Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Strategy For Writing in the Air in Learning Arabic Language at Permata Sunnah Sidoarjo Islamic School


Strategi Menulis di Udara dalam Pembelajaran Bahasa Arab Sekolah Islam Permata Sunnah Sidoarjo

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.4949

Keywords:

Strategy For Writing In The Air , Learning , Arabic

Abstract

  student at the Permata Sunnah Islamic School uses the technique of writing in the air as a means of learning Arabic.  Aqualitative approach is utilized in this study. Methods such as documentation studies, interviews, and observations are used to gather data. as well as their Arabic language instructors, school administrators, and curriculum assistants, participated in the study. Athree-step process including planning, execution, and evaluation makes up the execution of the writing strategy in the air, according to the research. The benefits of the air writing method include fostering more self-control, enthusiasm, and proficiency in Arabic writing, as well as a growth in students' creative capacities. Teachers who speak at a rapid pace, inefficient useof time, and the fact some students struggle with Arabic handwriting are all problems with this. Delivering it slowly and repeating in stages at least three times is effort overcome the strategy's shortcomings,learning contract,student's interest in reading.

Downloads

Download data is not yet available.

References

H. Nur, “Penerapan Metode Muhadatsah Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Maharah Kalam Peserta Didik,” journal.uin-alauddin.ac.idH NurLentera Pendidik. J. Ilmu Tarb. Dan Keguruan, 2017

M. Munawarah and Z. Zulkiflih, “Keterampilan Menulis (Maharah al-Kitabah) dalam Bahasa Arab. Loghat Arabi: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab, 1 (2), 22,” 2021.

R. Kurnia, “Pengembangan Kemampuan Menulis Anak Usia Dini Dengan Tema Alam Semesta.” 2018.

M. Lutfiana Iskandar, “STRATEGI PEMBELAJARAN MENULIS (KITABAH) BAHASA ARAB,” 2017.

A. Rathomi “MAHARAH KITABAH DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB,” 2020.

D. Rahmawati and A. S. Ari " Strategi dan Metode Pembelajaran Bahasa Arab" 2014.

S.B Waluya and M.Asikin,, “Strategi Pembelajaran dalam Menghadapi Tantangan Era Revolusi Industri 4.0.”2019.

Abdullah Sadjad, "Pembelajaran Aktif Melalui Metode Imla' Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Huruf Arab Pada Siswa Kelas VII A SMPN 2 Tulakan Kecamatan Tulakan Kabupaten Pacitan Semester Ganjil Tahun Pelajaran 2018/2019." 2019.

Khotijah, “DESAIN STRATEGI PEMBELAJARAN BAHASA ARAB di MI.”

Kustiyah, “Meningkatkan Kemampuan Menulis Huruf Abjad Melalui Teknik Menulis di Udara Pada Siswa Kelas 1B SDN Klatakan 02 Jember" 2002.

M. Rizqi Mubarak, “Kombinasi Strategi Bernyanyi dan Bermain : Upaya dalam Menumbuhkan Motivasi Mahasiswa Tadris Biologi (TBG) dalam Pembelajaran Bahasa Arab Kegiatan Pembelajaran Bahasa Arab Berorientasi Pada Upaya Pembangunan Kemampuan Peserta Didik di Bidang Bahasa Arab,” Sastra, dan Budaya Arab, vol. 3, no. 1, 2020.

H. Siregar, I. B. Saragi, M. A. Azikra, M. Alamsyah Siregar, and S. Nasution, “Strategi Modeling dalam Pembelajaran Penulisan Huruf Arab di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 4 Helvetia,” vol. 1, no. 11, 2023

Muhammad Ramdhan, "Metode Penelitian".

Wahidmurni, “Pemaparan Metode Penelitian Kualitatif,” 2017.

K. Kaharuddin, “Kualitatif: Ciri dan Karakter Sebagai Metodologi,” Equilib. J. Pendidik., vol. 9, no. 1, pp. 1–8, Dec. 2020.

Sapto Haryoko, Elektro and undefined 2009, “Efektivitas pemanfaatan media audio-visual sebagai alternatif optimalisasi model pembelajaran,”.

Fauzan and M. A. Lubis, “Perencanaan Pembelajaran di SD/MI,” Kencana. pp. 1–253, 2020.

Zulhanif, “Penyusunan silabus dan rencana pelaksanaan pembelajaran (RPP) untuk meningkatkan kompetensi guru melalui supervisi akademik di SDN 165 pekanbaru,” J. Pigur, vol. 01, no. 02, pp. 42–52, 2018.

Rokhmawati, D. Mahmawati, and K. D. Yuswandari, “Perencanaan Pembelajaran (Meningkatkan Mutu Pendidik),” Joedu J. Basic Educ., vol. 02, no. 01, p. 4, 2023.

Indrawati and W. Setiawan, “Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif dan Menyenangkan Untuk Guru SD,” Pus. Pengemb. dan Pemberdaya. Pendidik dan Tenaga Kependidikan Ilmu Pengetah. Alam (PPPPTK IPA), p. 45, 2009.

S. Maemunah, “Konsep Pembelajaran Inovatif Dan Kreatif Di Era Digital,” pp. 1–100, 2022.

Winarso D and Aryanto, “Forecasting Calon Mahasiswa Baru Menggunakan Artificial Neural Network Pada Universitas Muhammadiyah Riau,” PROSIDING, vol. 1, p. 127, Sep. 2016.

M. Mulyani, “Evaluasi Keterampilan Menulis Yang Di Buat Guru Sd Di Kota Magelang,” Jur. Bhs. dan Sastra Indones. FBS Unnes, vol. 7 2008.

S. Rohman and S. Nurhasanah, “Paham Radikalisme Berdasarkan Perspektif Agama (Radicalism Based On Religious Perspective),” J. Terror. Stud., vol. 1, no. 1, May 2019.

M. Harahap, A. R. Hasibuan, A. H. Siregar, S. Khairunnisa, and N. H. Ramadhani, “Efektivitas Metode Dikte Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Siswa,” Sinar Dunia, vol. Vol.2, no. No.3, pp. 119–128, 2023.

H. Husnani and S. Sunarti, “Implementasi Kontrak Belajar Didalam Perkuliahan Menjadi Pendidikan Moral Di Perguruan Tinggi,” Eval. J. Manaj. Pendidik. Islam, vol. 6

Posted

2024-07-04