Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Parenting Patterns and Its Implications For Moral Education In Farming Communities


Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Akhlaq di Masyarakat Petani

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.387

Keywords:

Parenting, Character Education, Farming Community

Abstract

 Data collection is done by observation, interviews and documentation. Those interviewed included village heads, parents, Koran teachers, local communities and children who were used as research subjects. After the data is collected, it is then analyzed using the Miles and Huberman method, the rare steps of which include data collection, sorting data and drawing conclusions. From the data analysis, a conclusion was drawn which stated that parents in the farming community in this village in providing parenting styles had various types, including 6 families using the democratic type, 2 families using the permissive type, and 2 families using the permissive type. . Because parents have not been able to set an example and do not give much advice because they do not have much time to provide education to their children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Wahid, A. H., & Sholehah, B. (2018). Pendidikan Akhlak Prespektif Al-Ghazali. Jurnal Ilmu Tarbiyah, 7(2), 194.

Anisah. (2011). Pola Asuh Orang Tua Dan Implikasinya Terhadap Pembentukan Karakter Anak. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 5(1), 70–84.

Elisabeth, H. (1987). Perkembangan Anak. Erlangga.

H Yunita, I Juraida, T. T. (2023). Pola Asuh Anak Di Rumah Sos Children’s Village Dalam Perspektif Sosiologi.

Ihfanudin, I. (2019). Pola Asuh Orang Tua Single Parent Dalam Mendidik Akhlak Anak (Studi Kasus Di Kelurahan Mlilir Kecamatan Dolopo Kabupaten Madiun).

Iis Suwanti, H. S. (2016). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Mental Emosional Pada Anak Usia Prasekolah (4-6 Tahun). Jurnal Keperawatan, 9(2), 24–33. Http://E-Journal.Lppmdianhusada.Ac.Id/Index.Php/Jk/Article/View/52

Jaarvis, M. (2019). Teori-Teori Psikologi: Pendekatan Modern Untuk Memahami Perilaku, Perasaan, Dan Pikiran Manusia. Nusamedia.

Kuswanto, A. V., & Romadhona, A. (2023). Pengaruh Pola Asuh Keluarga Muda ( Toddlers And Kindergarten ) Terhadap Perkembangan. 5(1).

Sholeha, M. (2020). Pola Asuh Keluarga Kiai Pesantren Assathoriyyah Di Desa Sukamakmur Ajung Jember Dalam Membentuk Karakter Anak.

Lestari, L. (2017). Pola Asuh Ayah Dalam Pembentukan Karakter Anak (Studi Multikasus Terhadap Putra-Putri Tenaga Kerja Wanita Di Luar Negeri Di Sdn Jambangan 02 Dan Sdn Jambangan 03 Dampit, Kab. Malang). Tesis, 4, 9–15.

Lidya Puspita Sari. (2019). Hubungan Pola Asuh Orangtua Otoriter Dengan Kedisiplinan Siswa Di Smk Negeri 6 Padang.

Utami, W. Z. S. (2023). Hubungan Antara Pola Asuh Otoriter Dengan Sikap Egois Pada Siswa. 4, 64–76.

M Jamil. (2015). Pola Asuh Orang Tua Di Dusun Iii Desa Upang Kecamatan Air Salek Kabupaten Banyuasin. Suparyanto Dan Rosad (2015, 5(3), 248–253.

Mala, M. Y. (2020). Implementasi Pola Asuh Dalam Mengajarkan Toleransi Pada Anak Di Sos Children’s Village Semarang. Http://Repository.Iainpurwokerto.Ac.Id/Id/Eprint/7136%0ahttp://Repository.Iainpurwokerto.Ac.Id/7136/2/Skripsi Full Yusuf.Pdf

Chintia Kurniasih Basompe, C. H. S. (2023). Pola Asuh Demokratis Dan Motivasi Belajar Siswa Sma Di Tentena Poso Pada Masa Pandemi Covid-19. 2(5), 1735–1742.

Mukhtar, D., Anwar, S., Nahdlatul, U., Sumatera, U., Padang, K., Barat, S., Foundation, A. A., & Dua, N. (2023). Kebijakan Sekolah Dalam Menerapkan Pendidikan Akhlak. 8(1).

Nur’aeni, F. (2022). Pola Asuh Orang Tua Dan Implikasinya Terhadap Pembentukan Karakter Anak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 10, 138. Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.23887/Paud.V10i1.46054

Putri, M. R. (2019). Hubungan Pola Asuh Orangtua Dengan Status Gizi Pada Balita Di Wilayah Kerja Puskesmas Bulang Kota Batam. Jurnal Bidan Komunitas, 2(2), 96. Https://Doi.Org/10.33085/Jbk.V2i2.4334

R Yunanda, D. H. (2023). Hubungan Pola Asuh Demokratis Orang Tua Dengan Percaya Diri Siswa Kelas Viii Smp Negeri 1 Perbaungan Tahun Ajaran 2021/2022. 3, 47–54.

Rositania, L. W., & Khamdun. (2021). Pola Asuh Orang Tua Dalam Pembentukan Disiplin Belajar Anak Selama Pmebelajaran Daring Di Desa Trangkil Rw 2. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2, 34.

Saputra, F. W. (2020). Pola Asuh Orang Tua Dalam Membentuk Karakter Anak. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 8, 1037.

Sari, D. Y. (2021). Pola Asuh Orang Tua Dalam Membentuk Disiplin Anak Di Masa Pandemi. … : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 78–93. Https://Jurnal.Univpgri-Palembang.Ac.Id/Index.Php/Pernik/Article/View/5424

Sari, N. I. (2021). Pola Asuh Orangtua Dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Islam Anak. Universitas Muhammadiyah Magelang.

Singgih, G. (1997). Dasar Teori Perkembangan Anak. Gunung Mulia.

Subagia, I. N. (2021). Pola Asuh Orang Tua: Faktor, Implikasi Terhadap Perkembangan Karakter Anak. Nilacakra.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan. In A. Nuryanto (Ed.), Bandung:Alfabeta (3rd Ed.). Alfabeta.

Ustim, Y., Irma, I., Fitriani, W., Nurlaila, N., & Dasril, D. (2022). Pola Asuh Orang Tua Dalam Membentuk Perilaku Sosial Anak Usia Dini Dan Implikasinya Dalam Konseling. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(1), 4335-4344.

Utami, W. Z. S. (2023). Hubungan Antara Pola Asuh Otoriter Dengan Sikap Egois Pada Siswa. 4, 64–76.

Posted

2023-02-21