Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Development of Interactive E-modules on Network Administration Subjects of Smk Class X1


Pengembangan E-modul Interaktif Pada Mata Pelajaran Administrasi Jaringan Smk Kelas X1

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.3698

Keywords:

Network administration, development, interactive e-modules

Abstract

The purpose of this study is to develop interactive e-modules on Computer Network Administration subjects and find out the feasibility of e-modules to create an interesting learning process for students. Research and Development (R&D) research uses the ADDIE model which consists of 5 stages, namely analyze, design, development, implementation, and evaluation. At this stage of media development is designed with Adobe Flash CC 2015 software. From the validation results that have been given by alhi media, 95% results were obtained with information that interactive e-modules are very feasible to use, and as for the results of the percentage of feasibility that has been tested to students, overall results get a score of 85% with information interactive e-modules very Feasible to be used in network administration subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

M. Jannah and F. N. Hasanah, “Pengembangan Buku Saku Digital Berbasis Android pada Mata Pelajaran Pemrograman Dasar di Kelas X SMK Yapalis Krian,” Joutica, vol. 6, no. 2, p. 461, 2021, doi: 10.30736/jti.v6i2.668.

D. Febrista and E. Efrizon, “Pengembangan e-Modul Interaktif Berbasis Android pada Mata Pelajaran Penerapan Rangkaian Elektronika Kelas XI Teknik Audio Vidio,” Voteteknika (Vocational Tek. Elektron. dan Inform., vol. 9, no. 3, p. 102, 2021, doi: 10.24036/voteteknika.v9i3.113750.

D. Ayu, M. Ningtyas, R. I. Rokhmawati, and S. A. Wicaksono, “Pengembangan E-Modul Interaktif menggunakan Model ADDIE pada Mata Pelajaran Dasar-Dasar Teknik Jaringan Komputer dan Telekomunikasi (Studi pada: Kelas X Jurusan TKJ SMKN 3 Malang),” 2023.

R. Aryawan, I. Gde Wawan Sudatha, A. I. Wayan Ilia Yuda Sukmana, and J. Teknologi Pendidikan, “Pengembangan E-Modul Interaktif Mata Pelajaran Ips Di Smp Negeri 1 Singaraja,” J. Edutech Univ. Pedidikan Ganesha, vol. 6, no. 2, pp. 180–191, 2018.

K. Redy Winatha, N. Suharsono, and K. Agustini, “Pengembangan E-Modul Interaktif Berbasis Proyek Mata Pelajaran Simulasi Digital,” J. Pendidik. Teknol. dan Kejuru., vol. 15, no. 2, p. 188, 2018, [Online]. Available: https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JPTK/issue/view/851

Ricu Sidiq and Najuah, “Pengembangan E-Modul Interaktif Berbasis Android pada Mata Kuliah Strategi Belajar Mengajar,” J. Pendidik. Sej., vol. 9, no. 1, pp. 1–14, Jan. 2020, doi: 10.21009/jps.091.01.

E. Aprilliyah, & Wahjudi, “Pengembangan Media Pembelajaran Modul Interaktif pada Materi Jurnal Khusus Kelas X Akutansi di SMK Negeri Mojoagung,” J. UNESA, vol. 7, pp. 1–7, 2014.

J. Kuswanto and K. Kunci, “Pengembangan Modul Interaktif Pada Mata Pelajaran IPA Terpadu…. Pengembangan Modul Interaktif Pada Mata Pelajaran IPA Terpadu Kelas VIII,” 2019.

A. Yanti, A. A. Samudra, and A. Y. Pernanda, “Pengembangan E-Modul Pada Mata Pelajaran Administrasi Infrastruktur Jaringan (Aij) Kelas Xi Tkjdi Smk Negeri 1 Rao Selatan,” J. Inform. Kaputama, vol. 7, no. 2, pp. 141–147, 2023, doi: 10.59697/jik.v7i2.31.

F. Rahmadani, A. Indah Juwita, P. Studi Pendidikan Teknik Informatika, and F. Keguruan dan Ilmu Pendidikan, “DIAJAR: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Pengembangan Aplikasi Modul Pembelajaran Berbasis Android pada Mata Pelajaran Administrasi Sistem Jaringan Untuk Siswa XI TKJ SMK Kartika 1-2 Padang,” vol. 2, no. 2, pp. 267–272, 2023, doi: 10.54259/diajar.v2i2.1561.

Sugiyono, “Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D” Alfabeta Cv. Bandung, 2016 h. 297.

K. Agustini and J. G. Ngarti, “Pengembangan Video Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Menggunakan Model R & D,” J. Ilm. Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 4, no. April 2020, pp. 62–78, 2020, [Online]. Available: https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JIPP/article/download/18403/14752

F. N. Hasanah, C. Taurusta, R. Sri Untari, D. Nurul Hidayah, and R. Rindiani, “Gim edukasi berbasis android sebagai optimasi pembelajaran daring di masa pandemi Covid 19,” JINoP (Jurnal Inov. Pembelajaran), vol. 7, no. 1, pp. 55–67, 2021, doi: 10.22219/jinop.v7i1.15176.

L. A. Hutapean, “Pemanfaatan E-Module Interaktif Sebagai Media Pembelajaran di Era Digital,” Pros. Semin. Nas. Teknol. Pendidik. Pascasarj. UNIMED, no. 2018, pp. 298–305, 2019.

W. P. Putra and S. Seituni, “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Administrasi Infrastruktur Jaringan Berbasis Adobe Flash Untuk Siswa Kelas Xi Teknik Komputer Jaringan Di Smk Negeri 1 Suboh,” Edusaintek J. Pendidikan, Sains Dan Teknol., vol. 6, no. 2, pp. 54–63, 2020, doi: 10.47668/edusaintek.v6i2.36.

N. Bekti, W. Dwi, N. Gola, R. Raudhotus, L. Nuraini, and F. K. A. Anggraeni, “Pengembangan Modul Interaktif Berbasis Macromedia Flash 8 Pada Materi Optik Geometri,” ORBITA J. Kajian, Inov. dan Apl. Pendidik. Fis., vol. 7, no. 1, p. 123, 2021, doi: 10.31764/orbita.v7i1.3971.

Posted

2023-12-28