Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Implementation of a Practical Life Program to Increase the Independence of Children aged 3-4 Years in PAUD Rumah Bermain Alit


Implementasi Program Practical Life untuk Meningkatkan Kemandirian Anak Usia 3-4 Tahun di PAUD Rumah Bermain Alit

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.4839

Keywords:

Implementation, Practical Life, Independent

Abstract

. It is very important to foster children's independence from an early age so that they become independent, confident and intelligent individuals in adulthood so they are ready to face challenges in the future. Independence is a skill and becomes the most important need from an early age. The earlier the child is able to practice independently in carrying aut their developmental tasks, it is hoped that the vales and independent skills will be easier to master and can be firmly ingrained in the child. PAUD Rumah Bermain Alit is one of the daycares that provides early childhood education in the city. The aim of this research is to determine the implementation of the Practical Life program carried out at Alit Playhouse PAUD to increase the independence of children aged 3-4 years. This study used qualitative research methods.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. DINI, “Hakikat Konsep Dasar Paud,” Academia.Edu, no. 22022155, [Online]. Available: https://www.academia.edu/download/92181522/hakikat_konsep_dasar_paud.pdf

A. Kumayang Sari, N. Kurniah dan Anni Suprapti, N. Kurniah, and A. Suprapti, “Upaya Guru Untuk Mengembangkan Kemandirian Anak Usia Dini Di Gugus Hiporbia,” J. Ilm. Potensia, vol. 1, no. 1, pp. 1–6, 2016.

Sukantin, P. Karmila, R. N. Hidayah, R. Nursavitri, and S. V. Pratiwi, “Mendidik Kemandirian Anak,” Fak. Pendidkan dan Ilmu Kegur. Inst. Agama Islam Nusant. Batanghari, Jambi, vol. VI, no. 2, p. 175, 2019.

J. I. Potensia, “Accepted: July 28,” vol. 4, no. 2, pp. 151–160, 2019.

N. Fadillah, U. E. Endang Rasmani, and A. Rahmawati, “Pengaruh Secure Attachment terhadap Kemandirian Anak Kelompok B Gugus Mawar Matesih Karanganyar,” J. Pendidik. Anak, vol. 10, no. 2, pp. 157–163, 2021, doi: 10.21831/jpa.v10i2.43563.

I. Khotijah, “E-issn : 2549-7367,” Anal. Perkemb. Kogn. Anak, vol. 2, no. 2, pp. 127–140, 2018.

Yusra, D. Yunisari, and M. Qadri, “Mengembangkan Nilai Kemandirian Anak Melalui Metode Bercerita Pada Usia 5-6 Tahun,” J. Buah Hati, vol. 7, no. 2, pp. 211–223, 2020, doi: 10.46244/buahhati.v7i2.1147.

S. Lestari and K. N. Fathiyah, “Analisis Pembelajaran dalam Meningkatkan Kemandirian pada Anak Usia 5-6 Tahun,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 7, no. 1, p. 399, 2023, doi: 10.31004/obsesi.v7i1.3693.

R. O. Amari, “No 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における 健康関連指標に関する共分散構造分析Title,” pp. 31–41, 2023.

P. M. Guarango, “No Titleהכי קשה לראות את מה שבאמת לנגד העינים,” הארץ, no. 8.5.2017, pp. 2003–2005, 2022.

A. R. Aprilia and R. Rohita, “Kegiatan Practical Life: Upaya Penanaman Kemandirian Pada Anak Usia 3-4 Tahun,” J. Anak Usia Dini Holistik Integr., vol. 4, no. 2, p. 48, 2021, doi: 10.36722/jaudhi.v4i2.829.

S. Skripsi Dosen Pembimbing, M. Hayati, and Mp. Oleh, PEMANFAATAN KEGIATAN PRACTICAL LIFE UNTUK PERKEMBANGAN KEMANDIRIAN ANAK USIA 4-5 TAHUN Skripsi Diajukan kepada Fakultas Tarbiyah dan Keguruan untuk Memenuhi Syarat. 2022.

D. Oleh et al., “Peningkatan Kemandirian Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Practical Life Pada Kelompok B Di Tk Islam Al-Muttaqin Kota Jambi,” 2018.

M. I. R. Pareira and N. H. Atal, “Peningkatan Kemandirian Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Bercerita,” J. PG-PAUD Trunojoyo J. Pendidik. dan Pembelajaran Anak Usia Dini, vol. 6, no. 1, p. 35, 2019, doi: 10.21107/jpgpaud.v6i1.5371.

N. Sa’ida, “Kemandirian Anak Kelompok A Taman Kanak-Kanak Mandiri Desa Sumber Asri Kecamatan Ngegok Kabupaten Blitar,” Pedagog. J. Surabaya Univ. Muhammadiyah, vol. 2, no. 3, pp. 88–95, 2016.

