Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Implementation of the Singing Method Using Colored Balls as a Tool to Increase Interest in Learning Arabic Class IV Students at SD Muhammadiyah 11 Randegan Sidoarjo


Implementasi Metode Bernyanyi dengan Menggunakan Bola Berwarna Sebagai Alat Bantu untuk Meningkatkan Minat Belajar Bahasa Arab Siswa Kelas IV di SD Muhammadiyah 11 Randegan Sidoarjo

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.4037

Keywords:

Singing Method, Arabic, Interest in Learning

Abstract

The purpose of the study was to increase the interest in learning Arabic language of fourth grade students at SD Muhammadiyah 11 Randegan. The role of interest in learning is very important for the development of student learning. The use of appropriate learning methods is an important component to foster interest in learning, so that they try their best to learn and are interested in learning more about the field. One approach that is suitable for elementary school children is the use of singing methods combined with colored balls. This research is a Classroom Action Research (PTK) consisting of two cycles with four stages in each cycle, namely planning, then action, then followed by observation and reflection. The conclusion in this study shows that the singing method combined with colored balls can increase the interest of fourth grade students of SD Muhammadiyah 11 Randegan Sidoarjo in learning Arabic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. Pane and M. Darwis Dasopang, “Belajar Dan Pembelajaran,” FITRAHJurnal Kaji. Ilmu-ilmu Keislam., vol. 3, no. 2, p. 333, 2017, doi: 10.24952/fitrah.v3i2.945.

S. Rahman, “Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar,” in Merdeka Belajar, 2021, no. November, pp. 289–302.

A. Basith and A. Masruroh, “Meningkatkan Minat Belajar Bahasa Arab Dengan Metode Ice Breaking Di Madrasah Aliyah Al-Amiriyyah Banyuwangi,” TADRIS AL-ARABIYAT J. Kaji. Ilmu Pendidik. Bhs. Arab, vol. 3, no. 2, pp. 214–227, Jul. 2023, doi: 10.30739/arabiyat.v3i2.2364.

T. Rusydi, al-Mahaarot al-Lughowiyyah: Mustawiyatuha, Tadrisuha wa Su’ubatuha. Kairo: Daarul Fikri Arob, 2004.

Slameto, Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta, 2015.

T. Tafonao, “PERANAN MEDIA PEMBELAJARAN DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR MAHASISWA,” J. Komun. Pendidik., vol. 2, no. 2, p. 103, Aug. 2018, doi: 10.32585/jkp.v2i2.113.

D. Tiwow, V. Wongkar, N. O. Mangelep, and E. A. Lomban, “Pengaruh Media Pembelajaran Animasi Powtoon Terhadap Hasil Belajar Ditinjau dari Minat Belajar Peserta Didik,” J. Focus Action Res. Math. (Factor M), vol. 4, no. 2, pp. 107–122, 2022, doi: 10.30762/factor_m.v4i2.4219.

S. Ricu Sidiq, Najuah, Pristi Suhendro Lukitoyo, Strategi Belajar Mengajar Sejarah: Menjadi Guru Sukses. Medan: Yayasan Kita Menulis, 2019.

W. Julia, “Fa’aliyyah Tatbiq Tariqah SQ3R fi Ta’lim Maharah al-Qiroah Ladai Tullab al-Fasl al-Thamin fi Madrasah al-Mutawasitah al-Islami al-Hukumiyyah Batu Jawa Syarqiyyah,” UIN Maulana Malik Ibrahim, 2023. [Online]. Available: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/48159

A. N. Hasanah, “Tatbiq Tariqah al-Ghina fi Ta’lim Mufradat bi madrasah Baiturrohim ad-diniyyah Kemangkong Purbalingga,” UIN Prof. KH Saifuddin Zuhri, 2023. [Online]. Available: http://repository.uinsaizu.ac.id/id/eprint/19834

M. Sari, “Fa’aliyah Thariqah al-Ghina Fi Ta’lim al-Mufradat,” UIN Antasari Banjarmasin, pp. 1–5, 2019, [Online]. Available: http://idr.uin-antasari.ac.id/id/eprint/13300%0A

M. ananta Putri, “Penggunaan Metode Bernyanyi Dalam Mengembangkan Kemampuan Berbahasa Anak Usia Dini,” Teknol. Pendidik., vol. 8 (1), pp. 9–16, 2023, doi: 10.32832//educate.v8i1.8184.

K. Alfi Syahrina, “Tatbiq Tariqah al-Ghina wa as-Suwar bi Madrasah SDIK Nurul Qur’an Aceh,” J. Ilm. Didakt., vol. 15, no. 1, p. 87, Aug. 2014, doi: 10.22373/jid.v15i1.565.

Erta Mahyudin, “Pengajaran Kosakata Bahasa Arab Bagi Anak-Anak Dengan Media Lagu,” J. Pendidik. Islam dan Bhs. Arab, vol. 1 (1), pp. 65–84, 2018, doi: 10.46257/mutsaqqafin.v1i01.26.

W. Damayanti, N. L. Fitri, and R. R. Wandini, “Penerapan Metode Bernyanyi Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS,” Mimb. Kampus J. Pendidik. dan Agama Islam, vol. 23, no. 1, pp. 233–241, Aug. 2023, doi: 10.47467/mk.v23i1.4034.

T. Yuliana, “Peningkatan Minat dan Hasil Belajar Bahasa Arab Melalui Metode Bernyanyi dengan alat bantu bola warna di SD 3 Bungkal Ponorogo,” -, vol. 8, no. 75, pp. 147–154, 2020, [Online]. Available: https://doi.org/10.1016/j.jnc.2020.

R. M. Amin, M. A. Putri, and L. Khoiriah, “Peningkatan Minat Belajar Anak Anak Madrasah Diniyah Al Fitri dalam Pembelajaran Bahasa Arab dengan Menggunakan Metode Bernyanyi,” … Uin Sunan Gunung …, vol. 3, no. 7, pp. 182–192, 2023, [Online]. Available: http://proceedings.uinsgd.ac.id/index.php/proceedings/article/view/3512

I. Haryati, I. Santoso, Sudarmaji, A. Rikfanto, R. E. S. Mulyati, and S. Megawati, “Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru-Guru Bahasa Jerman Melalui Pelatihan Penelitian Tindakan Kelas,” Prima Portal Ris. Dan Inov. Pengabdi. Masy., vol. 1, no. 3, pp. 65–74, 2022, doi: 10.55047/prima.v1i3.214.

Muhamad Anugrah, Penelitian Tindakan Kelas:(Langkah-Langkah Praktis Pelaksanaan Penelitian Tindakan Kelas). Yogyakarta: LeutikaPrio, 2019.

N. S. Rahmawati, T. K. Bungsu, I. D. Islamiah, and W. Setiawan, “ANALISIS MINAT BELAJAR SISWA MA Al-MUBAROK MELALUI PENDEKATAN SAINTIFIK BERBANTUAN APLIKASI GEOGEBRA PADA MATERI STATISTIKA DASAR,” J. Educ., vol. 1, no. 3, pp. 386–395, 2019, doi: 10.31004/joe.v1i3.180.

N. Nuryani and A. Halidin, “Kontribusi Tk/Tpa Dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Pada Materi Alquran Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sdn 247 Padatuo Kec. Tonra Kab. Bone.,” AL-QAYYIMAH J. Pendidik. Islam, vol. 4, no. 2, pp. 236–256, 2021, doi: 10.30863/aqym.v4i2.2040.

Posted

2024-02-16