Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

The Effectiveness of Using the Lumio Web to Improve Mastery of Arabic Vocabulary at SMP Muhammadiyah 8 Batu


Efektivitas Penggunaan Web Lumio Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosatakata Bahasa Arab di SMP Muhammadiyah Batu

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.4657

Keywords:

Web Lumio, Vocabbulary, Arabic Language

Abstract

This research aims to determine whether there is an improvement or not regarding students' understanding of vocabulary with the use of Lumio web media before and after being used in the classroom for Arabic language learning. This research was conducted using a quantitative approach with a nonequivalent control group design. Data analysis used a paired two sample t test. The results show that the posttest average score is greater than the pretest average score, this means that there is an increase in students' understanding of vocabulary after using Lumio web media. The research results show that the significance obtained by the experimental class is 0.000 which is smaller than 0.05 compared to the control class of 0.088. thus, Ho is rejected and Ha is accepted. So, it can be concluded that the use of Lumio web media can improve the understanding of vocabulary of SMP Muhammadiyah 8 Batu students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

F. A. Muid, F. Nurharini, and M. A. Salam, “Pengaruh Permainan Wassimni Terhadap Pemerolehan Kosa Kata Bahasa Arab Pada Siswa Kelas VII MTs . Nurussaleh Bangkalan,” vol. 01, no. 02, 2022.

F. Ulum, “Penggunaan Media Gambar Seri Dalam Meningkatkan Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab Siswa Madrasah Tsanawiyah Kelas Tujuh Di Kabupaten Pinrang,” PINISI J. Educ., vol. 1, no. 1, pp. 187–195, 2021.

R. Hestiana and Z. Isnawati, “istikhdamu allughotu al ’arabiyah fii ta’lim allughotu al ’arabiyah liisurothii mufradat,” Al-Tadris J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 7, no. 2, pp. 363–391, 2019, [Online]. Available: https://doi.org/10.21274/tadris.2019.7.2.363-391

H. Q. Khansa, “STRATEGI PEMBELAJARAN BAHASA ARAB HASNA QONITA KHANSA,” Pros. Konf. Nas. Bhs. Arab II, 2016.

M. Hendri, “Pembelajaran Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Melalui Pendekatan Komunkatif,” POTENSIA J. Kependidikan Islam, vol. 3, no. 2, p. 196, 2017, doi: 10.24014/potensia.v3i2.3929.

P. M. Abdullah, Living in the world that is fit for habitation : CCI’s ecumenical and religious relationships. 2015.

I. Muthoharoh and M. Abidin, “‫لسانن‬ ‫ا‬ : Lisanuna Jurnal Ilmu Bahasa Arab dan Pembelajarannya Efektivitas Penggunaan Media Quizlet dalam Meningkatkan Kosakata Bahasa Arab pada Siswa SMP Plus Alfatimah Bojonegoro,” vol. 13, no. 1, pp. 99–113, 2023, [Online]. Available: https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/lisanuna/index‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

I. Sulistyowati, “istikhdaamu wasaail lii tarqiyatu al mufradat al ’arabiyah litholaaba as shofi al ’aasyiir biii-lmadrasatii at-tanwiyah al ma’arif li-lbanaat fuunuuruguu,” p. 68, 2022.

K. Viii and M. Hsu, “EFEKTIVITAS MEDIA GAMBAR UNTUK MENINGKATKAN KOSAKATA BAHASA ARAB SISWA,” 1989.

R. Rikmasari and Y. Budianti, “Penguasaan Kosakata Bahasa Inggris Melalui Model Pembelajaran Circuit Learning Pada Siswa Kelas Iii Di Sdn Jatimulya 03 Bekasi,” JISD J. Inov. Sekol. Dasar, vol. 6, no. 2, pp. 135–141, 2019.

W. N. Putri, “Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Bahasa Arab Siswa Madrasah Tsanawiyah,” LISANIA J. Arab. Educ. Lit., vol. 1, no. 1, p. 1, 2017, doi: 10.18326/lisania.v1i1.1160.

