Overview of Prosocial Behavior for Student SMK Sepuluh Nopember at the Sidoarjo
Gambaran Perilaku Prososial pada Siswa SMK Sepuluh Nopember di Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.3552Keywords:
Prosocial, SMK Students, Prosocial BehaviorAbstract
This research is motivated by the phenomenon of prosocial behavior problems in vocational high school (SMK) students. This research aims to determine the description of prosocial behavior students at Sepuluh Nopember Vocational School, Sidoarjo. This research was conducted at Ten November Sidoarjo Vocational School with a total population of 210 students. The method used in this research is quantitative descriptive research. The sample in this study was 121 students of class X-XI FKK (Clinical and Community Pharmacy) who were taken using the propurtionate stratified random sampling technique. The data collection technique in this study used a psychological scale with the Likert scaling model, namely prosocial behavior. Data analysis was carried out using Corrected Item-Total Correlation which can be done using the SPSS 25.0 for Windows program. The research results show that students with prosocial behavior are mostly in the "medium" category with a percentage of 96.2%.
Downloads
References
F. Suryaningsih, S. M. Karini, and N. A. Karyanta, “Hubungan antara Self-Disclosure dengan Stres pada Remaja,” J. Ilm. Psikol. Candrajiwa, vol. 4, no. 4, pp. 300–310, 2016.
L. P. Ruliati, Y. Damayanti, and D. L. Anakaka, “Analisis Perkembangan Moral Terhadap Perilaku Prososial Remaja Akhir,” vol. 1, no. 2, pp. 112–123, 2019.
M. Hadori, “ Perilaku Prososial (Prosocial Behavior); Telaah Konseptual Tentang Altruisme (Altruism) Dalam Perspektif Psikologi,” Pengemb. Pemikir. dan Kebud., vol. 8, no. 1, pp. 1–13, 2014, doi: https://doi.org/10.35316/lisanalhal.v16i1.
G. Adio and R. Maria, “Adaptadi Kelompok Usia Produktif Saat Pandemi Covid-19,” Kolaborasi Resolusi Konflik Vol., vol. 2, no. 2, pp. 142–149, doi: : https://doi.org/10.24198/jkrk.v2i2.29124.
S. Yuliati, “Gambaran Perilaku Prososial Siswa SMP Negeri di Kabupaten Y Pada Situasi Pandemi Covid-19,” J. Pendidik. dan Konseling, vol. 4, no. 4, pp. 4257–4263, 2022, doi: https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i4.6147.
D. R. Jauhari, “Gambaran Perilaku Prososial Remaja Pada Siswa MTs,” Quanta, vol. 2, no. 2, pp. 67–74, 2018, doi: 10.22460/q.v2i1p21-30.642.
M. D. A. Noya, “Hubungan Antara Internal Locus Of Control Dengan Perilaku Prosial Pada Pelajar Di SMA Negeri 1 Halmahera Utara,” J. HIBUALAMO, vol. 2, no. 1, pp. 10–17, 2018.
R. Elistantia, Yusmansyah, and D. Utaminingsih, “Hubungan Dukungan Sosial Orang Tua Dengan Perilaku Prososial,” ALIBKIN (Jurnal Bimbing. Konseling), vol. 6, no. 1, pp. 1–11, 2018.
S. Rachmasari and H. Sakti, “Hubungan Antara Kecerdasan Spiritual Dengan Perilaku Prososial Pada Sma Hasyim Asy’Ari Kota Pekalongan,” J. EMPATI, vol. 13, no. 1, pp. 50–55, 2023, doi: 10.14710/empati.2024.26470.
S. Suparmi and S. Sumijati, “Pelatihan Empati dan Perilaku Prososial pada Anak Usia Sekolah Dasar,” Psikodimensia, vol. 20, no. 1, p. 46, 2021, doi: 10.24167/psidim.v20i1.2879.
E. Wulandari and Satiningsih, “Faktor-faktor yang memengaruhi perilaku prososial pada siswa kelas xi di man 1 tuban,” Penelit. Psikol., vol. 05, no. 03, pp. 1–6, 2018.
U. Suroso (Fakultas Psikologi, U. Maramis, Fandy (Fakultas Psikologi, and J. Farid, Muhammad (Fakultas Psikologi, Univ Darul Ulum, “Meningkatkan perilaku prososial pelajar Sekolah Menengah Atas (SMA) melalui pembelajaran karakter: Bagaimana efektivitasnya?,” J. Psikol. Indones., vol. 9, no. 1, pp. 88–104, 2020.
