Teacher Problematichs in Fiqih Learning at Madrasah Muallimat Tambakberas Jombang
Problematika Guru dalam Pembelajaran Fiqih di Madrasah Muallimat Jombang
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.3864Keywords:
Teacher Problems, Fiqh Learning, MadrasahAbstract
This research examines the problems of teachers in learning fiqh at Madrasah Muallimat Tambakberas Jombang. Islamic Religious Education subjects are one of the important components in learning Fiqh, and teacher problems in madrasas vary depending on various factors, including problem categories. The research used qualitative descriptive methods and madrasa heads. The research aims to find out and understand teachers' problems in learning fiqh. This research also explored the perceptions of madrasa heads, fiqh subject teachers, curriculum wakakulum, and guidance and counseling teachers. The research uses a qualitative descriptive approach. The research subject involved the head of the madrasah. Data collection was carried out through interviews with madrasa heads, fiqh subject teachers, curriculum wakakulum teachers, guidance and counseling teachers. The data analysis process usually involves several stages, including data reduction, data presentation, and drawing conclusions.
Downloads
References
D. A. Sarbani, “Problematika Pembelajaran Fiqh di MTs Singo WaliSongo Kartoharjo Magetan,” Al-Fatih J. Stud. Islam, vol. 16, no. 02, pp. 145–155, 2020.
A. Amin, K. Anwar, and H. Muhammad, “Problematika Guru Dalam Pembelajaran Fiqih Di Madrasah Tsanawiyah Negeri 1 Kota Jambi,” Islam. Educ. Stud. an Indones. J., vol. 4, no. 1, pp. 23–36, 2022, doi: 10.30631/ies.v4i1.25.
L. HIKMAH, “PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN FIQIH DI MIS MUHAMMADIYAH SINAR BANTEN KECAMATAN TALANG PADANG KABUPATEN TANGGAMUS,” Satukan Tekad Menuju Indones. Sehat, 2020.
M. Zali, “Metode Pembelajaran Fiqih Dalam Memudahkan Pemahaman Hukum Islam,” Educ. J. Ilmu Pendidik. dan Pengajaran, vol. 1, no. 2, pp. 188–197, 2022, doi: 10.56114/edu.v1i2.351.
I. Fathurrochman, “Implementasi Manajemen Kurikulum Dalam Upaya Meningkatkan Mutu Santri Pondok Pesantren Hidayatullah/Panti Asuhan Anak Soleh Curup,” Tadbir J. Stud. Manaj. Pendidik., vol. 1, no. 1, p. 85, 2017, doi: 10.29240/jsmp.v1i1.216.
Mansir. F & Purnomo. H, “Problematika Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Pembelajaran Fikih Di Sekolah Umum,” Kamaya J. Ilmu Agama, vol. 3, no. 3, pp. 357–370, 2020.
D. Pangestu and M. Widda Djuhan, “Upaya Guru Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Kelas Viii D (Study Mata Pelajaran Ips Terpadu) Di Smp 1 Ma’Arif Ponorogo,” JIIPSI J. Ilm. Ilmu Pengetah. Sos. Indones., vol. 2, no. 1, pp. 1–11, 2022, doi: 10.21154/jiipsi.v2i1.497.
M. Listari, Imam Tabroni, and E. Nurjanah, “Kerjasama Orang Tua dan Guru dalam Meningkatkan Kedisiplinan Siswa di UPTD SDN 1 Campakasari,” eL Bidayah J. Islam. Elem. Educ., vol. 4, no. 2, pp. 200–212, 2022, doi: 10.33367/jiee.v4i2.2944.
Evi Aeni Rufaedah and Maesaroh, “Peran Guru Bk Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Kelas Viii Di Smp Negeri 2 Balongan,” Couns. J. Bimbing. Konseling Pendidik. Islam, vol. 2, no. 1, pp. 8–15, 2021, doi: 10.31943/counselia.v2i2.10.
A. R. Gunawan and R. Amalia, “Peran Guru PAI dalam Bimbingan Konseling Siswa Bermasalah di SMA 1 Tambun Utara Kabupaten Bekasi,” Eduprof Islam. Educ. J., vol. 2, no. 2, pp. 32–47, 2020.
S. N. Raden Rizky Amaliah, Abdul Fadhil, “Jurnal Studi Al- Qur’an Membangun Tradisi Berfikir Qur’an Vol.9 , No.1 , Tahun. 2013,” Stud. Al-Qur’an Membangun Tradisi Berfikir Qur’ani, vol. 9, no. 1, pp. 12–26, 2013.
M. Gulo and T. Tafonao, “Guru dan Peserta Didik: Evaluasi Diagnostik dalam Penerapan Metode ceramah,” vol. 2, no. April 2023, pp. 1–7.
N. Kurniawati and Tamyiz, “UPAYA GURU MATA PELAJARAN FIQIH DALAM PENGEMBANGAN SPIRITUAL SISWA KELAS VII D MTs HIDAYATUL MUBTADIIN JATI AGUNG LAMPUNG SELATAN TAHUN PELAJARAN 2020/2021,” p. 6, 2021.
C. M. Samsudin, “Peran Guru Bimbingan dan Konseling dan Konseling DALAM MEMAHAMKAN ARTI PENTING BELAJAR,” Konstr. Pemberitaan Stigma Anti-China pada Kasus Covid-19 di Kompas.com, vol. 68, no. 1, pp. 1–12, 2020.
A. Arlina, A. Amini, N. Ainun, and M. Maharani, “Upaya Guru Dalam Meningkatkan Minat Membaca Siswa Kelas Dasar,” Ainara J. (Jurnal Penelit. dan PKM Bid. Ilmu Pendidikan), vol. 4, no. 1, pp. 33–38, 2023, doi: 10.54371/ainj.v4i1.230.
E. Anisnaini, “Upaya Meningkatkan Pemahaman Qawaid Melalui Penggunaan Media Kartu Bagi Siswa Kelas VII MTsN 8 Kediri,” Edudeena J. Islam. Relig. Educ., vol. 5, no. 2, pp. 111–124, 2021, doi: 10.30762/ed.v5i2.3925.
R. Mu’awwanah, A. Nurhayati, and L.-L. N. Mufidah, “Teknik Pengajaran Tata Bahasa Arab Dengan Media Kartu Kata Guna Memberikan Pemahaman Tentang Qowa’Id Kepada Peserta Didik,” Irsyaduna J. Stud. Kemahasiswaaan, vol. 2, no. 3, pp. 244–255, 2023, doi: 10.54437/irsyaduna.v2i3.741.
P. Sumardi, “Upaya-upaya kepala madrasah DALAM MENINGKATKAN KEDISIPLINAN MENGAJAR GURU RUMPUN PAI,” vol. 2, no. 1, 2017.
M. Pendidikan and A. Islam, MELALUI EKSTRAKURIKULER SMP AL-KARIM WONOJATI KECAMATAN JENGGAWAH KABUPATEN TESIS Diajukan untuk Memenuhi Persyaratan Memperoleh Gelar Kitab Kuning Melarui Ekstrakurikuler sMp AI-Karim wonojati. 2019.
J. Iswanto and A. In’am, “Peningkatan Kemampuan Baca Tulis Pegon bagi Guru dan Santri Di TPQ dan Madin Baiturrohman Sugihan Duren Sawahan Nganjuk,” Janaka, J. Pengabdi. Masy., vol. 3, no. 2, pp. 1–11, 2021, doi: 10.29062/janaka.v3i2.293.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.