I. Arkadiantika et al., Memahami Konsep Dasar Pembelajaran Bahasa Arab, vol. 3, no. 1. 2019. [Online]. Available: http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jtp/article/view/6709%0Ahttp://karya-ilmiah.um.ac.id/index.php/sastra-arab/article/view/39394%0Ahttp://infestasi.trunojoyo.ac.id/simantec/article/view/3809%0Ahttp://lpm.iain-jember.ac.id/download/file/DISKUSI_PERIODI

F. S. Hayati, “Penggunaan Media Kartu Bergambar (Flashcard) Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Di Madrasah Ibtidaiyah,” Semnasbama, vol. 5, pp. 462–469, 2021.

B. K. Vitasari, “Efektivitas Media Permainan Wordwall dalam Mengukur Kemampuan Belajar Bahasa Arab Siswa Kelas VII B dan VII C SMP Ma’arif 10 Bangunrejo Tahun Pelajaran 2020/2021,” p. 106, 2021.

G. Cristiyanda and I. Sylvia, “Pengaruh Penggunaan Webquiz Quizizz Terhadap Hasil Belajar Sosiologi Siswa di SMA N 16 Padang,” J. Sikola J. Kaji. Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 2, no. 3, 2021, doi: 10.24036/sikola.v2i3.110.

A. A. Sorongan and I. Fauji, “Development of Google Sites Application Based Interactive Learning Media the ADDIE Model in Learning Arabic,” pp. 1–10, 2023, [Online]. Available: http://dx.doi.org/10.21070/ups.2371

E. Susanti, M. Ritonga, and B. Bambang, “Pengaruh Penggunaan Media Powerpoint Terhadap Minat Belajar Bahasa Arab Siswa,” Arab. J. Bhs. Arab, vol. 4, no. 1, p. 179, 2020, doi: 10.29240/jba.v4i1.1406.

S. Mahmudah, “Media Pembelajaran Bahasa Arab,” An Nabighoh J. Pendidik. dan Pembelajaran Bhs. Arab, vol. 20, no. 01, p. 129, 2018, doi: 10.32332/an-nabighoh.v20i01.1131.

muhammad abdullah ’amarii, “atsar istikhdamu al fiidiyuu at-thifaa ’alii fii tanmiyati maharaath al burmaj fii lughoti python lady tholibah soffa ula al muthawashitoh bii mukhafadzatii tarbiyah,” p. 93, 2022.

muhammad hadi, “tatbiiq wasail at-ta’lim (quizizz) liita’lim almufradat laday at-thulaab fii madrasati at-tsanawiyah alkhukumiyah as shanawiyah tulungagung,” 2022.

F. N. Fadhilah, “Pengembangan Media Bahasa Arab Menggunakan Web Educandy,” al-Ittijah J. Keilmuan dan Kependidikan Bhs. Arab, vol. 14, no. 1, pp. 51–62, 2023, doi: 10.32678/al-ittijah.v14i1.5609.

S. Smp, C. Murni, and Z. Yasmin, “Reslaj : Religion Education Social Laa Roiba Journal Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Web Reslaj : Religion Education Social Laa Roiba Journal,” vol. 6, pp. 657–673, 2024, doi: 10.47476/reslaj.v6i1.4753.

Rukminingsih, G. Adnan, and M. A. Latief, Metode Penelitian Pendidikan. Penelitian Kuantitatif, Penelitian Kualitatif, Penelitian Tindakan Kelas, vol. 53, no. 9. 2020.

prof. Dr. Sugiono, metode penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D, Kedua. bandung: Alfabeta cv, 2020. [Online]. Available: www.cvalfabet.com

U. Usmadi, “Pengujian Persyaratan Analisis (Uji Homogenitas Dan Uji Normalitas),” Inov. Pendidik., vol. 7, no. 1, pp. 50–62, 2020, doi: 10.31869/ip.v7i1.2281.

U. Press, “Buku Ajar Statistik Pendidikan Buku Ajar Statistik Pendidikan Penulis : ISBN : Design Sampul dan Tata Letak : Redaksi :,” 2021.

Posted

2024-05-20