The Influence Of Science Textbooks On Business Materials And Simple Aircraft Based On Local Wisdom On The Learning Outcomes Of SMPN 3 Porong
Pengaruh Buku Ajar IPA Materi Usaha Dan Pesawat Sederhana Berbasis Kearifan Lokal Terhadap Hasil Belajar Siswa SMPN3 Porong
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.454Keywords:
Teach book, local wisdom, learning outcomesAbstract
This study aims to determine the effect of science textbooks business materials and simple aircraft based on local wisdom on student learning outcomes and describe how much improvement in student learning outcomes. This type of research is quantitative research with pre-experimental research methods with one group Pretest-posttest research design consists of one experimental class and two replication classes from Class VIII SMP Negeri 3 porong. Sampling technique in this study is non probability sampling with random samplin sampling. Data analysis techniques using N-Gain Test and T-test paired sample t-test. So based on the results of data analysis, obtained the average score of N-Gain of the three classes is 0.3 and a significant value in each class of 0.000 which indicates a significant value <0.05 which can be concluded that science textbooks based on local wisdom moderate effect on student learning outcomes.
Downloads
References
Rahmah, S., Yuliati, L., and Irawan, E. B. Penguasaan Konsep Ipa Pada Siswa Sekolah Dasar. -, 3(1), 2017.
Trianto. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana, 2010.
Fatchurrohim, M., and Rukayah, P. R. Peningkatan Pemahaman Konsep Sifat-Sifat Cahaya Melalui Model Pembelajaran Logan Avenue Problem Solving (Laps)–Heuristik. Didaktika Dwija Indria, 4(6), 2016.
Yunita, M., and Sahala, S. Miskonsepsi Siswa Kelas X Sma Negeri 1 Teluk Batang Pada Materi Kalor Dan Perpindahannya. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 5(2), 2016.
Marlina, M., Utaya, S., and Yuliati, L. Penguasaan Konsep Ipa Pada Siswa Sekolah Dasar Negeri (SDN) Penanggungan Malang. In Seminar Nasional Teknologi Pembelajaran Dan Pendidikan Dasar 2017, Pp. 781-787, 2017.
Wulandari, A. R., Masturi, M., and Fakhriyah, F. Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Youtube Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3779-3785, 2021.
Yuswanto, S. Taksonomi Bloom Dalam Pembelajaran Metode E-Learning. Bestari, 2(2), 2022.
Sulikah, W., Setyawan, A., and Citrawati, T. Identifikasi Hasil Belajar Siswa Muatan Ipa Materi Perubahan Wujud Benda Kelas V Sdn Socah 4. Prosiding Nasional Pendidikan: Lppm Ikip Pgri Bojonegoro, 1(1), 2020.
Anggreni, I.D.A.Y.D., Margunayasa, I.G. And Kusmariyatni, N.N.,. Pengaruh Model Pembelajaran Kolaboratif Ditinjau Dari Motivasi Berprestasi Terhadap Hasil Belajar Ipa. Indonesian Journal Of Educational Research And Review, 2(2), Pp.125-136, 2019.
Gulo, A. Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Ipa. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 334-341, 2022.
Laili, C. N., Mahardika, I. K., and Ridlo, Z. R. Pengaruh Penggunaan Media Interaktif Powtoon Disertai Lkpd Terhadap Hasil Belajar Siswa Smp. Jurnal Pendidikan Fisika, 11(1), 26-32, 2022.
Mahardi, I. P. Y. S., Murda, I. N., and Astawan, I. G. Model Pembelajaran Teams Games Tournament Berbasis Kearifan Lokal Trikaya Parisudha Terhadap Pendidikan Karakter Gotong Royong Dan Hasil Belajar Ipa. Jurnal Pendidikan Multikultural Indonesia, 2(2), 98-107, 2019.
Rosidi, I. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Ipa Terpadu Tipe Integrated Untuk Mengetahui Ketuntasan Belajar Ipa Siswa Smp Pada Topik Pengelolaan Lingkungan. Jurnal Pena Sains, 2(1), 14-25, 2015.
Prasetyo. Z. K. Pembelajaran Sains Berbasis Kearifan Lokal. In Prosiding: Seminar Nasional Fisika Dan Pendidikan Fisika.4(1). 1-14, 2013.
