Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Development of an Android-based Interactive E-Book on Network System Administration for Vocational School Students


Pengembangan E-Book Interaktif Administrasi Sistem Jaringan berbasis Android untuk Siswa SMK

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.3568

Keywords:

Instructional Media, Android Media, E-Book

Abstract

This study aims to produce teaching material products in the form of learning media digital books or E-Books that are used in class XI Network System Administration at SMK Muhammadiyah 1 Taman and test the feasibility. The development research method used in the E-Book learning media research is R&D (Research and Development) and to develop the E-Book research design refers to the ADDIE. Using a research instrument in the form of a questionnaire with validated by media experts and media expert validation. Based on the validation results of media experts, they get a percentage value of 88% in the Very Good category, the validation results of material experts get a percentage value of 91% in the Very Good category, and student responses get a score of 90.8% in the Very Good category. So it can be concluded that E-Book learning media is very good for use in the learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Y. Yuliati, “Literasi Sains dalam Pembelajaran IPA,” Cakrawala Pendas Vol. 3 No.2 Ed. Juli 2017, vol. 2, no. 2, p. 257, 2017, doi: 10.20961/prosidingsnfa.v2i0.16408.

A. Harita, B. Laia, and S. F. L. Zagoto, “Peranan Guru Bimbingan Konseling dalam Pembentukan Karakter Disiplin Siswa SMP Negeri 3 Onolalu Tahun Pelajaran 2021/2022,” Couns. All (Jurnal Bimbing. dan Konseling), vol. 2, no. 1, pp. 40–52, 2022.

T. Tafonao, “Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa,” J. Komun. Pendidik., vol. 2, no. 2, p. 103, 2018, doi: 10.32585/jkp.v2i2.113.

H. Husein Batubara and D. Noor Ariani, “Model Pengembangan Media Pembelajaran Adaptif DiSekolah Dasar,” Muallimuna J. Madrasah Ibtidaiyah, vol. 5, no. 1, pp. 33–46, 2019, [Online]. Available: http://ojs.uniska-bjm.ac.id/index.php/jurnalmuallimuna

A. R. Hakim and H. Windayana, “Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Dalam Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD,” EduHumaniora | J. Pendidik. Dasar Kampus Cibiru, vol. 4, no. 2, 2016, doi: 10.17509/eh.v4i2.2827.

E. Sumiyati, “Penggunaan Model Pembelajaran Interaktif Berbasis Aktivitas Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Kelas Vi Pada Pelajaran Pkn Sd Negeri 09 Kabawetan,” J. PGSD, vol. 10, no. 2, pp. 66–72, 2017, doi: 10.33369/pgsd.10.2.66-72.

M. Chodzirin, “Pemanfaatan Information and Communication Technology bagi Pengembangan Guru Madrasah Sub Urban,” Dimas J. Pemikir. Agama untuk Pemberdaya., vol. 16, no. 2, p. 309, 2016, doi: 10.21580/dms.2016.162.1095.

S. Handayati, “Pengembangan Media Pembelajaran E-Book Dengan Memanfaatkan Fitur Rumah Belajar Pada Pada Mata Pelajaran Ipa,” JIRA J. Inov. dan Ris. Akad., vol. 1, no. 4, pp. 369–384, 2020, doi: 10.47387/jira.v1i4.61.

Z. D. Martha, E. P. Adi, and Y. Soepriyanto, “E-book berbasis mobile learning,” J. Kaji. Teknol. Pendidik., vol. 1, no. 2, pp. 109–114, 2018.

J. Ambarita, “Workshop Pembuatan E-book Sebagai Bahan Ajar Elektronik Interaktif Untuk Guru Indonesia Secara Online di Tengah Covid 19,” Community Engagem. Emerg. J., vol. 2, no. 1, pp. 44–57, 2020, doi: 10.37385/ceej.v2i1.136.

S. Fuada, “Perancangan Game Petualangan Pramuka Berbasis Android,” J. Penerapan Ilmu-ilmu Komput., vol. 3, no. 1, pp. 18–35, 2015.

C. R. Prihantoro, “Pengaruh E-readiness, E-learning dan E-book pada Implementasi Kurikulum Program Studi D3 Teknologi Mesin terhadap Prestasi Lulusan Program Diploma,” JTP - J. Teknol. Pendidik., vol. 20, no. 2, pp. 105–119, 2018, doi: 10.21009/jtp.v20i2.8619.

R. A. Yunita, G. SMA Negeri, and P. Barat, “Analisis Kemandirian Belajar Siswa sebagai Dasar Pengembangan Buku Elektronik (e-book) Fisika Terintegrasi Edupark,” J. Penelit. Pembelajaran Fis., vol. 5, no. 2, pp. 172–179, 2019.

S. Badariah, “Pengembangan Media Pembelajaran … Pengembangan Media Pembelajaran …,” AL-Ahya, vol. 01, no. 01, pp. 219–232, 2019.

M. Sari, S. R. Murti, M. Habibi, and N. Rusliah, “Pengembangan Bahan Ajar E-Book Interaktif Berbantuan 3D Pageflip Profesional Pada Materi Aritmetika Sosial,” J. Cendekia J. Pendidik. Mat., vol. 05, no. 01, pp. 789–802, 2021.

U. Athiyah, “Pengembangan Media Pembelajaran Biologi Semester II Kelas X SMA Berbasis Lectora Inspire,” J. Nalar Pendidik., vol. 6, no. 1, pp. 41–46, 2018.

A. Y. Fitrianna, N. Priatna, and J. A. Dahlan, “Pengembangan Model E-Book Interaktif Berbasis Pembelajaran Induktif untuk Melatihkan Kemampuan Penalaran Aljabar Siswa SMP,” J. Cendekia J. Pendidik. …, vol. 05, no. 02, pp. 1562–1577, 2021, [Online]. Available: https://j-cup.org/index.php/cendekia/article/view/653

F. F. Ibrahim, M. H. Koniyo, and S. Suhada, “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Pada Mata Pelajaran Administrasi Sistem Jaringan,” Invert. J. Inf. Technol. Educ., vol. 1, no. 1, pp. 1–11, 2021, doi: 10.37905/inverted.v1i1.9299.

A. Maydiantoro, “Model Penelitian Pengembangan,” Chem. Educ. Rev., vol. 3, no. 2, p. 185, 2020.

A. Sistem et al., “Pengembangan Media Pembelajaran Berbantuan Video Tutorial Pada Praktek,” vol. 3, no. 1, 2023.

Posted

2023-10-20