Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Digital Marketing Assistance Through Online Sales for UMKM "Pawon Menthik"


Pendampingan Digital Marketing Melalui Penjualan Online pada UMKM “Pawon Menthik”

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.4661

Keywords:

WhatsApp Business, Logo, google bussines profile

Abstract

Digital marketing strategies make marketing more profitable, because they allow potential consumers to access various information about products and carry out online transactions. The problems faced by the UMKM "Pawon Menthik" in this activity were a lack of understanding in using digital marketing as online promotion and a lack of understanding in creating a logo as a product identity that differentiates it from other products. This activity aims to provide assistance in creating logo designs and social media accounts to increase sales through online promotions. The media used are WhatsApp Business and Google Business Profile. This activity uses a qualitative descriptive method. The aim of this method is to provide assistance in creating logo designs and online promotional accounts for UMKM owners. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Gani, I. P., Hafid, R., & Damiti, F. (2023). Meningkatan Kemandirian Ekonomi UMKM Melalui Digital Marketing di Desa Tutulo Kabupaten Boalemo. Abdimas Galuh, 5(2), 1559. https://doi.org/10.25157/ag.v5i2.11722

Hariyanto, D. (2023). Buku Ajar Komunikasi Pemasaran. Umsida Press. https://doi.org/10.21070/2023/978-623-464-068-7

Hidayat, R. R., Putri, D. P., & Putra, R. B. (2022). Digital Marketing dengan menggunakan Google Bisnis untuk para Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah (UMKM) di Kelurahan Palmerah. 2(1).

Husain, T. K., Robbo, A., Amri, A. A., & Maskar, R. (2023). Penerapan Profil Bisnis Google untuk Meningkatkan Visibilitas Online UMKM Kerang Celebes. Inovasi Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(3), 303–310. https://doi.org/10.54082/ijpm.210

Jamaludin, A., Arifin, Z., & Hidayat, K. (2015). Pengaruh Promosi Online Dan Persepsi Harga Terhadap Keputusan Pembelian (Survei Pada Pelanggan Aryka Shop di Kota Malang). JAB, 21(1). https://download.garuda.kemdikbud.go.id/article.php?article=314239&val=6468&title=PENGARUH%20PROMOSI%20ONLINE%20DAN%20PERSEPSI%20HARGA%20TERHADAP%20KEPUTUSAN%20PEMBELIAN%20Survei%20Pada%20Pelanggan%20Aryka%20Shop%20di%20Kota%20Malang

Maulidiyah, W. (2023). Strategi Pemberdayaan Bisnis Masyarakat Melalui Aktivitas Digitalisasi UMKM Guna Mengoptimalisasi Potensi Penjualan (Studi Kasus Pada UMKM Gudang Sandal). Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1). https://jurnalfkip.samawa-university.ac.id/KARYA_JPM/article/view/389

Nadimin, N., Nurjaya, N., & Lestari, R. S. (2018). Daya terima terhadap jajanan lokal Sulawesi Selatan subtitusi tepung ikan gabus (Channa striata). AcTion: Aceh Nutrition Journal, 3(2), 141. https://doi.org/10.30867/action.v3i2.115

Nikmah, F. (2017). Kajian Tentang Pemasaran Online Untuk Meningkatkan Peluang Bisnis. Adbis: Jurnal Administrasi dan Bisnis, 11(1), 47. https://doi.org/10.33795/j-adbis.v11i1.19

Nur Ahmas, A. A., Sutrisno, T., & Ratnasari, I. (2022). Upaya Peningkatan Strategi Bersaing Usaha Mikro Kecil Dan Menengah Melalui InovasiI Desain Kemasan Dan Pemasaran Produk Di Kabupaten Karawang. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 6(1), 124. https://doi.org/10.31764/jpmb.v6i1.7625

Oscario, A. (2013). Pentingnya Peran Logo dalam Membangun Brand. Humaniora, 4(1), 191. https://doi.org/10.21512/humaniora.v4i1.3429

Putri, I. M., Febriana, P., & Rochmaniah, A. (t.t.). Pendampingan UMKM Parfum Melalui Pengelolaan E- COMMERCE SHOPEE (Sebagai Upaya Peningkatan Penjualan Secara Online UMKM Parfum Di Sidoarjo). Bumi Raflesia, 6(2), 2023-08–16. https://doi.org/10.36085/jpmbr.v6i2.5590

Safitri, D., Azhar, H., Saragih, L., Parinduri, T., & Sinaga, M. H. (2022). Pendampingan Pembuatan Instagram Dalam Pemasaran Produk Lokal Desa Bahal Gajah, KAB. Simalungun. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 6(2), 614. https://doi.org/10.31764/jpmb.v6i2.8221

Salim, M. N., & Pertiwi, T. K. (2023). Terhadap UMKM “Sambel Pecel Bu Siti” Sebagai Langkah Awal. NGABDI, 1(2). https://journal.csspublishing.com/index.php/ngabdi/article/view/323

Syarifuddin, D., Noor, C. M., & Rohendi, A. (2022). Memaknai Kuliner Lokal Sebagai Daya Tarik Wisata Kota Bandung. JURNAL ABDIMAS BSI, 5(2). https://doi.org/10.31294/jabdimas.v1i1.2866

Utami, A. R., & Ratnasari, K. (2023). Pelatihan Dan Pendampingan Foto Produk Sebagai Media Promosi Digital Dan Qris Pada UMKM Womenpreneure Bogor. 7(4). https://doi.org/10.31764/jpmb.v7i4.19384

Wati, A. P., Martha, J. A., & Indrawati, A. (2020). Peningkatan Keterampilan Pemasaran Melalui Pelatihan Whatsapp Business Pada UMKM. Dedication : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 137–148. https://doi.org/10.31537/dedication.v4i2.362

Yuliaty, T. (2020). Strategi UMKM Dalam Menghadapi Persaingan Bisnis Global Studi Kasus Pada PT. Muniru Burni Telong. 19(3). https://doi.org/10.33557/mbia.v19i3.1167

Posted

2024-05-27