembangan Lembar Kegiatan siswa (LKS) Berbasis Model Learning Cycle 7e untuk Memfasilitasi kemampuan koneksi siswa SMP/MTs. JURING (Journal for Research in Mathematics Learning)". 1(1), 242. https://doi.org/10.24014/juring.v1i3.4777
Suparlan, S. (2019). "Teori Konstruktivisme dalam Pembelajaran". Islamika, 1(2), 79–88. https://doi.org/10.36088/islamika.v1i2.208
A. Metalin, I. Puspita, S. Purwo. (2019). "Pengaruh Bahan Ajar Berbasis Literasi Dengan Pendekatan Kontekstual Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar". 2(1), 1–7.
Utama, N. G., & Rahmatan, H. (2019). "Penerapan LKPD Berbasis Learning Cycle 5E Terintegrasi Nilai Islami Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik di SMP". 07(01), 47–54. https://doi.org/10.24815/jpsi.v7i1.13550
Wafida. (2013). "Penyusunan Instrumen Penilaian Berbasis Higher Order Thingking Skills ( Hots )". Jurnal Cendekia Sambas, 1(1), 1–10.
Wulanjani, A. N., & Anggraeni, C. W. (2019). "Meningkatkan Minat Membaca melalui Gerakan Literasi Membaca bagi Siswa Sekolah Dasar". 3, 26–31.
P. Rahmawati & S. Mutmainah (2023)."Upaya Meningkatkan Keterampilan Membaca Dengan Media Audio Visual Pada Siswa Kelas V Sd Negeri 13 Pesing" 11(2), 269–280.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.