The Effect of Edpuzzle Digital Media on The Arabic Learning Outcomes of Class IX SMP Muhammadiyah 1 Babat
Pengaruh Media Digital Edpuzzle Terhadap Hasil Belajar Bahasa Arab Siswa Kelas IX SMP Muhammadiyah 1 Babat
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.4316Keywords:
EdPuzzle, Learning Outcomes, Arabic LanguageAbstract
Thisresearch aims to determine the influence and level of influence of interactive video-based Edpuzzle digital media on
improving students' Arabic language learning outcomes. This research uses a quantitative experimental approach
with the research method being quasi-experimental design. To test the validity of the data, use the normality test
followed by the paired sample t test and the N-Gain test to analyze the influence and how big the level of influence of
the Edpuzzle media is on student learning outcomes. The results of this research show that there is a difference in the
average pretest and posttest scores of class IX students afterusing Edpuzzle media.
There is an influence on Arabic language learning outcomes based on the paired sample t test with a sig of 0.000 <
0.05 and the effectiveness of Edpuzzle media on Arabic language learning outcomes is 0.3368 based on the N-Gain
test qualification in the medium category
Downloads
References
S. Harun, “Pembelajaran di Era 5.0,” Pros. Semin. Nas. Pendidik. DASAR, pp. 265–276, 2022.
Y. E. Yanti, Model Pembelajaran LCI Pembelajaran untuk Memperdayakan Keterampilan Abad 21, 1st ed. Malang: Edulitera, 2022.
I. Zulaeha, S. Suratno, and A. F. Habibi, “Adaptasi Industri Keterampilan Berbahasa Indonesia dalam Pembelajaran Bahasa Berbasis Digital,” Pros. Semin. Nas. Pascasarj. Univ. Negeri Semarang, pp. 1222–1229, 2023.
S. Shalihah, S. Maulana, and H. Banten, “Tathbiq Thoriqoh Al-Muhadasah fi Ta’lim Al-Kalam Al-Lughah Al-Arabiyyah,” Al-Muktamar As-Sanawi li Al-Lughah Al-Arabiyyah, vol. 1, no. 1, pp. 81–101, 2020.
A. Suja, “Ahammiyah Dirasah Al-Lughah Al-Arabiyyah fi Fahmi Ma’aani Al-Quran,” J. Stud. Islam Kaw. Melayu, vol. 2, no. 2, pp. 199–207, 2019, doi: 10.35961/perada.v2i2.84.
N. S. Hidayat, “Maharah Al-Kalam wa Ijraat Ta’limiha,” Al-Manar English Arab. J., vol. 8, no. 2, pp. 185–194, 2017.
S. Punaji, “MENCIPTAKAN PEMBELAJARAN YANG EFEKTIF DAN BERKUALITAS,” J. Inov. dan Teknol. Pembelajaran, vol. 1, no. 5, pp. 20–30, 2014.
Hasrati, N. Afiah, and Yulmiati, “Pengaruh Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Bahasa Arab di MIS Ma ’ arif Ambopadang Kecamatan Tubbi Taramanu Kabupaten Polewali Mandar,” Loghat Arab. J. Bhs. Arab dan Pendidik. Bhs. Arab, vol. 2, no. 1, pp. 17–38, 2021, doi: 10.36915/la.v2i1.22.
H. F. AH, Z. A. Arief, and Muhyani, “Strategi Motivasi Belajar Dan Minat Belajar Dengan Hasil Belajar Bahasa Arab,” Tawazun J. Pendidik. Islam, vol. 12, no. 1, p. 112, 2019, doi: 10.32832/tawazun.v12i1.1843.
S. Yunita and U. Supriatna, “Pengaruh Penggunaan Media Puzzle Terhadap Hasil Belajar Siswa,” Syntax Idea, vol. 3, no. 8, 2021.
Z. Aimunah and Z. Isnawati, “Wasaail Al-I’laam fi Ta’limiyyah Al-Lughah Al-Arabiyyah,” Arabia, vol. 11, no. 1, pp. 28–45, 2019.
A. Maritsa, H. U. Salsabila, M. Wafiq, and etl, “PENGARUH TEKNOLOGI DALAM DUNIA PENDIDIKAN,” Al-Mutharahah J. Penelit. dan Kaji. Sos. Keagamaan, vol. 18, no. 2, pp. 91–100, 2021, doi: 10.46781/al-mutharahah.v18i2.303.
