Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Patient Satisfaction in the Use of the Portal System at Muhammadiyah Hospital Lamongan


Kepuasan Pasien dalam Penggunaan Sistem Informasi Portal di Rumah Sakit Muhammadiyah Lamongan

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.4212

Keywords:

Content, ease of use, Patient Satisfaction, PORTAL, information system, UMSIDA Preprints Server

Abstract

The information system evolved essential in the information activity of all management levels. The patient satisfaction in the use of the portal information system at the Muhammadiyah Hospital, Lamongan, there are still problems including online registration frequently and is still android-based. The purpose of this study evaluated the patient's satisfaction level in applying information systems to evaluate portal PORTAL satisfaction in the Muhammadiyah Lamongan, which is measured using 2 EUCS variable components (end user input), namely content ease of action (content) and ease of use (user convenience). Research uses the descriptive quantitative method. The research population is a user of portal management information system. The study sample adopted the Lemeshow formula resulted in 96 respondents. The conclusion of the overall research results earned an average score of 90% and categorized as Very good. The results of research are recommended to improve the portal system

Downloads

Download data is not yet available.

References

Shiila Nika Adiffa Dan I. Masturoh, “Gambaran Kepuasan Pasien Terhadap Penggunaan Anjungan Pendaftaran Mandiri (APM) Di RSU Pakuwon Sumedang Tahun 2022,” Jipiki, Vol. 7, No. 2, Hlm. 144–153, Agu 2022, Doi: 10.52943/Jipiki.V7i2.1023.

E. Septian, “Penerapan Sistem Pelayanan Aplikasi Pendaftaran Online Di Rumah Sakit Umum Pusat Dr. Sardjito Yogyakarta,” Mp, Vol. 5, No. 1, Hlm. 53–64, Mei 2021, Doi: 10.21787/Mp.5.1.2021.53-64.

M. A. Rahmawati Dan S. M. Sholikhah, “Sosialisasi Dan Edukasi Implementasi Pendaftaran Online Rawat Jalan Di Rumah Sakit Muhammadiyah Lamongan”.

A. Rusman, K. Ramanda, Dan R. Syaleha, “Sistem Informasi Pendaftaran Pasien Rawat Jalan Secara Online Menggunakan Metode Extreme Programming,” Swabumi, Vol. 9, No. 2, Hlm. 128–135, Sep 2021, Doi: 10.31294/Swabumi.V9i2.10730.

F. Alvito, U. Esa Unggul, N. Aula Rumana, Dan D. Happy Putra, “Tinjauan Penerimaan Petugas Terhadap Sistem Informasi Manajemen Rumah Sakit (SIMRS) Di Rsud Kembangan,” Sosains, Vol. 3, No. 1, Hlm. 81–89, Jan 2023, Doi: 10.36418/Jurnalsosains.V3i1.676.

H. Andini, A. Widodo, N. A. Rumana, Dan L. Indawati, “Tinjauan Kepuasan Pengguna Dalam Menggunakan Rekam Medis Elektronik (RME) Di Rumah Sakit Siloam Balikpapan,” Vol. 3, 2022.

Y. Soumokil, M. Syafar, Dan A. Yusuf, “Analisis Kepuasan Pasien Di Rumah Sakit Umum Daerah Piru,” Fulltext Pdf, Vol. 10, No. 2, Hlm. 543–551, Des 2021, Doi: 10.35816/Jiskh.V10i2.645.

H. Rohman, A. K. Wati, Dan A. Kurniawan, “Implementasi Pendaftaran Online Pasien Rawat Jalan Berbasis Web Di Puskesmas,” Jur. Abdimas, Vol. 1, No. 1, Hlm. 42, Mar 2022, Doi: 10.26798/Jpm.V1i1.572.

F. D. Wahyuni Dan N. E. K. Qotimah, “Evaluasi Sistem Pendaftaran Online Pasien Rawat Jalan Di RSJD Dr. RM Soedjarwadi Provinsi Jawa Tengah,” 2022.

E. Elyanovianti, M. B. Palu, Dan A. S. Batara, “Pengaruh Kualitas Sistem Informasi E-Siantri Terhadap Kepuasan Pasien Rawat Jalan Di RSUD Sinjai,” Ihj, Vol. 1, No. 1, Hlm. 48–53, Agu 2021, Doi: 10.53690/Ihj.V1i1.30.

E. Istianah Dan W. Yustanti, “Analisis Kepuasan Pengguna Pada Aplikasi Jenius Dengan Menggunakan Metode EUCS (End User Computing Satisfaction) Berdasarkan Perspektif Pengguna,” Vol. 03, No. 04, 2022.

