Development of Monoedu Media in Teaching Campus for Increasing Numeration Literacy
Pengembangan Media Monoedu dalam Kampus Mengajar untuk Peningkatan Literasi Numerasi
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.4258Keywords:
Teaching Campus, Literacy and NumerasiAbstract
This study aims to determine the role of campus students in teaching students' literacy and numeracy, which is based on Nidhomuddin Taman Junior High School which is located on the outskirts of the district. good and correct literacy and numeracy such as two-digit multiplication or division using porogapit and then using good and correct language when meeting friends or older people. therefore teaching campus students play a very important role in increasing literacy and numeracy which is done with grounded theory using an interactive approach.
Downloads
References
I. Pasca Himawati and U. Habibah, “Pelaksanaan kampus mengajar dalam rangka meningkatkan peran mahasiswa Di SDN 95 Kabupaten Kaur, Bengkulu,” Unri Conf. Ser. Community Engagem., vol. 3, pp. 629–635, 2022, doi: 10.31258/unricsce.3.629-635.
A. Thanzani, “Peran Mahasiswa Program Kampus Mengajar di Daerah 3T (Tertinggal, Terluar, dan Terdepan),” PSHPM Pros. Semin. Has. Kegiat. …, pp. 213–222, 2022, [Online].
V. Safaringga, W. D. Lestari, and A. N. Aeni, “Implementasi Program Kampus Mengajar untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 6, no. 3, pp. 3514–3525, 2022, doi: 10.31004/basicedu.v6i3.2667.
A. Waldi, N. M. Putri, I. Indra, V. Ridalfich, D. Mulyani, and E. Mardianti, “Peran Kampus Mengajar dalam Meningkatkan Literasi, Numerasi dan Adaptasi Teknologi Peserta Didik Sekolah Dasar di Sumatera Barat,” J. Civ. Educ., vol. 5, no. 3, pp. 284–292, 2022, doi: 10.24036/jce.v5i3.725.
M. A. Yafi et al., “Peran Mahasiswa Dalam Peningkatan Kapasitas Numerasi Dan Literasi Melalui Program Kampus Mengajar 3 Di Sd Negeri 04 Tuban,” GANESHA J. Pengabdi. Masy., vol. 3, no. 1, pp. 71–76, 2023, doi: 10.36728/ganesha.v3i1.2401.
M. Helmi, L. Gaol, M. M. Siahaan, Y. Aryini, and R. Hutasoit, “Peran Mahasiswa dalam Penguatan Literasi Membaca di SD Negeri 173320 Siborutorop melalui Program Kampus Mengajar Angkatan 3 Pendahuluan Kampus mengajar adalah salah satu program merdeka belajar yang dicetuskan oleh kementrian pendidikan dan kebudayaan RI ,” vol. 5636, no. 3, pp. 270–274, 2022.
A. Amir, R. Linda, M. Sari Juane Sofiana, N. Satyahadewi, F. Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, and U. Tanjungpura, “PENINGKATAN KEMAMPUAN LITERASI DAN ADAPTASI TEKNOLOGI MELALUI PROGRAM KAMPUS MENGAJAR DI SEKOLAH DASAR No 5 SEJAJAH KABUPATEN BENGKAYANG,” J. Pendidik. Dasar Perkasa, vol. 8, no. 2, pp. 163–172, 2022, [Online].
R. Nuraeni et al., “LANDASAN SOSIOLOGIS DALAM PENDIDIKAN,” Diponegoro J. Account., vol. 2, no. 1, pp. 2–6, 2017, [Online].
K. Pemalang et al., “Peran Mahasiswa sebagai Penggerak Literasi Bahasa dalam Program Kampus Mengajar Di SD Negeri 02 Longkeyang ,” … Bahasa, Sastra, Dan …, vol. 1, pp. 1–5, 2021, [Online].
N. K. Ramadani, “Peran Mahasiswa Kampus Mengajar dalam Meningkatkan Literasi Lingkungan Siswa di Masa Pandemi,” Semin. Nas. Has. Pelaks. Progr. …, no. 23, pp. 472–478, 2022, [Online].
E. L. Utami, A. Mulyadiprana, and E. R. Saputra, “Peran Program Kampus Mengajar Angkatan 5 dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran di Sekolah Dasar,” Edu Cendikia J. Ilm. Kependidikan, vol. 3, no. 02, pp. 302–312, 2023, doi: 10.47709/educendikia.v3i02.2550.
B. A. R. Rachman, Firyalita Sarah Fidaus, Nurul Lailatul Mufidah, Halimatus Sadiyah, and Ifit Novita Sari, “Peningkatan Kemampuan Literasi dan Numerasi Peserta Didik Melalui Program Kampus Mengajar Angkatan 2,” Din. J. Pengabdi. Kpd. Masy., vol. 5, no. 6, pp. 1535–1541, 2021, doi: 10.31849/dinamisia.v5i6.8589.
Yorri Didit Setyadi, Dwi Wulandari, Lutfi Dwi Lestari, Wa Ode Meliasari, and Ifit Novita Sari, “Peran Mahasiswa Kampus Mengajar 2 Sebagai ‘Agent Of Change dan Social Control,’” Din. J. Pengabdi. Kpd. Masy., vol. 5, no. 6, pp. 1542–1547, 2021, doi: 10.31849/dinamisia.v5i6.8592.
M. R. Baharuddin, “Adaptasi Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka (Fokus: Model MBKM Program Studi),” J. Stud. Guru dan Pembelajaran, vol. 4, no. 1, pp. 195–205, 2021, doi: 10.30605/jsgp.4.1.2021.591.
A. P. Astutik, R. S. Untari, and A. M. Putri, “Penggunaan Media Animasi ‘Muroja’ah for Kids’ untuk Meningkatkan Hafalan Anak,” Community Empower., vol. 6, no. 4, pp. 682–687, 2021, doi: 10.31603/ce.4579.
I. Istiqomah, D. Agustito, F. Sulistyowati, R. Yuliani, and M. Irsyad, “Pelatihan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Sparkol Videoscribe untuk Meningkatkan Kemampuan 3N (Niteni, Nirokke, Nambahi),” Community Empower., vol. 6, no. 3, pp. 464–471, 2021, doi: 10.31603/ce.4425.
M. Supartini, P. Ilmu, P. Sosial, and P. Sarjana, “Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Dan Kreativitas Guru Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas Tinggi Di Sdn Mangunharjo 3 Kecamatan Mayangan Kota Probolinggo,” J. Penelit. dan Pendidik. IPS, vol. 10, no. 2, pp. 1858–4985, 2016, [Online].
R. Abdullah, “Pembelajaran Dalam Perspektif Kreativitas Guru Dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran,” Lantanida J., vol. 4, no. 1, p. 35, 2017, doi: 10.22373/lj.v4i1.1866.
S. S. R. Septianingsih,D. Safitri, “Cendikia pendidikan,” Cendekia Pendidik., vol. 1, no. 1, pp. 1–13, 2023, [Online].
M. R. Adzani and R. Salahuddin, “Flashcard Sentence As a Media for Increasing Elementary School Students’ Literacy Understanding,” J. Pendidik. Islam, vol. 05, no. 03, pp. 401–410, 2022, [Online].
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.