Fitriani, N. I., and Setiawan, B. Efektivitas Modul Ipa Berbasis Etnosains Terhadap Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan Ipa, 2(2), 71-76, 2017.
Nadlir, N. Urgensi Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal Of Islamic Education Studies), 2(2), 299-330, 2014.
Utari, U., and Degeng, I. N. S. Pembelajaran Tematik Berbasis Kearifan Lokal Di Sekolah Dasar Dalam Menghadapi Masyarakat Ekonomi Asean (Mea). Jurnal Teori Dan Praksis Pembelajaran Ips, 1(1), 39-44, 2016.
Lestari, A. D., Yolida, B., and Marpaung, R. R. T. Efektivitas Bahan Ajar Berbasis Kearifan Lokal Terhadap Penguasaan Konsep Siswa Kampung Jawa. Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah, 6(5), 2018.
Kumala, N. K., Dan Prihatin, S. Pengembangan Bahan Ajar Ipa Berbasis Kearifan Lokal. Malang: Universitas Kanjuruhan Malang. 2014.
Widiastuti, N. L. G. K. Pengembangan Bahan Ajar Ipa Berbasis Kontekstual Dengan Konsep Tri Hita Karana Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(3), 479-490, 2020.
Ahmadi, Y., Astuti, B. and Linuwih, S. Bahan Ajar Ipa Berbasis Etnosains Tema Pemanasan Global Untuk Peserta Didik Smp Kelas Vii. Upej Unnes Physics Education Journal, 8(1), Pp.53-59, 2019.
Fitriani, N., Efendi, I., and Harisanti, B. M. Pengembangan Modul Pembelajaran Ipa Berbasis Kearifan Lokal Desa Sembalun Untuk Peningkatan Hasil Belajar Kognitif Siswa Mts. Bioscientist: Jurnal Ilmiah Biologi, 7(1), 68-78, 2019.
Iswara, W., Gunawan, A., and Dalifa, D. Pengaruh Bahan Ajar Muatan Lokal Mengenal Potensi Bengkulu Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jpgsd: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(1), 1-7, 2018.
Kristanto, V. H. Metodologi Penelitian Pedoman Penulisan Karya Tulis Ilmiah:(Kti). Deepublish, 2018.
Triyono, T. Teknik Sampling Dalam Penelitian. 2018.
Yuliani, A. S. Penggunaan Media Pembelajaran Word Square Dalam Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Jepang Menggunakan Huruf Hiragana (Doctoral Dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia). 2019.
Husein, S., Herayanti, L., and Gunawan, G. Pengaruh Multimedia Interaktif Terhadap Penguasaan Konsep Dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa 47 Pada Materi Suhu Dan Kalor. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 1(3), 221-225, 2017.
Rufaida, Sufi Ani . Profil Kesalahan Siswa Sma Dalam Pengerjaan Soal Pada Materi Momentum Dan Implus. 2012. (Online). (Http://Www.Jurnal,Fkip.Uns.Ac.Id/Index.Php/Prosfis1/Download/3746/2629).
Arda, A. Profil Kemampuan Kognitif Mahasiswa Tadris Ipa Iain Palu Pada Mata Kuliah Konsep Dasar Ipa. Koordinat Jurnal Pembelajaran Matematika Dan Sains, 1(1), 33-37, 2020.
Fikri, A. M. K., and Sudarti, S. Analisis Deskriptif Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi (Hots) Siswa Ma Unggulan Nurul Iman Pokok Bahasan Suhu Dan Kalor Dengan Menggunakan Taksonomi Bloom. Jurnal Pendidikan Mipa, 12(2), 214-219, 2022.
Purwanti, S. Analisis Kemampuan Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Soal Ipa Tipe Hots. Jipva (Jurnal Pendidikan Ipa Veteran), 4(1), 93-101, 2020.
Anggramayeni, A., Yolida, B., and Marpaung, R. R. T. Efektivitas Bahan Pujiyantipeserta Didik. Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah, 6(5), 2018.
Husin, V. E., Wiyanto, W., & Darsono, T. Integrasi Kearifan Lokal Rumah Umekbubu Dalam Bahan Ajar Materi Suhu Dan Kalor Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Sma. Physics Communication, 2(1), 26-35, 2018.
Sari, A., Yolida, B., and Marpaung, R. R. T. Efektivitas Penerapan Bahan Ajar Berbasis Kearifan Lokal Terhadap Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah, 6(5), 2018.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.