R. Dewi and D. Darmawansyah, “Peningkatan perilaku prososial melalui layanan bimbingan kelompok,” Orig. Artic., vol. 2, no. 1, pp. 1–8, 2022, doi: 10.30998/ocim.v2i1.6766.
N. D. . Leko, S. Saragih, and A. E. Ariyanto, “Perilaku Prososial Pada Remaja Ditinjau Dari Penalaran Moral Dan Tanggung Jawab,” J. Ilm. Indones., vol. 1, no. 1, 2020.
H. Niva, “Penerapan pendekatan cinematherapy untuk meningkatkan perilaku prososial pada siswa Bosowa International School Makassar,” J. Psikol. Pendidik. Konseling, vol. 2, no. 1, pp. 41–48, 2016.
F. D. Hanifah and S. R. Hamdan, “Kontribusi Religiusitas terhadap Perilaku Prososial Guru Sekolah Inklusi Berbasis Islam,” J. Psikol. Islam dan Budaya, vol. 4, no. 1, pp. 67–80, 2021.
R. R. Ayudhia and I. F. Kristiana, “Hubungan Antara Hardiness Dengan Perilaku Prososial Pada SIswa Kelas XI SMA,” Empati, vol. 5, no. April, pp. 205–210, 2016, doi: https://doi.org/10.14710/empati.2016.15041.
E. Megawati and Y. K. Herdiyanto, “Hubungan antara Perilaku Prososial dengan Psychological Well-Being pada Remaja,” Psikol. Udayana, vol. 3, no. 1, pp. 132–141, 2016.
L. F. Arvianna, N. A. Mashabi, and U. Hasanah, “Hubungan Antara Religiusitas Dengan Perilaku Prososial Pada Remaja Di Perumahan Patria Jaya,” JKKP (Jurnal Kesejaht. Kel. dan Pendidikan), vol. 8, no. 01, pp. 67–80, 2021, doi: 10.21009/jkkp.081.07.
N. Oktasavira, “Hubungan Antara Attachment Orangtua dengan Perilaku Prososial Pada Siswa,” Empati-Jurnal Bimbing. dan Konseling, vol. 8, no. 1, pp. 96–109, 2021, doi: 10.26877/empati.v8i1.7978.
P. D. Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan RnD. Bandung: Alfabeta, 2012.
K. B. Balengka, D. Y. Khairun, and R. Rahmawati, “Perilaku Prososial Siswa dan Implikasi Program dalam Bimbingan Pribadi Sosial,” Pers. J. Ilmu Psikol., vol. 12, no. 1, pp. 84–99, 2021, doi: 10.21107/personifikasi.v12i1.8492.
H. Fitri, I. Astuti, and Y. Yuline, “Analisis Perilaku Prososial Peserta Didik Kelas VIII Smp Negeri 4 Sungai Raya,” J. Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 10, no. 12, pp. 1–8, 2021, doi: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v10i12.51459.
Yunita and D. Yusfarani, “Analisis Perilaku Prososial Siswa Madrasah Tsanawiyah Negeri 2 Kota Palembang,” J. Ilm. P2M STKIP, vol. 7, no. 2, pp. 108–117, 2020.
K. Y. Anjani, “Hubungan antara Empati dengan Perilaku Prososial pada Siswa SMK Swasta X di Surabaya,” Psikologi, vol. 05, pp. 1–6, 2018.
U. Hasanah et al., “Bukber ( Bulan Kita Berbagi) Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Kota Metro,” Pengabdi. Masy., vol. 1, no. 1, 2021, doi: https://doi.org/10.1111/kjpm.2021.vol1(1).255.
A. Solihat, E. E. Rohaeti, and T. Alawiyah, “Gambaran Perilaku Prososial Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Cimahi,” Fokus, vol. 4, no. 3, pp. 241–249, 2021.
D. Laksmidewi et al., “Pengaruh Daya Tarik Perasaan Bersalah Dalam Pesan Donasi,” Ilm. Manaj., vol. 11, no. 1, pp. 22–35, 2021, doi: dx.doi.org/10.22441/mix.2021.v11i1.002.
N. Hasanah and R. Drupadi, “Perilaku Prososial Anak selama Pandemi Covid-19,” buana Gend., vol. 5, no. 2, 2020, doi: https://doi.org/10.22515/bg.v5i2.2819.
N. Liza and S. Wahyuni, “Peranan Guru Bimbingan dan Konseling ( BK ) dalam Pemberian Layanan Informasi untuk Mengembangkan Perilaku Jujur Siswa,” Manaj. Pendidik. Islam, vol. 4, no. 2. pp 381-394, 2023.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.