Prototype Energy Saving Car Chasiss Design Using Hollow Galvalum 4x4 2mm Thick Material
Rancang Bangun Chassis Mobil Hemat Energi Tipe Prototype Dengan Material Hollow Galvalum 4x4 Tebal 2mm
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.4876Keywords:
chassis, energy efficient car, hollow galvalume 4x4Abstract
Designing an energy-efficient prototype car chassis is a crucial step in developing environmentally friendly and energy-efficient vehicles. This study focuses on using 4x4 hollow galvalume material with a thickness of 2mm as the primary chassis material. The main objective is to analyze deflection at the driver's position using a frame model equipped with brackets and a roll bar. The finite element method simulation was employed to measure deflection values at the driver’s position under different loads: 70kg, 80kg, and 90kg. The results indicate that deflection values increase with the load. Using 4x4 hollow galvalume with a 2mm thickness shows potential for creating a lightweight yet strong and safe chassis. These findings have positive implications for the development of energy-efficient cars that prioritize driver safety and energy efficiency, contributing significantly to future environmentally friendly vehicle technology.
Downloads
References
Alamin, A. A. S., Fauzi, A. S., & Yasinta, S. P. (2023). Rancang Bangun Chassis Prototipe Mobil Listrik (Doctoral Dissertation, Universitas Nusatara Pgri Kediri).
Kurniawan, M. A. (2020). Prototipe Track Inspection Car Indonesian Railway Academy Api-02. Jurnal Perkeretaapian Indonesia (Indonesian Railway Journal), 4(1).
Kusumo, A., & Suryadharma, N. G. (2021). Analisa Kekuatan Chassis Mobil Menggunakan Material Paduan Aluminium Dan Magnesium. Jurnal Teknik Industri, 24(2), 29-42.
Sahusilawane, T., & Frans, P. L. (2022). Perilaku Defleksi Balok Beton Tulangan Sistem Rangka Dengan Jarak Spasi Seperdua Tinggi Efektif Balok. Jurnal Simetrik, 12(1), 520-525.
Frans, P. L., & Matitaputty, J. R. (2020). Perilaku Defleksi Balok Beton Tulangan Sistem Rangka Dengan Jarak Spasi Seperempat Tinggi Efektif Balok. Jurnal Simetrik, 10(2), 322-327.
Khoeri, H., Alisjahbana, S. W., Widjajakusuma, J., & Najid, N. (2023). Estimasi Lendutan Pelat Untuk Menghitung Kapasitas Beban Dengan Akurasi Tinggi Menggunakan Uji Getar. Konstruksia, 14(2), 175-188.
Prasetiyo, M. K. P. H., & Solikin, M. (2021). Pengaruh Penggunaan Baja Ringan Profil Hollow Terhadap Kuat Lentur Balok Beton. Wahana Teknik Sipil: Jurnal Pengembangan Teknik Sipil, 26(2), 179-188.
Faiza, M., Huzaim, H., & Hasibuan, P. (2024). Balok Beton Yang Diperkuat Rangka Bidang Baja Hollow Diisi Mortar Fas 0, 4 Dengan Variasi Lebar Balok Terhadap Kapasitas Lentur Dan Daktilitas Balok. Journal Of The Civil Engineering Student, 6(1), 15-21.
Muhajrin, A., & Askar, P. (2023). Rancang Bangun Rangka (Chasis) Mobil. Piston: Jurnal Teknologi, 8(2), 27-34.
Sanitra, R., Huzaim, H., & Putra, R. (2022). Analisis Kapasitas Dan Daktilitas Rangka Bidang Yang Dikombinasikan Pelat Dari Baja Hollow Yang Diisi Mortar Fas 0, 4 Dengan Variasi Tinggi Rangka. Journal Of The Civil Engineering Student, 4(2), 183-189.
Wijaya, H. S., & Erizaldy, A. (2020). Kajian Desain Jembatan Sederhana Tipe Hollow Section Truss (Hst) Dari Material Kayu Kamper. Fondasi: Jurnal Teknik Sipil, 9(2), 215-222.
Nabila, J., Huzaim, H., & Putra, R. (2023). Analisis Kapasitas Dan Daktilitas Rangka Bidang Baja Hollow Yang Diisi Mortar Untuk Perkuatan Dinding Dengan Variasi Jenis Bukaan. Journal Of The Civil Engineering Student, 5(3), 274-280.
Iffatullah, A., Huzaim, H., & Putra, R. (2023). Analisis Kapasitas Dan Daktilitas Rangka Bidang Baja Hollow Yang Diisi Mortar Untuk Perkuatan Dinding Dengan Variasi Jarak Antar Kolom. Journal Of The Civil Engineering Student, 5(2), 183-189.
Suci, L. (2021). Evaluasi Perencanaan Struktur Bangunan Beton Bertulang Sni 2013 Dan Rangka Atap Baja Sni 2015 Menggunakan Sap 2000 Pada Bangunan Gedung Pertanahan Kabupaten Blitar (Studi Kasus: Gedung Pertanahan Jalan Manukwari, Satreyan, Kecamatan Kanigoro, Kabupaten Blitar). Jurnal Qua Tenika, 11(02), 71-80.
Samosir, D. M., & Mulyono, A. T. (2017). Biaya Preservasi Jalan Nasional Berdasarkan Analisis Nilai Kerataan Permukaan Dan Nilai Lendutan Perkerasan Terhadap Program Pendanaan Proyek Pemeliharaan Jalan. Jurnal Hpji (Himpunan Pengembangan Jalan Indonesia), 3(2).
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.