Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Using Mimicry Memorization Method for Increasing Arabic Vocabulary Memorization for Fifth Grade at Al Islam Pehnangka Islamic Elementary School Ngawi


Penggunaan Metode Mimicry Memorization untuk Meningkatkan Kemampuan Menghafal Mufradat pada Siswa Kelas V di Madrasah Ibtidaiyah Al Islam Pehnangka Ngawi]

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.3965

Keywords:

Increase ;

Abstract

One of the efforts that can be done to improve the quality of education is by updating the learning method. An education is said to be good if the teching method used is the right method, this will make it easier to achieve a goal in learning. This study aims to determine the use of Mimicry Memorization method  in learning vocabulary skills and to improve students' vocabulary skills in learning Arabic for fifth grade at Al Islam Elementary School Pehnangka Ngawi. The method used in this research is classroom action research, which consists of two cycles. Research result from the first cycle was the percentage of students' classical learning completeness was 62.06% and in the second cycle  was 89.65%. Based on these results there has been an increase of 27.59%. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

M. Fauzi and M. Thohir, “Pembelajaran Kaligrafi Arab untuk Meningkatkan Maharah Al-Kitabah,” EL-IBTIKAR J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 9, no. 2, p. 226240, 2021, doi: 10.24235/ibtikar.v9i2.6554.

A. C. Harimi, “Pembelajaran Maharah Bahasa Arab Berbasis Inklusif,” Tarling, vol. 1, no. 2, pp. 19–32, 2021.

A. Rathomi, “Maharah Kitabah dalam Pembelajaran Bahasa Arab,” Tarbiya Islam. J. Kegur. dan Pendidik. Islam, vol. 1, pp. 1–8, 2020, [Online]. Available: ojs.unida.ac.id/tatsqifiy.

S. Kuraedah, “Aplikasi Maharah Kitabah dalam Pembelajaran Bahasa Arab,” Al-Ta’dib J. Kaji. Ilmu Pendidikan, IAIN Kendari, vol. 8, no. 2, pp. 82–98, 2015.

S. Mustofa, Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Inovatif. Malang : UIN - Maliki Press, 2011

Rosyidi, A.W (2011). Memahami Konsep Dasar Pembelajaran Bahasa Arab. Malang : UIN - Maliki Press.

Nuha, Ulin. (2012). Metodologi Super Efektif pembelajaran Bahasa Arab. Jogjakarta:Diva Press.

Sholeh , Ismail. (2015) Penerapan Metode Mimicry Memorization dalam Pembelajaran Al Kalam bagi siswa kelas XI MA Darul Quran Gunung Kidul tahun ajaran 2014/2015. (skripsi, UIN Sunan Kalijaga, 2015)

Riska, Kiki. Analisis Metode Mim-mem (MIMICRY-MEMORIZATION) Pada Pembelajaran Bahasa Arab DI Madrasah Tsanawiyah Negeri 4 Tanjung Jabung Timu. Diss. Universitas Jambi 2022.

Nurrohmah, N., Rahmawati, N., & Busri, H (2020). Efektivitas Metode Mim-mem (mimicry memorization) Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara dan Membaca Bahasa Arab Siswa Kelas VIII MTs Maarif NU 04 Tamansari Purbalingga.Lisanul Arab : Journal Of Arabic Learning and Teaching , 9 (2), 95-103.

Riska, Kiki. Analisis Metode Mim-mem (MIMICRY-MEMORIZATION) Pada Pembelajaran Bahasa Arab DI Madrasah Tsanawiyah Negeri 4 Tanjung Jabung Timu. Diss. Universitas Jambi 2022.

IG.A.K. Wardani and K. Wihardit, Penelitian Tindakan Kelas. Tangerang Selatan: CV. Jaya Abadi Utama, 2020.

A. Royani, “Penerapan Teknik Pembelajaran Kooperatif NHT dalam Meningkatkan Pemahaman tentang Bumi Bagian dari Alam Semesta,” vol. 2, pp. 294–311, 2017, [Online]. Available: http://www.jurnal.unublitar.ac.id/ index.php/briliant.

Musfiqon, Panduan Lengkap Metodologi Penelitian Pendidikan. PT. Prestasi Pustaka Jakarta, 2012

S. R. Sukma, “Penggunaan Video Animasi Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Laju Penggunaan Video Animasi Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Laju Reaksi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Kelas XI SMAS Babul Maghfirah Aceh Besar,” 2017.

A. M. A.-T. Omar, Manzilah Al-Lughah Al-’Arabiyyah baina Al-Lughaat Al-Mu’aashirah, 2nd ed. Presidensi Umum Urusan Masjidil Haram dan Masjid Nabawi, 2018.

A. D. Lestari, “Istakhdam Al-Wasiilah A’laa ‘Asaasi Fidyu Almutaharrikah Litarqiyyati Natiijati Ta’allumi Al-Lughah Al-’Arabiyyah Lisshoffi As-Saabi’ Bi Madrasah As-Tsanawiyyah Fajrul Iman Patumbak Deli Serdang,” 2020.

Mu’alimim and R. A. H. Cahyadi, Penelitian Tindakan Kelas Teori dan Praktik. 2014.

A. Royani, “Penerapan Teknik Pembelajaran Kooperatif NHT dalam Meningkatkan Pemahaman tentang Bumi Bagian dari Alam Semesta,” vol. 2, pp. 294–311, 2017, [Online]. Available: http://www.jurnal.unublitar.ac.id/ index.php/briliant.

Musfiqon, Panduan Lengkap Metodologi Penelitian Pendidikan. PT. Prestasi Pustaka Jakarta, 2012.

S. R. Sukma, “Penggunaan Video Animasi Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Laju Penggunaan Video Animasi Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Laju Reaksi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Kelas XI SMAS Babul Maghfirah Aceh Besar,” 2017.

Posted

2024-02-16