Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Design and Build a 3D Adventure Game to Train Memorizing Short Letters of the Al-Quran


Rancang Bangun Game Adventure 3D Untuk Melatih Hafalan Surat Pendek Al-Quran

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.4843

Keywords:

Memorizing the Al-Quran, MDLC, Game adventure 3D

Abstract

TPQ Al-Ikhlas provides a curriculum where students must memorize short letters to continue to the next volume. Many students of volumes 1-3 complain about difficulty memorizing short letters. Factors that make it difficult for students to memorize the Al-Quran are that there are many verses that are similar but not the same, and they are not serious about memorizing them. Alternatives are needed to help students practice their memorization, one of which is the design of a 3D Adventure Game to practice memorizing short letters of the Koran in a fun atmosphere. The research method used is the MDLC method. The design of this 3D Adventure Game went well with black box testing and user acceptance tests. This shows that this game is suitable for use as a learning medium for TPQ students to train their memory in memorizing short letters from the Koran.

Downloads

Download data is not yet available.

References

P. Palahudin, M. E. Hadiana, and H. Basri, “Implementasi Standar Pengelolaan Pendidikan Dalam Mencapai Tujuan Pendidikan Islam,” J-PAI J. Pendidik. Agama Islam, vol. 7, no. 1, pp. 1–8, 2020, doi: 10.18860/jpai.v7i1.9776.

M. A. Somad, “Pentingnya Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Karakter Anak,” QALAMUNA J. Pendidikan, Sos. dan Agama, vol. 13, no. 2, pp. 171–186, 2021, doi: 10.37680/qalamuna.v13i2.882.

ani dkk Jailani, “PERAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MEMBENTUK KARAKTER JUJUR PADA SISWA Ani Jailani 1 , Chaerul Rochman 2 , dan Nina Nurmila 3,” Al-Tadzkiyyah, vol. 10, no. 2, pp. 257–264, 2019.

Nova Lutfifatul Azizah, “Implementasi strategi pembiasaan murojaah dalam mengajar hafalan doa-doa pada anak di tpq ulul azmi simo kwadungan ngawi,” p. 121, 2023.

Muhammad Holimi, “Implementasi Metode Pembelajaran Al-Quran Usia Tamyiz Di Taman Pendidikan Al-Qur’an (Tpq) Al-Firdaus Malang,” Muhadasah J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 2, no. 2, pp. 176–189, 2020, doi: 10.51339/muhad.v2i2.202.

Luthfi Farihatun Nisa’ and Muhammad Alwan Nursuhaida, “Kajian Metode ACQ (Aku Cinta al-Qur’an): Menghafal al-Qur’an dan Bahasa Arab Menggunakan Gerakan Tangan dan Tubuh untuk Anak Sekolah Dasar dan Sederajat,” Semin. Nas. Bhs. Arab Mhs. V Tahun 2021 HMJ Sastra Arab Fak. Sastra Univ. Negeri Malang, vol. 5, p. 498, 2021, [Online]. Available: http://prosiding.arab-um.com/index.php/semnasbama/article/download/832/781

R. Khaiza, “Peran Guru Taḥfīẓ Al-Qur’an Dalam Meningkatkan Kemampuan Menghafal Dan Menjaga Hafalan Peserta Didik Siswa Kelas 6 Sdit Al Ihsan Kebagusan Jakarta Selatan,” p. 1, 2022.

W. Wasito, “Pengembangan media pembelajaran al-Qur’an berbasis multimedia interaktif untuk meningkatkan hafalan siswa,” J. Islam. Educ. Innov., vol. 3, no. 1, pp. 11–22, 2022, doi: 10.26555/jiei.v3i1.6109.

S. Ramadaniati, D. A. Sani, and M. F. Arif, “Rancang Bangun Mobile Game Adventure Of Studies Sebagai Media Pembelajaran,” INTEGER J. Inf. Technol., vol. 6, no. 1, pp. 1–8, 2021, doi: 10.31284/j.integer.2021.v6i1.1200.

