Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

The Effect of Kahoot Application on Arabic Language Learning Outcomes of Grade IX Students of SMA Muhammadiyah Bantul


Pengaruh Penerapan Aplikasi Kahoot Terhadap Hasil Belajar Bahasa Arab Siswa Kelas IX SMA Muhammadiyah Bantul

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.4042

Keywords:

learning media, kahoot!, Digital Based Learning, Arabic language

Abstract

Lack of innovation in learning methods, especially in the utilization of game-based learning media and the learning process is still dominant in the teacher explaining the material and students just listen. Kahoot is an internet-based learning media with quiz feature. The research method used is Pre-Experimental Design in the form of One-Group Pretest-Posttest Design. The population in this study were 60 students of Muhammadiyah Bantul High School. The data analysis technique used t-test and N-gain test. The results of the T-test there difference in the value after treatment and before treatment. Effect of the application of Kahoot application on student learning outcomes in Arabic language learning. The N-Gain score value is moderate category and the N-Gain percent value  the moderately effective category. Kahoot application in Arabic learning at SMA Muhammadiyah Bantul provides significant positive benefits in improving student learning outcomes and creating a more interactive, fun, and effective learning experience

Downloads

Download data is not yet available.

References

Syamsuar and Reflianto, “Pendidikan dan Tantangan Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi di Era Revolusi Industri 4.0,” J. Ilm. Teknol. Pendidik., vol. 6, no. 2, pp. 1–13, 2018.

Z. Nuryana, Kurikulum 2013 dan Masa Depan Pendidikan Agama Islam di Indonesia. 2019. doi: 10.31219/osf.io/4j6ur.

A. Faturahhim, “Dampak penggunaan Kahoot! terhadap motivasi belajar bahasa Arab pada siswa sekolah dasar Peringkat 10 di SMA Negeri Karang Asem Bali untuk tahun ajaran”.

N. A. Atika and M. Muassomah, “Penggunaan Media Kahoot! Sebagai Media Pembelajaran Maharah Kitabah (imla’) Bahasa Arab di Era Industri 4.0,” Lisanan Arab. J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 4, no. 2, pp. 277–297, 2020, doi: 10.32699/liar.v4i2.1256.

R. Fitrianingsih and Musdalifah, “Efektivitas Penggunaan Media Video Pada Pembelajaran Pembuatan Strapless Siswa Kelas XII SMK Negeri 1 Jambu,” Fash. Fash. Educ. J., vol. 4, no. 1, pp. 1–6, 2015.

N. Aflisia, “Al-Muktamar As-Sanawi li Al-Lughah Al-Arabiyyah (MUSLA) | 1,” J. Al-Mukatamar As-Sanawi li Al-Lughah Al-Arabiyyah, vol. 1, no. 1, pp. 1–17, 2020.

Mesi Erlinaini, “Persepsi Siswa Terhadap Penerapan Media Pembelajaran Aplikasi Kahoot Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas VI Studi Kasus SD 83 Bengkulu Tengah,” vol. 2, pp. 163–172, 2022.

Sholihatul Atik Hikmawati, “Permainan bahasa menggunakan Kahoot dalam pengajaran bahasa Arab,” Muhadasah J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 3, no. 1, pp. 15–30, 2021, doi: 10.51339/muhad.v3i1.294.

Septina Rahmawati1, “Efektivitas penggunaan aplikasi kahoot dalam pembelajaran ipa sd,” Ef. Pengguna. Apl. KAHOOT DALAM PEMBELAJARAN IPA SD, vol. 6, no. 1, pp. 30–34, 2023.

S. L. Baharizqi et al., “Optimalisasi Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Permainan dalam Pembelajaran Abad 21 di Sekolah Dasar Saat ini kita sedang berada di era Ilmu pengetahuan dan teknologi selalu mengalami perkembangan teknologi dalam upaya peningkatan mutu pendidikan , kh,” vol. 8, pp. 9–16, 2023.

