Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

Prototype Energy Saving Car Chasiss Design Using Hollow Galvalum 4x4 2mm Thick Material


Rancang Bangun Chassis Mobil Hemat Energi Tipe Prototype Dengan Material Hollow Galvalum 4x4 Tebal 2mm

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.4876

Keywords:

chassis, energy efficient car, hollow galvalume 4x4

Abstract

Designing an energy-efficient prototype car chassis is a crucial step in developing environmentally friendly and energy-efficient vehicles. This study focuses on using 4x4 hollow galvalume material with a thickness of 2mm as the primary chassis material. The main objective is to analyze deflection at the driver's position using a frame model equipped with brackets and a roll bar. The finite element method simulation was employed to measure deflection values at the driver’s position under different loads: 70kg, 80kg, and 90kg. The results indicate that deflection values increase with the load. Using 4x4 hollow galvalume with a 2mm thickness shows potential for creating a lightweight yet strong and safe chassis. These findings have positive implications for the development of energy-efficient cars that prioritize driver safety and energy efficiency, contributing significantly to future environmentally friendly vehicle technology.

Downloads

References

Alamin, A. A. S., Fauzi, A. S., & Yasinta, S. P. (2023). Rancang Bangun Chassis Prototipe Mobil Listrik (Doctoral Dissertation, Universitas Nusatara Pgri Kediri).

Kurniawan, M. A. (2020). Prototipe Track Inspection Car Indonesian Railway Academy Api-02. Jurnal Perkeretaapian Indonesia (Indonesian Railway Journal), 4(1).

Kusumo, A., & Suryadharma, N. G. (2021). Analisa Kekuatan Chassis Mobil Menggunakan Material Paduan Aluminium Dan Magnesium. Jurnal Teknik Industri, 24(2), 29-42.

Sahusilawane, T., & Frans, P. L. (2022). Perilaku Defleksi Balok Beton Tulangan Sistem Rangka Dengan Jarak Spasi Seperdua Tinggi Efektif Balok. Jurnal Simetrik, 12(1), 520-525.

Frans, P. L., & Matitaputty, J. R. (2020). Perilaku Defleksi Balok Beton Tulangan Sistem Rangka Dengan Jarak Spasi Seperempat Tinggi Efektif Balok. Jurnal Simetrik, 10(2), 322-327.

Khoeri, H., Alisjahbana, S. W., Widjajakusuma, J., & Najid, N. (2023). Estimasi Lendutan Pelat Untuk Menghitung Kapasitas Beban Dengan Akurasi Tinggi Menggunakan Uji Getar. Konstruksia, 14(2), 175-188.

Prasetiyo, M. K. P. H., & Solikin, M. (2021). Pengaruh Penggunaan Baja Ringan Profil Hollow Terhadap Kuat Lentur Balok Beton. Wahana Teknik Sipil: Jurnal Pengembangan Teknik Sipil, 26(2), 179-188.

Faiza, M., Huzaim, H., & Hasibuan, P. (2024). Balok Beton Yang Diperkuat Rangka Bidang Baja Hollow Diisi Mortar Fas 0, 4 Dengan Variasi Lebar Balok Terhadap Kapasitas Lentur Dan Daktilitas Balok. Journal Of The Civil Engineering Student, 6(1), 15-21.

Muhajrin, A., & Askar, P. (2023). Rancang Bangun Rangka (Chasis) Mobil. Piston: Jurnal Teknologi, 8(2), 27-34.

Sanitra, R., Huzaim, H., & Putra, R. (2022). Analisis Kapasitas Dan Daktilitas Rangka Bidang Yang Dikombinasikan Pelat Dari Baja Hollow Yang Diisi Mortar Fas 0, 4 Dengan Variasi Tinggi Rangka. Journal Of The Civil Engineering Student, 4(2), 183-189.

Wijaya, H. S., & Erizaldy, A. (2020). Kajian Desain Jembatan Sederhana Tipe Hollow Section Truss (Hst) Dari Material Kayu Kamper. Fondasi: Jurnal Teknik Sipil, 9(2), 215-222.

Nabila, J., Huzaim, H., & Putra, R. (2023). Analisis Kapasitas Dan Daktilitas Rangka Bidang Baja Hollow Yang Diisi Mortar Untuk Perkuatan Dinding Dengan Variasi Jenis Bukaan. Journal Of The Civil Engineering Student, 5(3), 274-280.

Iffatullah, A., Huzaim, H., & Putra, R. (2023). Analisis Kapasitas Dan Daktilitas Rangka Bidang Baja Hollow Yang Diisi Mortar Untuk Perkuatan Dinding Dengan Variasi Jarak Antar Kolom. Journal Of The Civil Engineering Student, 5(2), 183-189.

Suci, L. (2021). Evaluasi Perencanaan Struktur Bangunan Beton Bertulang Sni 2013 Dan Rangka Atap Baja Sni 2015 Menggunakan Sap 2000 Pada Bangunan Gedung Pertanahan Kabupaten Blitar (Studi Kasus: Gedung Pertanahan Jalan Manukwari, Satreyan, Kecamatan Kanigoro, Kabupaten Blitar). Jurnal Qua Tenika, 11(02), 71-80.

Samosir, D. M., & Mulyono, A. T. (2017). Biaya Preservasi Jalan Nasional Berdasarkan Analisis Nilai Kerataan Permukaan Dan Nilai Lendutan Perkerasan Terhadap Program Pendanaan Proyek Pemeliharaan Jalan. Jurnal Hpji (Himpunan Pengembangan Jalan Indonesia), 3(2).

Posted

2024-06-11