DOI of the published article http://dx.doi.org/10.35889/jutisi.v13i1.1920
Classification of Career Interests of High School Students Using the C4.5 Algorithm
Klasifikasi Minat Karir Siswa Sekolah Menengah Atas Menggunakan Algoritma C4.5
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.4785Keywords:
classification, career interests, SMA, Algorithm C4.5Abstract
The study endeavors to provide support to SMA Negeri 1 Wringinanom in facilitating students' decision-making processes concerning their future careers. It employs analytical approach, utilizing the C4.5 algorithm to dissect data collected from 76 students across grades X and XI. This data encompasses a spectrum of variables including gender, chosen major, academic and non-academic achievements, extracurricular interests, attendance records, warning letters, and career inclinations. The analysis yields intriguing insights: 80% confidence level opting for employment, 72.2% confidence level in pursuing further education, 50% confidence level in contemplating marriage, and 80% confidence level in considering official service positions. Noteworthy is the disparity in confidence levels among the various career paths: work and official service choices exhibit robust confidence, education choices show moderate level of certainty, while civil service options manifest the lowest confidence levels. This nuanced understanding enables targeted guidance strategies, enhancing students' clarity and conviction in their chosen career trajectories.
Downloads
References
P. P. Rahayu, “Perancangan Karir Di Masa Pandemi COVID-19 Bagi Siswa Kelas XII SMA Negeri 5 Semarang,” Communnity Development Journal, vol. 3, no. 1, hlm. 106–110, 2022.
I. Saripah1, D. R. Priliani2, dan N. A. Nadhirah, “Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application,” IJGC, vol. 12, no. 1, hlm. 95–118, 2023, doi: 10.15294/ijgc.v12i1.7043.
P. K. Karir, S. Dengan, T. Holland, R. Asri, A. M. Yusuf, dan A. Afdal, “Peningkatan Kematangan Karir Siswa Dengan Teori Holland,” Featured Research 121 SCHOULID: Indonesian Journal of School Counseling, vol. 6, no. 2, hlm. 121–132, 2021, doi: 10.23916/08935011.
A. Doahir dan A. N. Qolbi, “Analisis Potensi Siswa Untuk Kuliah Dengan Classification Menggunakan Metode Decision Tree,” Jurnal Poros Teknik, vol. 14, no. 1, hlm. 28–32, 2022.
M. Roghib, N. Rahaningsih, dan R. D. Dana, “Penerapan Algoritma C4.5 Untuk Seleksi Penjurusan Siswa Baru Pada Sekolah Menengah Kejuruan (Studi Kasus: Smk Plus Al-Hilal Arjawinangun),” Jurnal Mahasiswa Teknik Informatika, Vol. 8, No. 1, hlm. 861-866, Feb 2024.
M. Fikri Rais dan K. Kunci, “Analisis Dampak Kegiatan Ekstrakurikuler Terhadap Hasil Belajar Siswa SMA Adabiah Padang,” Jurnal Pendidikan dan Olahraga, Vol 3, No 6, hal 7-15, 2020.
R. Haqmanullah Pambudi dan B. Darma Setiawan, “Penerapan Algoritma C4.5 Untuk Memprediksi Nilai Kelulusan Siswa Sekolah Menengah Berdasarkan Faktor Eksternal,” Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer, Vol. 2, No. 7, hlm. 2637-2643, 2018. [Daring]. Tersedia pada: http://j-ptiik.ub.ac.id
A. Purwanto dkk., “Perbandingan Minat Siswa Smu Pada Metode Klasifikasi Menggunakan 5 Algoritma,” Ikraith Informatika, vol. 2, no. 1, hlm. 43-47, 2018.
Yusuf S.Nugroho dan Syarifah N.Haryati, “Klasifikasi dan Klastering Penjurusan Siswa SMA Negeri 3 Boyolali,” Khazanah Informatika, vol 1, no 1, hlm. 1-6, 2015.
M. K. Rokhman, S. Sucipto, dan M. Masturi, “Mengatasi Prokrastinasi Akademik Melalui Konseling Behavioristik Dengan Teknik Behavior Contract,” Jurnal Prakarsa Paedagogia, vol. 2, no. 1, hlm. 10–18, Jan 2020, doi: 10.24176/jpp.v2i1.4310.
T. Cahyono dan N. Made Diah Padmi, “Pemetaan Minat, Bakat dan Karakter Berbasis RIASEC sebagai Acuan Peminatan Lintas Mata Pelajaran pada Jenjang SMA Kurikulum Merdeka,” Islamic Counseling Journal, vol. 6, no. 1, hlm. 90–97, 2023, doi: http://dx.doi.org/10.24235/prophetic.v6i1.14764.
T. Restiany, A. Sudrajat, B. dan Konseling, M. Karir Siswa, dan S. Menengah Atas, “Manajemen Bimbingan dan Konseling Sekolah untuk Menetapkan Minat Karir Siswa Sekolah Menengah Atas (Studi Kasus di SMA Negeri 1 Majalaya dan SMA Negeri 2 Majalaya Kabupaten Bandung),” Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, vol. 5, no. 6, hlm. 1849-1861, 2022. [Daring]. Tersedia pada: http://Jiip.stkipyapisdompu.ac.id
J. Amsir dan A. Tigor Arifyanto, “Faktor-Faktor Penghambat Perencanaan Karir Siswa,” Jurnal Bening, vol. 5, hlm. 57–66, 2021, doi: http://dx.doi.org/10.36709/bening.v5i1.12107.
S. Syamsu, N. Suta Wijaya, T. Informatika, dan S. Akba, “Rules Generation Untuk Klasifikasi Data Bakat Dan Minat Berdasarkan Rumpun Ilmu Dengan Decision Tree,” Jurnal Teknologi Informasi dan Komunikasi, vol. 9, no. 1, hlm. 40–51, 2019.
A. Mujafar, M. Hanafi, dan M. Maimunah, “Grouping community reading interests using the k-means clustering method (case study: Magelang district library and archive service),” Borobudur Informatics Review, vol. 2, no. 2, hlm. 91–102, Des 2022, doi: 10.31603/binr.6810.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.