F. Y. Riza, Z. Antosa, Dan G. Witri, “Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Multikultural Pada Pembelajaran Seni Budaya Dan Prakarya Kelas V Sekolah Dasar,” Jippsd, Vol. 4, No. 2, Hlm. 21, Des 2020, Doi: 10.24036/Jippsd.V4i2.112327.

Karimuddin Abdullah Meilida Eka Sari, Metodologi Penelitian Kuantitatif. Jalan Kompleks Pelajar Tijue Desa Baroh Kec. Pidie Kab. Pidie Provinsi Aceh: Yayasan Penerbit Muhammad Zaini Anggota Ikapi, 2012.

U. T. Gobel, M. R. Katili, Dan M. Polin, “Evaluasi Tingkat Kepuasan Pengguna Sistem Informasi Kesejahteraan Sosial Next Generation (SIKS-NG) Menggunakan Metode EUCS Di Kabupaten Bone Bolango”.

Y. Nurdiansyah, E. P. A. Wulandari, Dan D. A. R. Wulandari, “Analisis Faktor Kepuasan Pengguna Layanan Website Skck Online Menggunakan Metode End User Computing Satisfaction (EUCS) (Studi Kasus: Banyuwangi),” Vol. 5, No. 2, 2020.

D. Rahmawati Dan T. Hidayat, “Analisis Kepuasan Mahasiswa Terhadap Sistem Informasi Akademik (SINA) Universitas Islam Syekh Yusuf Tangerang Berdasarkan Instrumen End User Computing Satisfaction (EUCS),” Vol. 9, No. 1, 2021.

Muliawan Hendarto Kusumo Dan Imron Rosyadi, “Pengaruh Perceived Ease Of Use, Perceived Usefulness Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pengguna Gojek,” Manajemen-Dirgantara, Vol. 16, No. 1, Hlm. 50–67, Jul 2023, Doi: 10.56521/Manajemen-Dirgantara.V16i1.876.

F. Alfarasy, Vitriyadi, Nizwardi Jalinus, Ambiyar, Rijal Abdullah, Dan Fadhilah, “Analisis End User Computing Satisfaction (EUCS) Pada Aplikasi Opac Perpustakaan Universitas Lancang Kuning,” Zn, Hlm. 37–47, Des 2022, Doi: 10.31849/Zn.V4i.12486.

V. Y. Saputra, D. Ariyadi, Dan A. Alwi, “Evaluasi Tingkat Kepuasan Pengguna Terhadap Sistem Informasi Web Teknik.Umpo.Ac.Id Menggunakan Metode EUCS,” Jkt, Vol. 3, No. 2, Hlm. 64, Okt 2019, Doi: 10.24269/Jkt.V3i2.271.

M. A. Yazid, S. H. Wijoyo, Dan R. I. Rokhmawati, “Evaluasi Kualitas Aplikasi Ruangguru Terhadap Kepuasan Pengguna Menggunakan Metode EUCS (End User Computing Satisfaction) Dan Ipa (Importance Performance Analysis)”.

Teknik Informatika Universitas Khairun, A. Fuad, E. Harisun, Dan Teknik Arsitektur, “Analisis Tingkat Kepuasan Mahasiswa Terhadap Kinerja Sistem Informasi Akademik (SIMAK) Di Program Studi Informatika,” Jiko, Vol. 2, No. 1, Hlm. 1–5, Apr 2019, Doi: 10.33387/Jiko.V2i1.1041.

S. Hidayatullah, U. Khouroh, I. Windhyastiti, R. G. Patalo, Dan A. Waris, “Implementasi Model Kesuksesan Sistem Informasi Delone And Mclean Terhadap Sistem Pembelajaran Berbasis Aplikasi Zoom Di Saat Pandemi Covid-19,” Jtmi, Vol. 6, No. 1, Hlm. 44–52, Mei 2020, Doi: 10.26905/Jtmi.V6i1.4165.

M. Agustina, D. Sawitri, N. M. Priyatna, Dan T. C. Wijayanti, “Peranan Word Of Mouth Didalam Memediasi Efektifitas Digital Marketing Berbasis Social Media Dan Kepuasan Pasien Terhadap Keputusan Pasien Rawat Jalan Untuk Berkunjung Di Rumah Sakit Umum Daerah Waluyo Jati,” Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 2022.

B. B. Akbar, “Analisis Kepuasan Pengguna Sistem Informasi Manajemen Surat Menggunakan Metode End User Computing Satisfaction,” Jpsii, Vol. 3, No. 1, Hlm. 24–32, Jan 2022, Doi: 10.47747/Jpsii.V3i1.613.

T. J. R. Sitinjak Dan V. Andrew, “Peran Kepuasan Pelanggan Dalam Memediasi Pengaruh Kualitas Produk Dan Kualitas Layanan Terhadap Loyalitas Pelanggan,” Vol. 2, No. 2, 2020.

Posted

2024-02-23