Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

The Influence of the Quantum Teaching Model Assisted by Audio Visual Media The Cognitive Science Learning Outcomes of Elementary School Students


Pengaruh Model Quantum Teaching berbantuan Media Audio Visual terhadap Hasil Belajar Kognitif IPA Siswa Sekolah Dasar

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.4395

Keywords:

Quantum Teaching Model, Audio Visual Media, Cognitive Learning Outcomes

Abstract

This study aims to improve student learning outcomes in science learning at Level IV Elementary School. This study used pre-experimental quantitative research with a one-group pretest posttest design. The population in this study were all fourth grade students of SDN Kenongo 1, totaling 80 students. The sample was taken as many as 23 students from class IV-A using random sampling technique from all class IV. The results of the data analysis test using a paired t-test which resulted in a significance value of 0.001 or a significance value < The significance level used is 0.05. Obtained theiresults of tcount 26.990 > ttable 2.045iwhich means that H0 is rejected and H1 is accepted.

Downloads

Download data is not yet available.

References

. Windasari, T. S., & Syofyan, H. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(1), 1-12.

. Sujana, I. W. C. (2019). Fungsi dan tujuan pendidikan Indonesia. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 29-39.

. Yanti, Y. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas V Sdn 09 Kubu Dalam Mata Pelajaran Pai Pada Materi Mengenal Kitab-Kitab Allah Melalui Strategi Gallery Of Learning. Borneo: Journal of Islamic Studies, 2(2),148-160.

. Dewi, S. L., Asri, I. A. S., & Ganing, N. N. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Quantum Teaching Berbantuan Multimedia Terhadap Kompetensi Pengetahuan Ipa. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 4(2), 316-324.

. Friskilia, O., & Winata, H. (2018). Regulasi diri (pengaturan diri) sebagai determinan hasil belajar siswa sekolah menengah kejuruan. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3(1),36-43.

. Febriani, C. (2017). Pengaruh media video terhadap motivasi belajar dan hasil belajar kognitif pembelajaran ipa kelas V sekolah dasar. Jurnal Prima Edukasia, 5(1), 11-21.

. Hidayah, R., & Pujiastuti, P. (2016). Pengaruh PBL terhadap keterampilan proses sains dan hasil belajar kognitif IPA pada siswa SD. Jurnal Prima Edukasia, 4(2), 186-197.

. Hanifah, H., Susanti, S., & Adji, A. S. (2020). Perilaku dan karateristik peserta didik berdasarkan tujuan pembelajaran. Manazhim, 2(1), 105-117.

. Fitri, R. A., Adnan, F., & Irdamurni, I. (2021). Pengaruh Model Quantum Teaching terhadap Minat dan Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 88-101.

. Ulva, R., & Hader, A. E. (2021). Pengaruh Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Siswa Di Kelas IV SDN 06 Sitiung Pada Mata Pelajaran IPA Materi Gaya Dan Gerak. INNOVATIVE: Journal of Social Science Research, 1(2), 55-60.

. Rahmani, A. M., & Muslihah, N. N. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Quantum Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Bale Aksara: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 1(2).

. Rizka, N. N., & Pratama, F. A. (2018). Penerapan model pembelajaran quantum teaching melalui strategi tandur untuk meningkatkan kompetensi kognisi siswa. Jurnal Edukasi (Ekonomi, Pendidikan dan Akuntansi), 6(1), 183-192.

. Ermayanti, K., Darsana, I. W., Wiyasa, I. K. N., & Kes, M. (2017). Pengaruh Model Quantum Teaching Berbantuan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa KELAS V. Mimbar PGSD Undiksha, 5(2).

. Wibawa, P. N., & Asri, I. G. A. S. (2020). Pengaruh Model Quantum Teaching Berbantuan Media Lingkungan Terhadap Kompetensi Pengetahuan IPA. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 4(2), 334-342.

. Hayati, N. (2021). Pengaruh Metode Eksperimen Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SDN Jaddih 04. Repo. Stkippgri-Bkl. Ac. Id.

. Irawan, E. Efektivitas Teknik Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Konsep Diri Remaja (Studi Pre-Eksperimen Pada Siswa Kelas X SMK Yapema Gadingrejo Lampung). PSIKOPEDAGOGIA Jurnal Bimbingan dan Konseling, 2(1), 44-54. 2013.

. Safitri, B. R. A., Astutik, F., Fikri, A. N., & Saudiah, S. Pengaruh Video Pembelajaran melalui Zenius. Net terhadap Hasil Belajar Kognitif Biologi Siswa Madrasah Aliyah Kelas X dan XI. Bioscientist: Jurnal Ilmiah Biologi, 9(1), 154-160. 2021.

. Kaban, R. H., Anzelina, D., Sinaga, R., & Silaban, P. J. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran PAKEM terhadap Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 102-109.

. Damayanti, R., Yudiana, K., & Antara, P. A. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Paired Storytelling dan Pengaruhnya terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Indonesian Journal of Instruction, 3(2), 81-91.

. Rini Susanti, P. (2015). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Ipa Melalui Model Quantum Teaching Berbantuan Media Audiovisual. Joyful Learning Journal, 4(1).

. Syafrilianto, S., Nasution, M., & Juniati, M. (2023, January). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Quantum Teaching Di SD Negeri 033 Hutabaringin Mandailing Natal. In Forum Paedagogik (Vol. 13, No. 1, pp. 130-142). IAIN Padangsidimpuan.

. Qondias, D., Kero, M. A., oktaviana Bhena, M. M., Te’a, Y. V., & Wau, M. P. (2023). Implementasi Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Sekolah Dasar. Mimbar PGSD Flobamorata, 1(3), 100-108.

Posted

2024-03-28