Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

The Influence of Learning Interest and Spiritual Intelligence on Learning Outcomes of Sharia Accounting Courses With Motivation as a Moderating Variable


Pengaruh Minat Belajar dan Kecerdasan Spiritual Terhadap Hasil Belajar Mata Kuliah Akuntansi Syariah dengan Motivasi Sebagai Variabel Moderating

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.4609

Keywords:

Interest in Learning, Spiritual Intelligence, Learning outcomes, Sharia Accounting Courses, Motivation

Abstract

This research aims to determine the influence of learning interest and spiritual intelligence on learning outcomes in sharia accounting courses with motivation as a moderating variable. This research uses quantitative methods with primary data as the data source. The population in this study were undergraduate accounting students who had taken sharia accounting courses. The method used in determining this sample is using a non-probability sampling method with a purposive sampling technique. The number of samples used in this research was 152 students. The data analysis technique used in this research is Partial Least Square (PLS). The results of this research indicate that interest in learning influences learning outcomes in sharia accounting courses. Spiritual Intelligence Influences Learning Outcomes in Sharia Accounting Courses. Motivation moderates the influence of Learning Interest on Learning Outcomes in Sharia Accounting Courses. Motivation moderates the influence of Spiritual Intelligence on Learning Outcomes in Sharia Accounting Courses

Downloads

Download data is not yet available.

References

Y. Mulyani, Sumartini, And S. Kurniawati, “Moderasi Motivasi Berprestasi Pada Pengaruh Tingkat Kecerdasan Emosional Terhadap Hasil Belajar,” Vol. 2, No. 1, Pp. 129–141, 2022.

B. F. Aldina, “Hubungan Antara Kecerdasan Emosional Dengan Motivasi Belajar Pada Mahasiswa,” J. Sains Ris., Vol. 9, No. 3, Pp. 28–34, 2019, Doi: 10.47647/Jsr.V9i3.165.

Nana Sudjana, Dasar-Dasar Prose Belajar. Bandung: Sinar Baru, 2010.

Rusdi, “Pengaruh Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Murid Kelas Iv Sd Negeri 193 Jenna Kecamatan Tellulimpoe Kabupaten Sinjai,” Pp. 1–14, 2017.

Khairunnisak, “Pengaruh Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran Ekonomi Di Sma Negeri 1 Tambang,” P. 6, 2021.

R. S. P. Sitorus, “Pengaruh Minat Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Selama Proses Pembelajaran Online Kelas Xi Ips Di Sma Negeri 8 Kota Jambi,” Vol. 3, No. 2, P. 6, 2021.

Murniati, “Hubungan Antara Kecerdasan Emosional Dan Kecerdasan Spiritual Dengan Motivasi Belajar Matematika Peserta Didik Kelas Viii Pondok Pesantren Abnaul Amir Moncobalang Kabupaten Gowa,” 2016.

A. N. Dinia And I. Nurmawati, “Pengaruh Minat Belajar Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Pada Masa Pandemi Di Kelas X Mipa Sma Negeri 1 Tanggul Jember Tahun Pelajaran 2021/2022,” Alveoli J. Pendidik. Biol., Vol. 3, No. 2, Pp. 55–65, 2022.

A. Tanjung, “Hubungan Kecerdasan Spritual Dengan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak,” J. Sci. Soc. Res., Vol. 5, No. 3, P. 638, 2022, Doi: 10.54314/Jssr.V5i3.1011.

E. B. Waluya, L. Hakim, And N. C. Sakti, “Pengaruh Minat Dan Motivasi Terhadap Hasil Belajar Insert Ekonomi Syariah Dengan Intervening Kecerdasan Spiritual Pada Mata Pelajaran Ekonomi Di Madrasah Aliyah Kota Malang,” J. Penelit., Vol. 13, No. 2, Pp. 325–352, 2019.

A. Afrianti And M. Imamuddin, “Pengaruh Kecerdasan Spritual Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa,” Lattice J. J. Math. Educ. Appl., Vol. 2, No. 2, P. 131, 2022, Doi: 10.30983/Lattice.V2i2.6013.

E. L. Sari And A. Listiadi, “‘Pengaruh Virtual Meeting, Edulearning, Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Akuntansi Siswa,’” 2022.

