The Influence of Modification Snakes and Ladder toward Motivation and Student Learning Outcomes of Class IV on Science Subjects at SDN Sugihwaras
Pengaruh Media Ular Tangga Modifikasi Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Kelas IV pada Mata Pelajaran IPA di SDN Sugihwaras
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.4683Keywords:
Modification of Snakes and Ladders Game, Learning Motivation, Learning outcomesAbstract
The purpose of this study to describe the influence of modification snakes and ladders media toward student learning motivation of 4th grade on science subject at SDN Sugihwaras and describe the influence of modification snakes and ladders media toward student learning outcomes of 4th grade on science subject at SDN Sugihwaras. This research method use Pre-Experimental Design with a One-Group Pretest-Posttest Design. Descriptive statistical analysis was used to analyze the data in this study, with the results that 1) there was a high increase in the average learning motivation of 30 students before and after treatment; 2) there was a high category improvement in the average learning outcomes of 30 students before and after treatment. This concluded that there is an influnce of modification snakes and ladder toward motivation and student learning outcomes of class IV on science subject at SDN Sugihwaras.
Downloads
References
Trianto. (2007) . Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Kontruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Suastra, I. Wayan. (2009). Pembelajaran Sains Terkini. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.
Zainal, Arifin.(2009). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT.Remaja Rosdakarya.
Sudjana, Nana. Ahmad Rivai. (2010). Media Pengajaran (Penggunaan dan Pembuatannya). Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Novyani, A. A., Muhajang, T., & Mulyawati, Y. (2023). Pengaruh Media Ular Tangga Terhadap Hasil Belajar Tema 7 Indahnya Keragaman Di Negeriku. Jurnal Elementary, 6(1), 78. https://doi.org/10.31764/elementary.v6i1.12471.
Sardiman. (2016). Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.
Tuwijati, S. S., Ilhamdi, H. M. L., & Safruddin, S. (2021). Pengaruh Penerapan Media Pembelajaran Pop-Up Book Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar IPA Peserta Didik Kelas V SDN 3 Kawo Tahun Ajaran 2020/2021. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7(4), 10–19. https://doi.org/10.36312/jime.v7i4.2344.
Pramudya, L. N., Nurtamam, M. E., & Siswoyo, A. A. (2018). Pengaruh Metode Permainan Berdasarkan Teori Diesnes Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SDN Grabagan Sidoarjo. Seminar Pendidikan Matematika UMM 2018, 1–11. https://osf.io/preprints/kevwc/%0Ahttps://osf.io/kevwc/download.
Cahyo, A. N. (2011). Gudang Permainan Kreatif Khusus Asah Otak Kiri Anak. Yogyakarta: Flashbooks.
Yudiyanto, M., Arifillah, M. J., & Ramdani, P. (2022). Penerapan Permainan Ular Tangga Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Murabbi, 1(1), 1–13. http://junal.staisabili.net/index.php/murabbi/index.
Yulinar, D., Tandililing, E., & Mahmuda, D. (2019). Efektifitas Penggunaan Media Ular Tangga Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Materi Suhu. Jurnal Pendidikan Dan …, 8(6), 1–9. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/33428%0Ahttps://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/viewFile/33428/75676581552.
Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta.
Udin, M. B. (2021). Buku Ajar Statistik Pendidikan. In Forum Statistika dan Komputasi (Vol. 8, Issue 1).
Uno, H.B. (2014). Teori Motivasi dan Pengukurannya: Analisis di Bidang Pendidikan. Bumi Aksara.
Utami, R. J., & Hasanah, D. (2023). Peningkatan Motivasi Peserta Didik Pada Pembelajaran IPAS Melalui Metode Demonstrasi Berbantuan Media Assemblr Edu. Jurnal IlmiahPendidikan Dasar, 8(3), 58–66. http://117.74.115.107/index.php/jemasi/article/view/537.
Nugroho, G. (2020). Analisis Motivasi Belajar Siswa pada Pembelajaran IPA di SDN 16/ii Sepunggur. Integrated Science Education Journal, 1(2), 67–71. https://doi.org/10.37251/isej.v1i2.67.
N.W.A. Suari, P.P. Juniartini, & N.L.P.L. Devi. (2022). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Motivasi Belajar Siswa Terhadap Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran IPA Indonesia, 12(2), 88–98. https://doi.org/10.23887/jppii.v12i2.56561.
Utari, D., & Putra, E. D. (2021). Analisis Motivasi Belajar Siswa Kelas II Sekolah Dasar Negeri. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 13(2), 491–502. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v13i2.1015.
Fadillah, N., & Ida Safitri. (2021). Analisis Motivasi Belajar Siswa Di Sd Negeri Bukit Tiga Aceh Timur. Jurnal Tunas Bangsa, 8(1), 75–87. https://doi.org/10.46244/tunasbangsa.v8i1.1362.
Kurniadi, G. (2021). Penggunaan Media Permainan Edukatif “Ular Tangga Matematika” Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas Vi Sd. Koordinat Jurnal MIPA, 2(1), 31–36.
Purwanti. B. (2019). Pengembangan Media Video Pembelajaran Matematika dengan Model Assure. Jurnal Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan, 3(1), 42-47. https://doi.org/10.22219/jkpp/v3i1.2194.
Khairani, M., Sutisna, S., Suyanto, S. (2019). Studi Meta-Analisis Pengaruh Video Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Biolokus, 2(1), 158. https://doi.org/10.30821/biolokus.v2i1.442.
Sumiyarti, L., Setiadi, D., & Jamaluddin, J. (2019). The Development of Learning Devices Based on Guided Inquiry and Affectivities for Students Critical Thinking Skills. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 5(2), 194. https://doi.org/10.33854/heme.v1i2.242.
Mokambu, F. (2021). Pengaruh Model Project Based Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Pada Pembelajaran IPA Kelas V di SDN 4 Tegal Jaya. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar “Merdeka Belajar dalam Menyambut Masyarakat Era 5.0”. http://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/PSNDP/article/view/1051/758.
Kurniati, D., Harimkti, R., Jamil N.A. (2019). Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa SMP di Kabupaten Jember Dalam Menyeslesaikan Soal Berstandar PISA. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 20(2), 142-155. https://doi.org/10.21831/pep.v20i2.8058.
Putri, I. A., Guntur, M., & Sahronih, S. (2022). Pengaruh Media Permainan Ular Tangga Pada Pelajaran Matematika Di Sdn 1 Pabuaranwetan. PERISKOP : Jurnal Sains Dan Ilmu Pendidikan, 3(1), 1–6. https://doi.org/10.58660/periskop.v3i1.28
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.