A. Kasman, “Wasaail At-Ta’lim wa Istikhdamiha fi Ta’lim Al-Lughah Al-Arabiyyah,” vol. 10, pp. 1–18, 2021.
F. Sukmawati, E. B. Santosa, and T. Rejekiningsih, Inovasi Media Pembelajaran Virtual Reality dalam Pendidikan: Transformasi Pendidikan era 5.0. Pradina Pustaka, 2023. [Online]. Available: https://books.google.co.id/books?id=ZtvbEAAAQBAJ
S. Ridwan, “Intellectual Capital dan Knowledge Management dalam Inovasi dan Kreasi Media Pembelajaran Berbasis Kemampuan 4C dan Literasi,” vol. 2, no. 1, pp. 75–81, 2019, doi: 10.21070/picecrs.v2i1.2414.
A. H. Pito, “Media pembelajaran dalam perspektif alquran,” Andragogi J. Diklat Tek., vol. 4, no. 2, 2018.
A. P. Wulandari, A. A. Salsabila, K. Cahyani, and T. Shofiah, “Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar,” J. Educ., vol. 05, no. 02, pp. 3928–3936, 2023.
Bahar and Risnawati, “Pengaruh Penggunaan Media Puzzle Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas III SD di Kabupaten Gowa,” Publ. Pendidik., 2019.
A. Ummi, A. S. Dewi, A. Rahmawati, and S. Wahidayani, “Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran terhadap Hasil Belajar Matematika,” J. Math. Educ. Appl., vol. 3, no. 2, pp. 264–272, 2023.
K. Tshering, K. Wangchuk, N. Dorji, and K. Dema, “Use of Edpuzzle Learning Videos for class 9 Biology and its impact on academic performance,” Int. Res. J. Sci. Technol. Educ. Manag., vol. 2, no. 4, pp. 12–19, 2022.
N. L. Qadriani, S. Hartati, and A. Dewi, “Pemanfaatan Youtube dan Edpuzzle sebagai Media Pembelajaran Daring Berbasis Video Interaktif,” J. Pemberdaya. Masy. Univ. Al-Azhar Indones., vol. 4, no. 1, pp. 1–8, 2021.
M. Kharis, “Implementasi Media Sparkol Videoscribe dalam Pembelajaran Bahasa Arab untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa MAN 1 Yogyakarta,” Amahira J. Arab. Stud. Teach., vol. 1, no. 1, pp. 61–67, 2022.
M. Syukron and N. Hasaniyah, “Penggunaan E-Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Membaca Bahasa Arab,” Mutsaqqafin J. Pendidik. Islam dan Bhs. Arab, vol. 1, no. 2, pp. 43–68, 2019, doi: 10.46257/mutsaqqafin.v1i02.40.
A. Mudinillah, “Pemanfaatan Aplikasi Lectora Inspire Sebagai Media Pembelajaran Interaktif Pada Pelajaran Bahasa Arab,” J. Penelit. IPTEKS, vol. 4, no. 2, pp. 248–258, 2019, doi: 10.32528/ipteks.v4i2.2462.
N. Duli, Metodologi Penelitian Kuantitatif: Beberapa Konsep Dasar Untuk Penulisan Skripsi & Analisis Data Dengan SPSS. Deepublish, 2019. [Online]. Available: https://books.google.co.id/books?id=A6fRDwAAQBAJ
Rukminingsih, A. Gunawan, and M. A. Latief, METODE PENELITIAN PENDIDIKAN KUALITATIF KUANTITATIF TINDAKAN KELAS. Yogyakarta: ERHAKA UTAMA, 2020.
S. Santoso, Statistik Parametrik. Elex Media Komputindo, 2010. [Online]. Available: https://books.google.co.id/books?id=fVNbamuPVugC
A. Wahab, J. Junaedi, and M. Azhar, “Efektivitas Pembelajaran Statistika Pendidikan Menggunakan Uji Peningkatan N-Gain di PGMI,” J. Basicedu, vol. 5, no. 2, pp. 1039–1045, 2021, doi: 10.31004/basicedu.v5i2.845.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.