The Correlation among Emotional Intelligence and Academic Stress in Grade 9 Students of SMP Negeri 1 Wonoayu
Hubungan antara Kecerdasan Emosional dengan Stres Akademik pada Siswa Kelas 9 SMP Negeri 1 Wonoayu
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.4298Keywords:
Academic Stress, Emotional Intellegence, studentsAbstract
Academic stress is a condition resulting from demands and emphasis on academic achievement or a condition where there is concern about academic failure. Academic stress can be overcome through emotional intelligence. This research aims to determine the relationship between emotional intelligence and academic stress in grade 9 students of SMP Negeri 1 Wonoayu. The main population of this research was 380 students, while the research sample was 182 students. Quota sampling was used as sampling this research. This study used an adaptation of the Emotional Intelligence Scale (30 items, α:.881) and the Academic Stress Scale (21 items, α:.91). Researchers used data analysis techniques, namely Pearson product moment correlation analysis. The results of data analysis correlation coefficient of r= -0.016 at significance level of 0.035 <0.05, indicates that there is significant relationship in a negative direction towards emotional intelligence and academic stress for grade 9 students at SMP Negeri 1 Wonoayu.
Downloads
References
R. Majrika, “Hubungan Antara Dukungan Sosial dengan Stres Akademik Pada Remaja SMA di SMA Yogyakarta.”
D. Anadita, “Hubungan antara Dukungan Sosial dengan Stres Akademik pada Siswa yang Mengikuti Pembelajaran Daring,” Borobudur Psychol. Rev., vol. 1, no. 1, pp. 38–45, May 2021, doi: 10.31603/bpsr.4867.
M. Saqib and K. U. Rehman, “Impact of Stress on Students Academic Performance at Secondary School Level at District Vehari,” Int. J. Learn. Dev., vol. 8, no. 1, p. 84, Feb. 2018, doi: 10.5296/ijld.v8i1.12063.
E. Mei Yunalia et al., “Kecerdasan Emosional Dan Mekanisme Koping Berhubungan Dengan Tingkat Stres Akademik Mahasiswa,” 2021.
S. Zuama, “Kemampuan mengelola stres akademik pada mahasiswa yang sedang skripsi angkatan 2009 program studi pg paud,” J. Kreat. Tadulako, vol. 17, no. 2, pp. 78–87, 2014.
T. Taufik, I. Ifdil, and Z. Ardi, “Kondisi stres akademik siswa sma negeri di kota padang,” J. Konseling dan Pendidik., vol. 1, no. 2, pp. 143–150, Jun. 2013, doi: 10.29210/12200.
M. Barseli, R. Ahmad, and I. Ifdil, “Hubungan stres akademik siswa dengan hasil belajar,” J. Educ. J. Pendidik. Indones., vol. 4, no. 1, pp. 40–47, 2018, doi: 10.29210/120182136.
O. N. Aihie and B. I. Ohanaka, “Perceived academic stress among undergraduate students in a nigerian university,” J. Educ. Soc. Res., vol. 9, no. 2, pp. 56–66, 2019, doi: 10.2478/jesr-2019-0013.
J. S. Azahra, “Hubungan antara stres akademik dengan coping stress pada mahasiswa yang sedang mengerjakan skripsi di fakultas pendidikan psikologi,” Universitas Negeri Jakarta, 2017.
E. Sarafino and T. Smith, “Biopsychosocial interactions,” in CBT for Depression: An Integrated Approach, 1 Oliver’s Yard, 55 City Road London EC1Y 1SP: SAGE Publications Ltd, 2019, pp. 203–217. doi: 10.4135/9781526452351.n10.
A. A. Ahmad and A. S. Bin Ambotang, “Pengaruh Kecerdasan Emosi, Kecerdasan Spiritual dan Persekitaran Keluarga Terhadap Stres Akademik Murid Sekolah Menengah,” Malaysian J. Soc. Sci. Humanit., vol. 5, no. 5, pp. 12–23, May 2020, doi: 10.47405/mjssh.v5i5.407.
