DOI of the published article https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.12697
Implementation of the Pancasila Learner Profile Reinforcement Project in Class IV of SD Muhammadiyah 1 Krian
Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila di Kelas IV SD Muhammadiyah 1 Krian
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.4852Keywords:
Implementation, Character, Pancasila Student ProfileAbstract
This study examines the implementation of the Pancasila Learner Profile Strengthening Project (P5) in class IV of SD Muhammadiyah 1 Krian using descriptive qualitative, this study describes the planning, implementation, and assessment and evaluation of P5. The results show that P5 is implemented effectively, having a positive impact on the Pancasila Learner Profile of students. Time constraints, resources, teacher understanding, and limited parental support pose significant challenges. This study confirms the effectiveness of P5 in developing the Pancasila Learner Profile, while recommending the provision of teacher training, increased parental involvement, and allocation of adequate resources to optimize the implementation process in the future.
Downloads
References
S. Ulandari and D. Dwi, “Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila sebagai Upaya Menguatkan Karakter Peserta Didik,” J. Moral Kemasyarakatan, vol. 8, no. 2, pp. 12–28, 2023.
M. Ritonga, “Politik Dan Dinamika Kebijakan Perubahan Kurikulum Pendidikan Di Indonesia Hingga Masa Reformasi,” Bina Gogik, vol. 5, no. 2, pp. 1–15, 2018.
A. D. Pertiwi, S. A. Nurfatimah, and S. Hasna, “Menerapkan Metode Pembelajaran Berorientasi Student Centered Menuju Masa Transisi Kurikulum Merdeka,” J. Pendidik. Tambusai, vol. 6, no. 2, pp. 8839–8848, 2022.
W. Subandrio and D. C. Kartiko, “Survey Keterlaksanaan Kurikulum Merdeka Belajar pada Pembelajaran Pendidikan Jasmani di SMA Negeri 1 Purwoasri,” J. Pendidik. Olahraga dan Kesehat., vol. 9, no. 2, pp. 177–182, 2021, [Online]. Available: https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikanjasmani/article/view/42154
A. Kahfi, “Implementasi Profil Pelajar Pancasila dan Implikasinya terhadap Karakter,” DIRASAH J. Pemikir. dan Pendidik. Dasar Islam, vol. 5 (2), pp. 138-151., 2022.
D. Aditia, S. Ariatama, E. Mardiana, and S. Sumargono, “Pancala APP (Pancasila’s Character Profile): Sebagai Inovasi Mendukung Merdeka Belajar Selama Masa Pandemik,” Edukasi J. Penelit. dan Artik. Pendidik., vol. 13, no. 2, pp. 91–108, 2021, doi: 10.31603/edukasi.v13i2.6112.
Novita Nur ‘Inayah, “Integrasi Dimensi Profil Pelajar Pancasila dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Menghadapi Era 4.0 di SMK Negeri Tambakboyo,” J. Educ. Learn. Sci., vol. 1, no. 1, pp. 1–13, 2021, doi: 10.56404/jels.v1i1.7.
F. Faturrahman, F. Setiawan, W. D. Astuti, and K. Khasanah, “Analisis Kebijakan Program Penguatan Pendidikan Karakter,” Tsaqofah, vol. 2, no. 4, pp. 466–474, 2022, doi: 10.58578/tsaqofah.v2i4.469.
S. Maruti, M. Hanif, S. Budyartati, N. Huda, W. Kusuma, and M. Khoironi, “Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila ( P5 ) pada Jenjang Sekolah Dasar,” vol. 2, no. 2, pp. 85–90, 2023.
M. Yamin and S. Syahrir, “Pembangunan Pendidikan Merdeka Belajar (Telaah Metode Pembelajaran),” J. Ilm. Mandala Educ., vol. 6, no. 1, pp. 126–136, 2020, doi: 10.58258/jime.v6i1.1121.
A. Patabang and E. Murniarti, “Analisis Kompetensi Pedagogik Guru pada Pembelajaran Daring dimasa Pandemi Covid-19,” Edukatif J. Ilmu Pendidik., vol. 3, no. 4, pp. 1418–1427, 2021, doi: 10.31004/edukatif.v3i4.584.
A. T. Daga, “Makna Merdeka Belajar dan Penguatan Peran Guru di Sekolah Dasar,” J. Educ. FKIP UNMA, vol. 7, no. 3, pp. 1075–1090, 2021, doi: 10.31949/educatio.v7i3.1279.
S. Yuliastuti, I. Ansori, and M. FAthurrahman, “Pelaksanaan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Tema Kewirausahaan Kelas 4 SD Labschool UNNES Kota Semarang,” Lembaran Ilmu Kependidikan http//journal.unnes.ac.id/nju/index.php/LIK, vol. 51, no. 2, pp. 76–87, 2022.
R. Satria, P. Adiprima, K. S. Wulan, and T. Y. Harjatanaya, “Projek Pen,” Pandu. Pengemb. Proj. Penguatan Profil Pelajar Pancasila, p. 137, 2022.
I. G. N. Santika, “Grand Desain Kebijakan Strategis Pemerintah Dalam Bidang Pendidikan Untuk Menghadapi Revolusi Industri 4.0,” J. Educ. Dev., vol. 9, no. 2, pp. 369–377, 2021.
F. Firman, “Pembinaan Anak Jalanan Melalui Rumah Singgah di Sumatera Barat,” Univ. Negeri Padang, 2018, [Online]. Available: https://www.researchgate.net/profile/Firman-Firman8/publication/328675936_PEMBINAAN_ANAK_JALANAN_MELALUI_RUMAH_SINGGAH_DI_SUMATERA_BARAT/links/5bdb469f4585150b2b973caa/PEMBINAAN-ANAK-JALANAN-MELALUIRUMAH-SINGGAH-DI-SUMATERA-BARAT.pdf?origin=publication_
A. Rijali, “Analisis Data Kualitatif Ahmad Rijali UIN Antasari Banjarmasin,” vol. 17, no. 33, pp. 81–95, 2018.
S. T. Ananda and H. Matnuh, “Analisis Kegiatan P5 di SMA Negeri 4 Banjarmasin sebagai Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi pada Kurikulum Merdeka Program PPG Prajabatan: Analysis of …,” Prospek, vol. 2, no. 2, pp. 171–180, 2023, [Online]. Available:
rospek/article/download/2613/1867
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.