Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Application of Busy Book Learning Media in Improving Fine Motor Skills of Children Aged 3-4 Years in the Al-Quds Play Group Candi


Penerapan Media Pembelajaran Busy Book dalam Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Usia 3-4 Tahun di Kelompok Bermain Al-Quds Candi

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.4269

Keywords:

early childhood,, fine motor skills, Busy Book media

Abstract

Early childhood is a very important stage for children. Therefore, the development of fine motor skills in early childhood is very important. Children's fine motor skills are the development of movements that involve fine muscles with the coordination of certain parts, especially the hands and eyes. What children will need to carry out daily activities. This research aims to improve the fine motor skills of children aged 3-4 years in KB Al-Quds using busy book media. This research used 5 predetermined indicators, and of the 10 children only 4 children completed their fine motor skills according to the indicators. This research uses Classroom Action research. The research started pre-cycle with a percentage score of 34%, cycle I was 49%, cycle II was 78%. Based on the average percentage scores achieved, it can be concluded that children's fine motor skills can be improved by using busy book media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

M. Evivani and R. Oktaria, “Permainan Finger Painting Untuk Pengembangan Kemampuan Motorik Halus Anak Usia Dini,” J. Warn. Pendidik. dan Pembelajaran Anak Usia Dini, vol. 5, no. 1, pp. 23–31, 2020, doi: 10.24903/jw.v5i1.427.

P. Maulida, Susi; Ismawati, “THUFULI : Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini Volume 2 Nomor 2 Tahun 2020 e-ISSN: 2685-161X,” J. Pendidik. Islam Anak Usia Dini, vol. 2, no. 2, p. 9, 2020.

U. Nafisah, D. Hardiyanti, L. Elyana, and E. U. Romlah, “Peningkatan Kemampuan Motorik Halus Melalui Kegiatan Mdbs Di Kb Alaikal Huda Gombong Pecalungan Batang,” Sentra Cendekia, vol. 3, no. 1, p. 41, 2022, doi: 10.31331/sencenivet.v3i1.2015.

E. Erik and C. Carniyati, “Efektivitas Penggunaan Media Busy Book Flanel Terhadap Kemampuan Motorik Halus Anak Usia 3-4 Tahun KB Al-Irsyad Al-Islamiyyah Kota Cirebon,” Hadlonah J. Pendidik. dan Pengasuhan Anak, vol. 3, no. 1, p. 102, 2022, doi: 10.47453/hadlonah.v3i1.807.

N. Sa and R. D. Permata, “Uji Kelayakan Media Kubus Ajaib Untuk Menstimulasi Motorik Halus Anak Usia 3-4 Tahun,” vol. 7, no. 1, 2022.

R. M. Aguss, E. B. Fahrizqi, and F. A. Abiyyu, “Analisis Dampak Wabah Covid-19 Pada Perkembangan Motorik Halus Anak Usia 3-4 Tahun,” J. Penjaskesrek, vol. 8, no. 1, pp. 46–56, 2021, [Online]. Available: doi: https://doi.org/10.46244/penjaskesrek.v8i1.1368.

S. V. Warlenda, H. Marlina, and R. Renaldi, “Perkembangan Motorik Halus Balita Usia 3-4 Tahun Di Paud Se- Kecamatan Rengat Barat,” Avicenna J. Ilm., vol. 14, no. 02, pp. 14–24, 2019, doi: 10.36085/avicenna.v14i02.406.

E. Yanti and N. Fridalni, “Faktor Yang Mempengaruhi Perkembangan Motorik Anak Usia Prasekolah,” J. Kesehat. Med. Santika, vol. 7, no. 2, pp. 108–113, 2020, [Online]. Available: http://www.jurnal.syedzasaintika.ac.id/index.php/medika/article/view/761.

E. Damayanti and M. A. Nasrul, “Capaian Perkembangan Fisik Motorik Dan Stimulasinya Pada Anak Usia 3-4 Tahun,” As-Sibyan J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 5, no. 2, pp. 67–80, 2020, [Online]. Available: http://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/assibyan/article/view/2699.

I. A. Utomo and M. Ramli, “Penerapan Strategi Bermain melalui Media Busy Book untuk Meningkatkan Fisik Motorik Halus Anak Usia Dini,” J. Pendidik. Teor. Penelitian, dan Pengemb., vol. 3 (12), no. 12, pp. 1594–1598, 2018.

T. Juliana and S. Irine, “Pengembangan Media Busy Book Untuk Mengembangkan Kecerdasan Pada Anak Usia Dini berbeda dalam profil yang akhirnya orang lain miliki ( Gardner , 2003 : 25 ). Terkhusus dalam penelitian ini akan mengembangkan media untuk mengembangkan kecerdasan naturalis ,” vol. 11, no. 2, pp. 501–509, 2022.

S. Sumardi, S. Mulyadi, and N. Nurdiana, “Penggunaan Media Pembelajaran Busy Book Untuk Meningkatkan Perkembangan Motorik Halus Anak Hiperaktif Usia 5-6 Tahun di Kober Sabina,” J. Kewarganegaraan, vol. 6, no. 2, pp. 3614–3621, 2022, [Online]. Available: http://journal.upy.ac.id/index.php/pkn/article/view/3515.

I. Journal, “Improving Motoric Skills Through Busy Book Media for 4-5 Year Old Children at Aisyiyah Kindergarten 17 Jasem , Ngoro District Peningkatan Kemampuan Motorik Halus Melalui Media Busy Book Untuk Anak Usia 4-5 Tahun Di Taman Kanak-Kanak Aisyiyah 17 Jasem Keca,” vol. 01, no. November, 2022.

I. A. Ismudah, R Mansur, “Dewantara : Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam Anak Usia Dini Volume 2 Nomor 1 Tahun 2020 e-ISSN: 26556332,” vol. 2, no. 2019, pp. 2–5, 2022.

R. A. Susanti, “Pengembangan Media Busy Book untuk Pengenalan Keterampilan Hidup Sehari-hari Anak 2-4 Tahun di Taman Sosialisasi Anak,” vol. 8, no. 2, pp. 55–66, 2022.

A. Rahmasari and S. Ismet, “Efektivitas Permainan Busy Book dalam Melatih Motorik Halus Anak,” J. Child. Educ., vol. 6, no. 2, pp. 304–313, 2022.

S. Agustina, M. Nasirun, and D. D., “Meningkatkan Keterampilan Motorik Halus Anak Melalui Bermain Dengan Barang Bekas,” J. Ilm. Potensia, vol. 3, no. 1, pp. 24–33, 2019, doi: 10.33369/jip.3.1.24-33.

R. Hidayah, D. K. Maharani, and Muchlis, “Pelatihan Penulisan Artikel Ilmiah Berbasis Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Bagi Guru Kimia SMA Di MGMP Kimia SMA Kabupaten Kediri,” J. ABDI, vol. 5, no. 2, pp. 107–110, 2020.

G. F. Fakhirah Syawalia, T. Rahman, and R. Giyartini, “Analisis Media Montase Terhadap Perkembangan Motorik Halus Anak Usia 4-5 Tahun,” PAUDIA J. Penelit. dalam Bid. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 10, no. 2, pp. 301–309, 2021, doi: 10.26877/paudia.v10i2.9328.

N. Nuraeni, “Strategi Pembelajaran Untuk Anak Usia Dini,” Prism. Sains J. Pengkaj. Ilmu dan Pembelajaran Mat. dan IPA IKIP Mataram, vol. 2, no. 2, p. 143, 2014, doi: 10.33394/j-ps.v2i2.1069.

Posted

2024-03-06