D. R. Priyo Purwiantomo and D. Rusmawati, “Hubungan antara kecerdasan emosi dengan stres akademik pada siswa sma islam al azhar 14 semarang,” J. EMPATI, vol. 9, no. 6, pp. 472–476, Jan. 2021, doi: 10.14710/empati.2020.30066.
D. Lutfiani, “Hubungan antara kecerdasan emosional dengan perilaku agresif siswa kelas viii smp negeri 8 kediri tahun ajaran 2017/2018,” Simki-Pedagogia, vol. 02, no. 03, pp. 2–9, 2017, [Online]. Available: http://simki.unpkediri.ac.id/detail/13.1.01.01.0191
R. Bar-on, “The bar-on model of emotional-social intelligence,” no. February 2006, pp. 1–29, 2014, [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/6509274 The
C. Kartika, “Hubungan antara kecerdasan emosi dengan stres akademik mahasiswa fakultas psikologi universitas muhammadiyah surakarta,” Universitas Muhammadiyah Surakarta, 2015.
G. Goswami and M. Hossain, “Testing black market vs. Official ppp: a pooled mean group estimation approach,” Econ. Policy, vol. 12, no. 12, pp. 1292–1300, 2013, [Online]. Available: https://ssrn.com/abstract=3573230
F. Oktarisa, R. Fildzah Dessyrianti, N. Deviona, and M. Aulia Wilda, “Stres Akademik Dan Kecerdasan Emosional Sebagai Prediktor Kesejahteraan Subjektif,” vol. 14, no. 1, p. 2023, doi: 10.24036/rapun.v14i1.122927.
Sugiyono, “Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan r&d,” 19th ed., Bandung: Alfabeta, 2013, pp. 1–346.
M. E. Atpen, “Hubungan antara kecerdasan emosional dan employability pada mahasiswa tingkat akhir,” Universitas Sanata Dharma, 2018.
P. Narendra and W. Psikologi, “Hubungan Kecerdasan Emosional dan Stres Akademik pada Mahasiswa yang Mengikuti Organisasi dan School From Home,” 2020.
R. Setyaji, “Hubungan Kecerdasan Emosi dengan Stres Akademik pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Muhammadiyah Surakarta yang Terdampak Pandemi Covid-19”.
M. Barseli, I. Ifdil, and N. Nikmarijal, “Konsep stres akademik siswa,” J. Konseling dan Pendidik., vol. 5, no. 3, pp. 143–148, Dec. 2017, doi: 10.29210/119800.
H. Lubis, A. Ramadhani, and M. Rasyid, “Stres Akademik Mahasiswa dalam Melaksanakan Kuliah Daring Selama Masa Pandemi Covid 19,” Maret, vol. 10, no. 1, pp. 31–39, doi: 10.30872/psikostudia.
O. : Dhea, E. Dewanti, B. Dan, and K. Fakultas, “Tingkat Stres Akademik Pada Mahasiswa Bidikmisi Dan Non Bidikmisi Fip Uny The Level Of Academic Stress On Students Bidikmisi And Non-Bidikmisi Fip UNY.”
G. Alfiah, H. Opod, and J. S. V Sinolungan, “Gambaran Kecerdasan Emosional dan Prestasi Belajar pada Siswa Negeri XI Manado.”
T. Tayeb, R. Idris, F. Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin Makassar, and J. H. M Yasin Limpo Nomor, “MaPan : Jurnal Matematika dan Pembelajaran Hubungan Kecerdasan Emosional Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Ditinjau Dari Jenis Kelamin Pada Jurusan Pendidikan Matematika Uin Alauddin Makassar”.
N. Yusuf and J. Ma’wa, “Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Stres Akademik,” Psyche 165 J., vol. 13, no. 02, pp. 235–239, 2020.
A. G. Salmon, S. Psi, D. E. Santi, and M. Si, “Dukungan Sosial dengan Stres Akademik Mahasiswa Perantau dalam Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19.”
D. D. Sagita, D. Daharnis, and S. Syahniar, “Hubungan Self Efficacy, Motivasi Berprestasi, Prokrastinasi Akademik Dan Stres Akademik Mahasiswa,” Bikotetik (Bimbingan dan Konseling Teor. dan Prakt., vol. 1, no. 2, p. 43, 2017, doi: 10.26740/bikotetik.v1n2.p43-52.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.