Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Strategy for Internalizing the Values of Religious Character and Integrity of Elementary School Students


Strategi Internalisasi Nilai-Nilai Karakter Religius dan Integritas Siswa Sekolah Dasar

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.4502

Keywords:

Value Internalization Strategi, Religious Character, Integrity Character

Abstract

The purpose of this research is to explain the methods used by teachers to instill the values ​​of religious character and integrity in students. This research uses a qualitative research approach, specifically using the case study method. Data collection uses methodologies such as in-depth interviews, observation and documentation. Miles, Huberman, and Saldana's interactive analysis paradigm was used in data analysis, including the process of data condensation, data presentation, and drawing conclusions. These three streams of data analysis activities are carried out simultaneously, starting at the beginning of data collection and continuing until the completion of research data collection. This research has a significant influence on schools and teachers in improving character education in the elementary school environment. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Wibowo, H., Fijriani, F., & Krisnanda, V. D. (2021). Fenomena perilaku bullying di sekolah. Orien: Cakrawala Ilmiah Mahasiswa, 1(2), 157-166.

Sari, M. (2023). Penanaman Nilai-Nilai Agama Islam dalam Pembentukan Karakter dan Etika Siswa di Tingkat Sekolah Dasar. Al-Mujahadah: Islamic Education Journal, 1(1), 54-71.

D. P. Nasional, Peraturan Presiden Republik Indonesia Nomor 87 Tahun 2017 tentang Penguatan Pendidikan Karakter. Jakarta: Depdiknas, 2017.

Firdaus F. F. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter Integral Studi Kasus di Sekolah Dasar Luqman Hakim Surabaya, UIN Sunan Ampel Surabaya.

Putra, D. A., & Jadmiko, R. S. (2022). Rasa Hormat Siswa Kelas Iv Terhadap Guru Baru SDN 03 Sambirobyong. Sulawesi Tenggara Educational Journal, 2(2), 135-144.

Muftiyah, A. (2017). Manajemen Pendidikan Karakter (Studi Kasus di Madrasah Tsanawiyah Nahdlatul Ulama Sumberasri Kecamatan Purwoharjo Kabupaten Banyuwangi). Jurnal Ilmiah Ar-Risalah: Media Ke-Islaman, Pendidikan dan Hukum Islam, 15(2), 82-92.

Bali, M. M. E. I., & Fadilah, N. (2019). Internalisasi Karakter Religius di Sekolah Menengah Pertama Nurul Jadid. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 9(1), 1-25.

Triwirandi, A., Noor, A. S., & Firmansyah, H. (2021). Internalisasi Nilai-Nilai Tradisi Pantang Larang Dalam Budaya Melayu Pada Siswa Ma Rahmatan Lil’alamin Wajok Hilir Kabupaten Mempawah. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 10(7).

Alfero, R. K., Azwar, B., & Rahmaningsih, S. (2022). Internalisasi Nilai-Nilai Dalam Pembelajaran Pai di SMPN 01 Ujan Mas (Doctoral dissertation, IAIN Curup).

Fatah, A., & Faozan, I. (2022). Internalisasi Nilai-nilai Pendidikan Islam Humanis Religius Berbasis Seni melalui Wayang Santri Ki Enthus Susmono. Jurnal Education and Development, 10(1), 267-272.

Suntoro, R., & Widoro, H. (2020). Internalisasi Nilai Merdeka Belajar Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 10(2), 289-310.

Maryati, D. S. (2019). Internalisasi Pendidikan Karakter Bagi Praja Muslim Melalui Pelatihan Mental Kerohanian Islam Di IPDN Jatinangor Sumedang. Tsaqafatuna: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 1(2), 13-31.

Rahmah, R. (2023). Peran Guru dalam Membentuk Karakter Religius Siswa. Journal on Education, 5(4), 16379-16385.

Pridayanti E. A. (2022). Urgensi Penguatan Nilai-Nilai Religius Terhadap Karakter Anak SD, Innov. Prim. Educ., 1(1), 40–47.

