DOI of the published article https://doi.org/10.36835/modeling.v11i1.2138
The Formation of Morals through Learning Aqidah Akhlak at MI Ma’arif Pagerwojo
Pembentukan Akhlak melalui Pembelajaran Aqidah Akhlak di MI Ma’arif Pagerwojo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.4663Keywords:
learning aqidah akhlak, student, moralsAbstract
Learning Aqidah Akhlak is an important aspect in the process of forming students morals at the madrasah ibtidaiyah level. Learning aqidah akhlak in class 4 MI has a significant influence in shaping student’s attitudes, behavior and morals. This is what inspired the researcher in determining the aim of his research, namely, to find out how the process of learning aqidah akhlak I class 4 at MI Ma’arif Pagerwojo was, as well as exploring and calculating how much influence the learning of aqidah akhlak had on the formation of student’s morals in class 4. This through distributing questionnaires in class 4D and the aqidah akhlak teacher MI Ma’arif Pagerwojo, as well as through a series of observations and documentation carried out by researchers as supporting data.
Downloads
References
N. M. Nisak, Buku Ajar Aqidah Akhlaq. 2020. doi: 10.21070/2020/978-623-6833-90-2.
N. Septiana, “Pembentukan Karakter Religius Siswa Pada Mata Pelajaran Aqidah Akhlak Menggunakan Model Pembelajaran Direct Interaction,” EBTIDA’ J. Pendidik. Dasar Islam, vol. 2, no. 1, pp. 130–136, 2022.
O. Bukhoriansyah, “PEMBELAJARAN AQIDAH AKHLAK DALAM MEMBINA AKHLAK PESERTA DIDIK MTs ITTIHAD NGAMBUR KECAMATAN NGAMBUR KABUPATEN PESISIR BARAT Skripsi,” pp. 1–14, 2017.
H. Nopiantika, “Peran Guru PAI Dalam Membentuk Karakter Siswa Kelas IV SDN 01 Kabawetan,” vol. 2, pp. 263–272, 2022.
R. Rosidah, A. Akil, and T. Mustofa, “Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Number Head Together (NHT) terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Aqidah Akhlak MI Al-Wasthiyah Kotabaru Karawang,” J. Intelekt. Keislaman, Sos. dan Sains, vol. 9, no. 2, pp. 287–290, 2020, doi: 10.19109/intelektualita.v9i2.6755.
D. N. Fardani, “Pembelajaran Aqidah Akhlak Dengan Strategi Inkuiri Untuk Membentuk Karakter Peserta Didik Di Madrasah Ibtidaiyah (Mi) Muhammadiyah Turus Kabupaten Klaten,” Inventa, vol. 3, no. 1, pp. 87–95, 2019, doi: 10.36456/inventa.3.1.a1810.
M. Klaseman and S. Tahun, “IMPLEMENTASI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM PEMBELAJARAN AQIDAH AKHLAK PADA SISWA KELAS IV MI MUHAMMADIYAH KLASEMAN SUKOHARJO TAHUN AJARAN 2021/202,” 2022.
A. Banna, “Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Aqidah Akhlak,” Al-Bidayah J. Pendidik. Dasar Islam, vol. 9, no. 2, p. 37, 2018, doi: 10.14421/jpdi.2017.0902-04.
K. N. Muhammad Irfan Fadillah, Santi Lisnawati, “PENGARUH PEMBELAJARAN AQIDAH AKHLAK TERHADAP PENERAPAN NILAI-NILAI TAUHID DALAM KEHIDUPAN SISWA KELAS VIII DI MTs NEGERI 3 BOGOR,” J. Mitra Pendidik., vol. 3, no. Juni, pp. 11–22, 2019.
I. Karimatul Maulidah, “EFEKTIFITAS PEMBELAJARAN AKIDAH AKHLAK DALAM MEMBENTUK KARAKTER SISWA KELAS VII DI MTS SURYA BUANA KOTA MALANG,” הארץ, no. 8.5.2017, pp. 2003–2005, 2022.
A. R. Zelika Putri, Elma Nurunnisaa, Vina Defira Firman, Jasmine Nabila Indra Putri, Syafira Ruhil Addien Fattah, “Mengatasi Problematika Penurunan Kualitas Aqidah Dan Akhlak Pada Remaja: Webinar Islamic Wisdom Dalam Pencarian Jati Diri Pada Remaja,” J. Pendidik. dan Pengabdi. Masy., vol. 4, no. 1, pp. 67–70, 2021.
E. Prabowo, “Pendidikan Islam Sebagai Upaya Pencenagahan Kenakalan Anak Usia Dasar,” J. TA’LIMUNA, vol. 8, no. 1, p. 59, 2019, doi: 10.32478/talimuna.v1i1.244.
Yuni Agustina, “Implementasi Program Tahfidz Al qur’an dalam Membentuk Kebiasaan Membaca Al qur’an,” Tesis, pp. 1–121, 2021.
A. Mukhid, Metodologi Penelitian Pendekatan Kuantitatif, vol. 7, no. 1. 2021. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/269107473_What_is_governance/link/548173090cf22525dcb61443/download%0Ahttp://www.econ.upf.edu/~reynal/Civil wars_12December2010.pdf%0Ahttps://think-asia.org/handle/11540/8282%0Ahttps://www.jstor.org/stable/41857625
2020 Sugiyono, “METODE PENELITIAN Metode,” pp. 33–49, 2020.
M. Trimulatsih and Elisabet, “Pengaruh Persepsi Harga, Citra Merk, dan Kualitas Produk Terhadap Keutusan Pembelian Sepeda Motor Honda,” Manaj. Pemasar., no. 9, pp. 22–34, 2021.
H. Khotimah and N. Maslikhatun Nisak, “Analisis Kesulitan Menghafal Al Qur’an pada Siswa dalam Program Tahfidz Camp di SD Muhammadiyah 1 Sedai, kabupaten Sidoarjo.” 2023.
S. Sahir Hafni, Buku ini di tulis oleh Dosen Universitas Medan Area Hak Cipta di Lindungi oleh Undang-Undang Telah di Deposit ke Repository UMA pada tanggal 27 Januari 2022. 2022.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.