Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Implementation of Tahsin (UMMI Method) to Improve the Quality of Quranic Reading


Implementasi Tahsin (Metode UMMI) untuk Meningkatkan Kualitas Membaca Al Quran

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.4066

Keywords:

Implementation, Tahsin, ummi method

Abstract

This research aims to analyze, understand, and describe the Ummi method developed by TPQ As Syifa, focusing on its implementation at TPQ As Syifa. The research method used is descriptive qualitative, involving data collection through observation, interviews, and documentation. After collecting the data, analysis, data classification, and conclusions were drawn. The results of the study indicate that the Ummi method at TPQ As-Syifa has had a positive impact on improving the quality of Quranic reading among students. The Ummi method involves learning and memorizing the Quran from volumes 1 to 6, with a primary foundation in understanding Tajweed. Understanding Tajweed is crucial in achieving the research goal, which is to ensure the effectiveness of teaching so that students can become Quran readers with a good understanding of Tajweed and can apply it in their daily 

Downloads

Download data is not yet available.

References

E. Harianto, “‘Keterampilan Membaca dalam Pembelajaran Bahasa,’” J. Didakt., vol. 9, no. 1, p. 2, 2020, [Online]. Available: https://jurnaldidaktika.org/

M. Huda, “Peningkatan Keterampilan Berbicara sebagai Upaya Kaderisasi Khatib pada Remaja Masjid,” War. LPM, vol. 24, no. 3, pp. 380–390, 2021, doi: 10.23917/warta.v24i3.13019.

I. R. Nur and R. Aryani, “Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Melalui Metode Iqra’ pada Santriwan/Santriwati TPQ Nurussholihin Pamulang Kota Tangerang Selatan,” Akad. J. Mhs. Humanis, vol. 2, no. 3, pp. 100–110, 2022, doi: 10.37481/jmh.v2i3.474.

Junaidin Nobisa and Usman, “Pengunaan Metode Ummi dalam Pembelajaran Al-Qur’an,” AL-FIKRAH J. Stud. Ilmu Pendidik. dan Keislam., vol. 4, no. 1, pp. 44–70, 2021, doi: 10.36835/al-fikrah.v4i1.110.

Sa’diyah, “Implementasi Metode Ummi dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Alquran ( Studi Kasus di SD Islam Asih Auladi Depok Jawa Barat ),” Tarb. wa Ta’lim, vol. 8, no. 2, pp. 92–103, 2021.

M. Fazil, “Efektivitas Penggunaan Metode Iqra’ Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Bagi Siswa Muallaf,” Tadabbur J. Perad. Islam, vol. 2, no. 1, pp. 85–103, 2020, doi: 10.22373/tadabbur.v2i1.29.

R. Joni, A. Rahman, and E. Yanuarti, “Strategi Guru Agama Desa Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al Quran Warga Desa,” JOEAI (Jurnal Educ. Instr., 2020, doi: https://doi.org/10.31539/joeai.v3i1.1289 STRATEGI.

D. Fajriani, “Implementasi Metode Ummi Untuk Meningkatkan,” J. Pendidik. Islam Indones., vol. 3, no. April, pp. 179–187, 2019.

D. Hernawan, “Penerapan Metode Ummi Dalam Pembelajaran Al-Qur’an,” Profetika J. Stud. Islam, vol. 19, no. 1, pp. 27–35, 2019, doi: 10.23917/profetika.v19i1.7751.

K. Kaharuddin, “Kualitatif: Ciri dan Karakter Sebagai Metodologi,” Equilib. J. Pendidik., vol. 9, no. 1, pp. 1–8, 2020, doi: 10.26618/equilibrium.v9i1.4489.

Sugiyono, Metode Penelitian. 2019.

A. Rifa’i, “IMPLEMENTASI METODE UMMI UNTUK MENINGKATKAN KUALITAS MEMBACA AL-QURAN di SDIT IHSANUL AMAL ALABIO,” Al-Madrasah J. Pendidik. Madrasah Ibtidaiyah, vol. 2, no. 2, pp. 85–104, 2018, doi: 10.35931/am.v0i0.27.

U. Hasunah, “Implementasi Metode Ummi dalam Pembelajaran Alquran pada Santridi Pondok Pesantren Salafiyah Al-Mahfudz Seblak Jombang,” J. Pendidik. Islam (E-ISSN 2550-1038), vol. Vol. 1, No, no. 2, pp. 160–172, 2017.

Nastiti Lutfiah Ramadhani, Ayi Sobarna, and Dinar Nur Inten, “Implementasi Pembelajaran Al-Qur’an Metode Ummi pada Anak Usia Dini di PG/TK X,” J. Ris. Pendidik. Guru Paud, no. 4, pp. 115–122, 2022, doi: 10.29313/jrpgp.v2i2.1337.

A. A. Ramadhani and W. Werdiningsih, “Implementasi Metode Ummi dalam Pembelajaran Tahfidz di Panti Asuhan Tahfidzul Quran Yatim Piatu Muhammadiyah Belegondo-Ngariboyo-Magetan,” MA’ALIM J. Pendidik. Islam, vol. 3, no. 01, pp. 21–32, 2022, doi: 10.21154/maalim.v3i1.3921.

E. Muslimin, U. Sunan Gunung Djati Bandung, S. Julaeha, and A. Suhartini, “Konsep dan Metode Uswatun Hasanah Dalam Perkembangan Pengelolaan Pendidikan Islam Di Indonesia,” J. Manaj. Pendidik. Islam, vol. 02, no. 1, pp. 71–87, 2021.

S. Hadinata, “Implementasi Pembelajaran Al-Qur’an Dengan Metode Ummi terhadap Kemampuan Membaca Al-Qur’an Bagi Anak Usia 7-13 Tahun,” Ta’dib J. Pendidik. Islam dan Isu-Isu Sos., vol. 19, no. 1, pp. 60–79, 2021, doi: 10.37216/tadib.v19i1.423.

S. Sintia, M. Y. Siregar, and P. Islam, “Manajemen Pendidikan Islam dalam Al QUran,” Al Itihadu J. Pendidik., vol. 1, no. 1, 2022.

A. M. Dendi Iskandar Suhendri, Rahendra Maya, “Strategi guru al quran metode tilawaati dalam meningkatkan kemampuan membaca al quran siswa tingkat SD,” Cendika J. Islam J. Ilm., vol. Vol. 2, no. 3, pp. 343–354, 2022.

A. Syaikhu, “Implementasi Metode Ummi dalam Pembelajaran Al-Qur`An di MI As-Sunniyyah Lumajang,” Auladuna J. Prodi Pendidik. Guru Madrasah Ibtidaiyah, vol. 4, no. 1, pp. 89–101, 2022, doi: 10.36835/au.v4i01.1117.

Posted

2024-02-16