Sholekhah A. M. (2019). Peran Guru Dalam Menanamkan Karakter Religius Peserta Didik Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Darus Keliling (Darling) Di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 3 Jember Tahun 2019. Jember: Diss. IAIN Jember.

Firdaus, R., Fadllurrohman, F., & Amalia, A. (2022). Pembentukan Karakter Religius Siswa Di SDN 1 Palam Banjarbaru. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(3), 819-827, doi: 10.35931/am.v6i3.1090.

Megawangi R. (2017). Menyemai Benih Karakter. Depok: Indonesia Heritage Foundation.

Muthmainnah, M., & Syamsir, S. Pengaruh Lingkungan Sosial terhadap Integritas Pegawai pada Organisasi Perangkat Daerah (OPD) Kabupaten Tanah Datar. JESS (Journal of Education on Social Science), 6, 162-174.

Santika I. G. N., Kartika I. M., & Wahyuni N. W. R. (2019. Pendidikan Karakter: Studi Kasus Peranan Keluarga Terhadap Pembentukan Karakter Anak Ibu Sunah Di Tanjung Benoa. Jurnal Kajian Pendidikan. Widya Accarya FKIP Uiversitas Dwijendra, 10(2), 56–66.

Faiz A. & Purwati. (2022). Peran Guru Dalam Pendidikan Moral Dan Karakter, Jurnal Education and development, 10(2), 315-318.

Munif, M. (2017). Strategi Internalisasi nilai-nilai PAI dalam Membentuk Karakter Siswa. EDURELIGIA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 1-12, doi: 10.33650/edureligia.v1i2.49.

Prasetya, P. P., Sileuw, M., & Efendi, D. (2021). Strategi Internalisasi Karakter Religius Peserta Didik Di Sdit Qurrota A’yun Abepura Kota Jayapura Melalui Islamic Culture. Waniambey: Journal of Islamic Education, 2(2), 122-135, doi: 10.53837/waniambey.v2i2.186.

Prasetya, P. P., Sileuw, M., & Efendi, D. (2021). Strategi Internalisasi Karakter Religius Peserta Didik Di Sdit Qurrota A’yun Abepura Kota Jayapura Melalui Islamic Culture. Waniambey: Journal of Islamic Education, 2(2), 122-135.

Miles M. B. & Huberman A. M. (2014). Qualitative Data Analysis: An Method Sourcebook. SAGE Publications.

Waskito, A. P. N., & Suyitno, S. (2020). Implementasi Penguatan Karakter Nilai Integritas Melalui Buku Kegiatan Harian Siswa SD Muhammadiyah Kadisoka Yogyakarta. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 3(2), 127-138, doi: 10.12928/fundadikdas.v3i2.2763.

Gunawan, I., Sauri, S., & Ganeswara, G. M. (2019). Internalisasi nilai moral melalui keteladanan guru pada proses pembelajaran di ruang kelas. Sosio Religi: Jurnal Kajian Pendidikan Umum, 17(1).

Hamid, A. (2020). Penerapan Metode Keteladanan sebagai Strategi Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam. AL-FIKRAH: Jurnal Studi Ilmu Pendidikan dan Keislaman, 3(2), 154-169.

Sari, A. (2017). Implementasi Pendidikan Karakter Di Sekolah Melalui Kegiatan Pembiasaan Dan Keteladanan. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 3(02), 249-258, doi: 10.32678/tarbawi.v3i02.1952.

Marliana, A. D. D. (2013). Strategi Sekolah dalam Menangani Pelanggaran Tata Tertib Sekolah pada Siswa Di SMP Negeri I Papar Kediri. Kajian moral dan kewarganegaraan, 1(1), 232-240.

Prihartanta W. (2015). Teori-Teori Motivasi Prestasi, Univ. Islam Negeri Ar-raniry, 1(83), 1–11.

Sholekah, F. F. (2020). Pendidikan Karakter Dalam Kurikulum 2013. Childhood Education: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1-6. https://doi.org/10.53515/CJI.2020.1.1.1-6.

Posted

2024-04-23