A. Galih Pradana and S. Nita, “Rancang Bangun Game Edukasi ‘AMUDRA’ Alat Musik Daerah Berbasis Android,” J. Semin. Nas. Teknol. Inf. dan Komun. 2019, vol. 2, no. 1, pp. 49–53, 2019.

R. Windawati and H. D. Koeswanti, “Pengembangan Game Edukasi Berbasis Android untuk Meningkatkan hassil Belajar Siswa di Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 5, no. 2, pp. 1027–1038, 2021, doi: 10.31004/basicedu.v5i2.835.

N. Nurul, H. Amin, and S. Soedewi, “PERANCANGAN MEDIA PEMBELAJARAN KREATIF TENTANG NILAI-NILAI AGAMA ISLAM PADA ANAK USIA 7-9 TAHUN,” no. April, pp. 1–9, 2019.

T. Tuarnila, A. Suriyani, and F. Y. Putri, “Kuarfiz (Kuartet Tahfidz): Media Belajar Berbasis Fun Game Strategi Meningkatkan Efektivitas Hafalan Nama Surah Al-Qu’Ran Pada Anak Tpa,” vol. 6, no. 1, pp. 39–49, 2019, [Online]. Available: https://journal.unismuh.ac.id/index.php/pena/article/view/2455

L. Apriliawan, A. Afriyudi, and S. Sauda, “Perangkat Lunak Mobile Trivia Game Untuk Membantu Meningkatkan Hafalan Dan Wawasan Anak Anak Terhadap Surah Pendek Al Quran,” J. Inf. Technol. Ampera, vol. 1, no. 1, pp. 40–49, 2020, doi: 10.51519/journalita.volume1.isssue1.year2020.page40-49.

R. Solihin, “Jurnal Asy-Syukriyyah PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF TAHFIDZ AL-QURAN DI SEKOLAH DASAR,” J. Asy-Syukriyyah, vol. 21, no. 4639, pp. 154–163, 2020, [Online]. Available: https://www.koranmadura.com/2016/09/15/banyak-guru-pai-pamekasan-belum-fasih-baca-al-quran/

M. Fauzan, “Fakultas tarbiyah dan keguruan universitas islam negeri ar-raniry darussalam - banda aceh 2022 m / 1443 h,” 2022.

S. Dalis, H. Kuswara, M. Idrus, and S. Bahri, “Game Edukasi Untuk Menghafal Al-Quran Secara Sederhana Menggunakan Game Development Kit,” J. Insa. J. Inf. Syst. Manag. Innov., vol. 2, no. 2, pp. 85–93, 2023, doi: 10.31294/jinsan.v2i2.1732.

T. Wibowo, “Perancangan Game Edukasi Hafalan Al- Qur ’ an Berbasis Mobile Pada Pondok Pesantren Baitul Qur ’ an Lampung Timur,” vol. 3, no. 1, pp. 1–16, 2023.

R. Wahyuningrum and H. Herfiati, “Pembuatan Aplikasi Al-Qur’an Sebagai Alat Bantu Menghafal Al-Qur’an Juz 30 pada Mi.Asya-fi’iyah 03,” J. Esensi Infokom J. Esensi Sist. Inf. dan Sist. Komput., vol. 6, no. 1, pp. 35–45, 2022, doi: 10.55886/infokom.v6i1.454.

J. N. Fadila, F. Nugroho, V. Artanti, and ..., “Penerapan HFSM Pada Game 3D ‘Petualang Qur’an,’” J. Ilm. …, 2023, [Online]. Available: https://ejournal.upbatam.ac.id/index.php/jif/article/view/6538%0Ahttps://ejournal.upbatam.ac.id/index.php/jif/article/download/6538/3095

Y. I. Kurniawan, D. P. Paramesvari, and W. H. Purnomo, “Game Edukasi Pengenalan Hewan Berdasarkan Habitatnya Untuk Siswa Sekolah Dasar,” J. Penelit. Inov., vol. 1, no. 1, pp. 57–66, 2021, doi: 10.54082/jupin.6.

Posted

2024-06-04