I. P. Alfiando And L. Hakim, “Pengaruh Gaya Belajar, Minat, Dan Motivasi Sebagai Variabel Moderating Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Akuntansi Syariah,” J. Pendidik. Akunt., Vol. 9, No. 1, Pp. 123–130, 2021, Doi: 10.26740/Jpak.V9n1.P123-130.

E. Apridasari, “Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Mahasiswa Dalam Mata Kuliah Bidang Akuntansi,” J. Ilm. Kaji. Pendidik. Univ. Negri Yogyakarta, Vol. 2, No. 1, Pp. 230–240, 2016.

Y. T. N. Rohman And R. N. A. Wulandari, “Pengaruh Motivasi, Minat Dan Kesiapan Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X Otkp (Studi Kasus Mata Pelajaran Simulasi Dan Komunikasi Digital Metode Blended Learning),” J. Pendidik. Tambusai, Vol. 6, No. 2, Pp. 13067–13080, 2022.

Sugiyono, Metode Penelitian Bisnis. Bandung: Cv Alfabeta. 2017.

J. H. Mustakini, “Metode Penelitian Bisnis. Edisi Ke-6. Yogyakarta. Universitas Gajah Mada.,” 2014.

P. Rahayu, “Pengaruh Minat Belajar, Perilaku Belajar, Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Spiritual Dan Motivasi Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Keuangan (Studi Empiris Pada Mahasiwa Konsentrasi Akuntansi Keuangan Angkatan 2018-2019),” 2023.

U. Sekaran And R. Bogie, Metode Penelitian Untuk Bisnis. Jakarta: Salemba Empat. 2017.

Sugiyono, “Sugiyono, Metode Penelitian,” Penelitian, 2017.

Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2018.

S. Syofian, “Statistik Parametrik Untuk Penelitian Kuantitatif: Dilengkapi Dengan Perhitungan Manual Dan Aplikasi Spss Versi 17 Ed. 1, Cet. 2. Jakarta: Pt Bumi Aksara.,” 2014.

Ghozali, “Metode Penelitian,” J. Chem. Inf. Model., Vol. 53, No. 9, Pp. 1689–1699, 2018.

M. Sholihin And D. Ratmono, “Analisis Sem-Pls Dengan Wrappls 3.0 Untuk Hubungan Nonlikier Dalam Penelitian Sosial Dan Bisnis,” Andi, Pp. 1–290, 2013.

Hair, “Multivariate Data Analysis,” Food Chemistry, Vol. 232. Pp. 135–144, 2014.

N. Valaei, “Organizational Structure, Sense Making Activities And Smes’ Competitiveness: An Application Of Confirmatory Tetrad Analysis-Partial Least Squares (Cta-Pls),” Vine J. Inf. Knowl. Manag. Syst., Vol. 47, No. 1, Pp. 16–41, 2017, Doi: 10.1108/Vjikms-04-2016-0015.

I. Ghozali, Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program Ibm Spss 21 Update Pls Regresi. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro, 2013.

H. Anwar, M. Amin, And S. A. Anwar, “Persepsi Dan Minat Mahasiswa Jurusan Akuntansi Terhadap Mata Kuliah Akuntansi Syariah,” E-Jra, Vol. 09, No. 02, Pp. 107–119, 2020.

T. Widiarsih And Sukanti, “Pengaruhminat Belajar Dan Lingkungan Sekolah Terhadap Prestasi Belajar Akuntansi Perusahaan Jasa,” Kaji. Pendidik. Akunt. Indones. Ed., Vol. 2, Pp. 1–13, 2017.

R. Atmaja, I. W. Ramantha, And I. W. Suartana, “Pengaruh Minat Belajar Pada Pemahaman Akuntansi Dengan Kecerdasan Emosional Dan Kecerdasan Spiritual Sebagai Pemoderasi,” E-Jurnal Akunt. Univ. Udayana, Vol. 5, No. 2017, Pp. 2021–2046, 2017.

P. Ishak, “Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Intelektual Dan Minat Belajar Terhadap Pemahaman Akuntansi,” J. Chem. Inf. Model., Vol. 53, No. 9, Pp. 1689–1699, 2017.

Posted

2024-05-15