M. Waruwu, “Pendekatan Penelitian Pendidikan: Metode Penelitian Kualitatif, Metode Penelitian Kuantitatif dan Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Method),” J. Pendidik. Tambusai , vol. 7, no. 1, pp. 2896–2910, 2023.

Kaharuddin, “Equilibrium : Jurnal Pendidikan Kualitatif : Ciri dan Karakter Sebagai Metodologi,” J. Pendidik., vol. IX, no. 1, pp. 1–8, 2021, [Online]. Available: http://journal.unismuh.ac.id/index.php/equilibrium

M. Sa’adah, G. T. Rahmayati, and Y. C. Prasetiyo, “Strategi Dalam Menjaga Keabsahan Data Pada Penelitian Kualitatif,” J. Al ‘Adad J. Tadris Mat., vol. 1, no. 2, p. 56, 2022, [Online]. Available: https://e-journal.iainptk.ac.id/index.php/al-adad/article/download/1113/408%0Ahttps://e-journal.iainptk.ac.id/index.php/al-adad/article/view/1113

M. Jurnal, P. Anak, U. Dini, Y. A. Salehah, and A. Wahyuni, “Implementasi Tahfiz Al- Qur ’ an dengan Metode Talaqqi ْ ا « : ل ه ل ه يضر َ ة م ُ وقي مهل س ا ؤ ْ َ ل ع ُ ر َ وسر ُ تع مس ِ ي ِ : لاق ُ هنع الل َّ َ ُ الله ى ّ ل ص َ و ه َ ق َ ِ الل َّ َ ام ُ أ يب َ أ نع » ه َ ة ِ ب ِ ش ِ مايقلا م و ْ لأ ً اعي ف ْ ُ قلا ,” vol. 4, no. 2, pp. 504–519, 2023, doi: 10.37985/murhum.v4i2.235.

Z. Q. Aini and A. Wahyuni, “Pramuka Prasiaga Mengasah Keterampilan Sosial Anak Usia 5-6 Tahun,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 7, no. 2, pp. 2148–2162, 2023, doi: 10.31004/obsesi.v7i2.4390.

I. K. D. Setiawan and P. I. Rahmawati, “Evaluasi Penerapan Standar Operasional Prosedur Dan Strategi Peningkatan Kualitas Layanan Di Envy Restaurant Hotel Holiday Inn Resort Baruna Bali,” J. Manaj. Perhotelan dan Pariwisata, vol. 3, no. 2, pp. 51–57, 2020, doi: 10.23887/jmpp.v3i2.29076.

D. Kusumo and R. Afandi, “Table Of Content Article information ............................................ Rechtsidee,” Indones. J. Innov. Stud., vol. 13, no. 1, pp. 1–12, 2020.

I. Azizah and C. S. Abd Jabar, “Peningkatan Kemampuan Motorik Halus melalui Metode Demonstrasi pada Anak Usia 5-6 Tahun,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 7, no. 2, pp. 1733–1744, 2023, doi: 10.31004/obsesi.v7i2.4194.

A. R. Aziz, “Evaluasi Kinerja Pegawai dalam Meningkatkan Kemandirian Anak Cacat Tuna Netra pada Unit Pelaksana Teknis Dinas Panti Rehabilitas Penyandang Cacat Netra Provinsi Sumatera Selatan,” J. PPS UNISTI, vol. 1, no. 1, pp. 11–23, 2018, doi: 10.48093/jiask.v1i1.2.

Y. Halimatussa’diah and R. H. M. Napitupulu, “Penerapan Metode Pembiasaan untuk Mendorong Perkembangan Kemandirian Anak,” J. Pelita PAUD, vol. 8, no. 1, pp. 90–96, 2023, doi: 10.33222/pelitapaud.v8i1.3147.

M. A. Khoiriah, S. Sujarwo, and P. Handayani, “Pengaruh Pemanfaatan Media Video Tutorial dan Gambar Terhadap Motivasi dan Kemandirian Belajar Anak,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 6, no. 6, pp. 6360–6374, 2022, doi: 10.31004/obsesi.v6i6.3197.

W. Wildan, “Pelaksanaan Penilaian Autentik Aspek Pengetahuan, Sikap Dan Keterampilan Di Sekolah Atau Madrasah,” J. Tatsqif, vol. 15, no. 2, pp. 131–153, 2017, doi: 10.20414/jtq.v15i2.3.

V. Alapján-, “済無No Title No Title No Title,” pp. 1–23, 2016.

M. Ulfa, “Kendala Orang Tua dalam Mengajarkan Al-quran pada Anak Usia Sekolah Dasar di Desa Cot Keuranji,” p. 14, 2020, [Online]. Available: https://repository.ar-raniry.ac.id/id/eprint/16621

N. Azizah, U. S. Putri, and N. Adjie, “Research in Early Childhood Education and Parenting STEAM BERBANTUAN AUGMENTED REALITY UNTUK,” pp. 35–46, 2020.

Posted

2024-06-07