P. F. Harahap and A. Fitri, “Analisis Penggunaan Kahoot dalam Evaluasi Pendidikan Bahasa Arab di Era Industri 4.0,” vol. 4964, pp. 33–44.

A. P. Prayoga, “Tanya-Jawab Online Pilihan Pendidik Dalam Model Pembelajaran Game-,” ARS J. Seni Rupa dan Desain, vol. 24, no. 2, pp. 109–122, 2021.

F. Inggriyani, N. Fazriyah, A. R. Hamdani, and A. Purbasari, “Pendampingan Model Pembelajaran Inovatif menggunakan Kahoot sebagai Digital Game Based Learning Di KKG Sekolah Dasar,” Publ. Pendidik., vol. 10, no. 1, p. 59, 2020, doi: 10.26858/publikan.v10i1.11992.

luluk arifah Rahmah, “Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Pendidikan ‘Kahoot’ Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca di Sekolah Menengah Islam Pertama Pemerintah Hulu Sunyi Tsinghua Kalimantan Selatan”.

Dwita, “, ‘Pengembangan Alat Evaluasi Pendidikan Bahasa Arab Berbasis Teknologi Menggunakan Program Kahoot di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 Buleleng Bali,’” Univ. Islam negri maulana malik ibrahim, no. 3, pp. 13–17, 2019, doi: 10.7242/echo.2019.3.4.

Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfaberta, 2018.

I. N. Fiani, M. Ahsanuddin, and R. Morhi, “The Effectiveness of Using Kahoot! Application as An Evaluation Tool in Arabic Vocabulary Learning at Madrasah Ibtidaiyah,” Izdihar J. Arab. Lang. Teaching, Linguist. Lit., vol. 4, no. 2, pp. 243–256, 2021, doi: 10.22219/jiz.v4i2.17186.

D. Firmansyah and Dede, “Teknik Pengambilan Sampel Umum dalam Metodologi Penelitian: Literature Review,” J. Ilm. Pendidik. Holistik, vol. 1, no. 2, pp. 85–114, 2022, doi: 10.55927/jiph.v1i2.937.

U. Usmadi, “Pengujian Persyaratan Analisis (Uji Homogenitas Dan Uji Normalitas),” Inov. Pendidik., vol. 7, no. 1, pp. 50–62, 2020, doi: 10.31869/ip.v7i1.2281.

M. S. Sakdah, A. Prastowo, and N. Anas, “Implementasi Kahoot Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Game Based Learning Terhadap Hasil Belajar dalam Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0,” Edukatif J. Ilmu Pendidik., vol. 4, no. 1, pp. 487–497, 2021, doi: 10.31004/edukatif.v4i1.1845.

I. T. M. Pratiwi and R. I. Meilani, “Peran Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa,” J. Pendidik. Manaj. Perkantoran, vol. 3, no. 2, p. 33, 2018, doi: 10.17509/jpm.v3i2.11762.

N. Christiani, H. Adrianto, L. D. Anggraini, and A. M. Goein, Modul Teknologi Pembelajaran Kahoot! 2019.

I. Safitri, “Penggunaan Aplikasi Kahoot Sebagai Digital Game-Based Learning Pada Mata Pelajaran Al-Qur ’ an Hadits Di Madrasah Aliyah Nu Maarif Assaadah Bungah Gresik,” vol. 4, no. 01, pp. 1–8, 2024.

A. F. Khomsah and M. Imron, “Pembelajaran Bahasa Arab melalui Kolaborasi Metode Questioning dan Media Kahoot,” Tarbiyatuna J. Pendidik. Ilm., vol. 5, no. 1, pp. 99–118, 2020, doi: 10.55187/tarjpi.v5i1.3867.

A. Muid et al., “MBKM ( Merdeka Belajar Kampus Merdeka ) Under Jambi University ’ s Arabic Education Program during the Industrial Revolution : Implementation , Supporting and Inhibiting Factors ( Version 4 . 0 ) This study aims to determine the implementation , supportin,” vol. 6, no. 1, pp. 85–102, 2022.

Posted

2024-02-22