The Influence of Emotional Intelligence and Learning Motivation on Mathematics Learning Outcomes of Class 8 Students of Smp Negeri X
Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri X
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.4646Keywords:
emotional intelligenc, learning motivation, learning outcomesAbstract
This research was conducted with the aim of studying the influence of emotional intelligence and learning motivation on the mathematics learning outcomes of class VIII students at SMP Negeri X. This research method is quantitative correlation, with a sample of 182 students. The sampling technique used was a simple random sample. The data analysis technique uses multiple regression analysis supported by SPSS for Windows. The T test results show emotional intelligence of 1.241ttable and learning motivation 3.371>ttable, and the F test shows sig. 0.001 < 0.05. Emotional intelligence has no effect on mathematics learning outcomes, learning motivation has a positive influence on mathematics learning outcomes, both emotional intelligence and learning motivation influence the mathematics learning outcomes of class VIII students at State Middle Schools. It can be concluded that it has a positive influence on mathematics learning outcomes.
Downloads
References
S. Maskar and P. S. Dewi, “Peningkatan Kompetensi Guru Ma Darur Ridho Al-Irsyad Al Islamiyyah Pada Pembelajaran Daring Melalui Moodle,” J. Soc. Sci. Technol. Community Serv., vol. 2, no. 1, p. 1, 2021, doi: 10.33365/jsstcs.v2i1.875.
Samsinar, M. Azis, and F. Azis, “Persepsi Siswa Terhadap Pembelajaran Daring Selama Pandemi Covid-19 di SMK Negeri 7 Pangkep,” Semin. Nas. Has. Penelit. 2021 “Penguatan Riset, Inovasi, dan Kreat. Peneliti di Era Pandemi Covid-19,” vol. 19, pp. 1078–1088, 2021.
Slameto, Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya, Edisi Revi. Jakarta: Rineka Cipta, 2015.
R. Yulika, “Pengaruh Kecerdasan Emosi Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Di Smp Negeri 1 Sengkang,” J. Uin Aluddin Makassar, vol. 8, no. 2, pp. 252–270, 2019.
Rusman, Model-Model Pembelajaran : Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers, 2018.
H. Fauhah and R. Brillian, “Analisis model pembelajaran make a match terhadap hasil belajar siswa no title,” J. Pendidik. Adm. Perkantoran, vol. 9, no. 2, pp. 321–334, 2021, doi: 10.26740.
M. Yani, “Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Adversitas Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Xi Ipa Sma Negeri Parepare,” Repos. Univ. Negeri Makassar, 2019.
N. NURLIA, “Hubungan Antara Kecerdasan Emosional Dan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Biologi Siswa,” J. Pendidik. Glas., vol. 3, no. 1, pp. 21–29, 2018, doi: 10.32529/glasser.v3i1.85.
K. Yohanes, “Analisis Peserta Didik Yang Hasil Belajarnya Rendah Di Kelas X Sekolah Menengah Atas Negeri 01 Nanga Taman Kabupaten Sekadau,” pp. 1–23, 2016.
Susanto Ahmad, Teori Belajar dan Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jakarta: Encana, 2018.
D. Goleman, Emotional Intelligence. Terjemahan oleh Hermaya. Jakarta: Gramedia Pustaka Media, 2016.
I. Cahyana, K. Kartono, and R. Pranata, “Korelasi Antara Kecerdasan Emosional Dan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Tematik Siswa Kelas Iv Sdn,” J. Pendidik. dan Pembelajaran Khatulistiwa, vol. 11, no. 3, pp. 468–478, 2022, doi: 10.26418/jppk.v11i3.53449.
Sardiman, “Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar,” Jakarta: Rajawali Pers, 2014.
K. S. Widya and Muwakidah, “Hubungan Antara Efikasi Diri Dengan Motivasi Belajar Pada Siswa Smp Negeri 1 Waru Di Masa Pandemi Covid-19,” PD ABKIN JATIM Open J. Syst., vol. 2, no. 2, pp. 68–76, 2021.
M. Lina, S. Nahak, and Y. P. K. Kelen, “Pengaruh Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SMP,” vol. 1, no. 2622, pp. 17–18, 2018.
L. i Fitriani, “Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa,” J. Math Tadris, vol. 2, no. 2, pp. 125–140, 2022, doi: 10.55099/jurmat.v2i2.62.
Sugiyono, Metode Penelitian Kantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta, 2017.
R. Oktaviani, “Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Hasil Belajar Keterampilan Berbicara Bahasa Indonesia Siswa Kelas Viii Smp Negeri 1 Polongbangkeng Utara,” 2019.
C. Novianti, B. Sadipun, and J. M. Balan, “Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik,” Sci. Phys. Educ. J., vol. 3, no. 2, pp. 57–75, 2020, doi: 10.31539/spej.v3i2.992.
O. H. Widjaya, I. Suryatenggara, and L. The, “Pengaruh Motivasi Dan Kecerdasan Emosional Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Smk Beryayasan Buddhis Se-Tangerang,” J. Serina Ekon. dan Bisnis, vol. 1, no. 1, pp. 36–43, 2023, doi: 10.24912/jseb.v1i1.22733.
sukarmin, “PENGARUH KECERDASAN EMOSIONAL TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS IV SDN GENTUNGANG KECAMATAN BAJENG BARAT KABUPATEN GOWA,” Gend. Dev., vol. 120, no. 1, pp. 0–22, 2018, [Online]. Available: http://www.uib.no/sites/w3.uib.no/files/attachments/1._ahmed-affective_economies_0.pdf%0Ahttp://www.laviedesidees.fr/Vers-une-anthropologie-critique.html%0Ahttp://www.cairn.info.lama.univ-amu.fr/resume.php?ID_ARTICLE=CEA_202_0563%5Cnhttp://www.cairn.info.
S. Sumyati, “PENGARUH KECERDASAN EMOSIONAL TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA PESERTA DIDIK KELAS V SD INPRES BONTOMANAI KOTA MAKASSAR,” J. Mater. Process. Technol., vol. 1, no. 1, pp. 1–8, 2017, [Online]. Available: http://dx.doi.org/10.1016/j.cirp.2016.06.001%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.powtec.2016.12.055%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.ijfatigue.2019.02.006%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.matlet.2019.04.024%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.matlet.2019.127252%0Ahttp://dx.doi.o
S. Tambak and H. Helman, “Peran Orang Tua Dalam Mengembangkan Kecerdasan Emosional Anak di Desa Petonggan Kecamatan Rakit Kulim Kabupaten Indragiri Hulu,” Al-Hikmah J. Agama dan Ilmu Pengetah., vol. 14, no. 2, pp. 119–135, 2018, doi: 10.25299/al-hikmah:jaip.2017.vol14(2).1024.
L. R. Amalia, T. S. Susiani, and M. Salimi, “Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SDN se-Kecamatan Gebang Kabupaten Purworejo Tahun Ajaran 2021/2022,” Kalam Cendekia J. Ilm. Kependidikan, vol. 10, no. 3, pp. 659–667, 2022, doi: 10.20961/jkc.v10i3.61856.
R. Andriani and R. Rasto, “Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar siswa,” J. Pendidik. Manaj. Perkantoran, vol. 4, no. 1, p. 80, 2019, doi: 10.17509/jpm.v4i1.14958.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.