The Relationship between Gadgets Usage Intensity and Students Learning Interest in SMP Negeri 36 Surabaya
Hubungan antara Intensitas Penggunaan Gawai dengan Minat Belajar pada Peserta Didik SMP Negeri 36 Surabaya
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.3493Keywords:
Intensity of Device Use in , Interest in Learning, Students SmpAbstract
This research aims to examine the correlation between gadget usage intensity and learning interest among students at SMP Negeri 36 Surabaya. The study utilized a quantitative correlational method with two variables: gadget usage intensity as the independent variable and learning interest as the dependent variable. The subjects for this study were students from SMP Negeri 36 Surabaya, with a total of 243 participants selected using the stratified proportionate random sampling technique. Data collection was conducted using two psychological scales, namely the gadget usage intensity scale and the learning interest scale, both based on the Likert scale model. Data analysis was performed using the Pearson's product-moment correlation method with the assistance of JASP 0.14.0.0. The results of the hypothesis testing yielded r=0.381 and a significance value of p=0.01. This indicates a significant positive correlation between gadget usage intensity and learning interest among students at SMP Negeri 36 Surabaya.
Downloads
References
N. Reski, “Tingkat Minat Belajar Peserta didik Kelas IX SMPN 11 Kota Sungai Penuh,” J. Inov. Penelit., vol. 1, no. 11, pp. 2485–2490, 2021.
M. Ulfa, R. S. Sadif, and L. Hanu, “Meningkatkan Minat Belajar Peserta didik Melalui Layanan Bimbingan Kelompok Teknik Token Economy,” J. Kaji. Psikol. dan Konseling, vol. 15, no. 2, pp. 504–517, 2019, [Online]. Available: https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/Konseling/article/view/16201/12653
M. R. Fikri Ramli, “Korelasi Antara Dukungan Keluarga Dengan Minat Belajar Peserta didik MAN 3 Banda Aceh,” Universitas Islam Negeri Ar-Raniry, 2023. [Online]. Available: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/167638/341506.pdf?sequence=1&isAllowed=y%0Ahttps://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/8314/LOEBLEIN%2C LUCINEIA CARLA.pdf?sequence=1&isAllowed=y%0Ahttps://antigo.mdr.gov.br/saneamento/proees
A. R. H. Adytia Lubis and Suaidah., “Hubungan Gaya Belajar dan Motivasi Belajar dengan Minat Belajar Peserta didik di UPT SMP Negeri 1 Silahisabungan Kabupaten Dairi,” J. Educ. Hum. Soc. Sci., vol. 4, no. 4, pp. 2172–2180, 2022, doi: 10.34007/jehss.v4i4.1026.
N. Laila and I. Noervadila, “Pengaruh Penggunaan Gadget dan Lingkungan Belajar Terhadap Minat Belajar Ips Peserta didik Kelas VII Semester Genap di SMP Negeri 1 Kapongan Situbondo Tahun Pelajaran 2017/2018,” J. Pendidik. dan Kewirausahaan, vol. 5, no. 2, pp. 99–106, 2018, [Online]. Available: https://journalstkippgrisitubondo.ac.id/index.php/PKWU/article/view/307
S. Abadiah, N. Nashruddin, and T. Taufik, “Hubungan Penerapan Kedisiplinan Dengan Penumbuhan Minat Belajar Peserta didik di UPTD SMP Negeri 27 Barru,” J. Bimbing. Konseling dan Psikol., vol. 2, no. 2, pp. 73–81, 2022.
E. Siagian, “Hubungan Kecanduan Game Online dengan Minat Belajar Anak Usia Sekolah di Masa Pandemi Covid-19,” J. Basicedu, vol. 6, no. 4, pp. 7593–7599, 2022, doi: 10.31004/basicedu.v6i4.3090.
I. Fitria, “Hubungan Antara Intensitas Penggunaan Gadget dengan Prestasi Belajar Peserta didik MAN 1 Bengkalis,” Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, 2019. [Online]. Available: https://repository.uin-suska.ac.id/25601/
F. Setioninggrum, “Hubungan antara konsep diri dan gaya hidup dengan intensitas penggunaan gadget pada remaja,” Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung, 2019. [Online]. Available: http://repository.radenintan.ac.id/7952/1/SKRIPSI
N. A. Al Musyahadah, Nurafriani., and Uchira., “Hubungan Penggunaan Gadget Dengan Minat Belajar Anak Di Masa Pandemi Covid-19,” J. Ilm. Mhs. Penelit. Keperawatan, vol. 1, no. 6, pp. 750–755, 2022, doi: https://doi.org/10.35892/jimpk.v1i6.716.
V. Dwianti and S. Arikunto, “Hubungan Antara Minat Belajar dengan Prestasi Belajar Pada Peserta didik Kelas X SMA Negeri 1 Kutasari di Purbalingga,” pp. 1–7, 2020, [Online]. Available: https://eprints.uad.ac.id/21247/
I. P. Setiawan Bakar, “Pengaruh Penggunaan Gadget terhadap Minat Belajar Peserta didik Kelas V Di SD Inpres Tamalanrea II Makassar,” Algazali Int. J. Educ. Res., vol. 3, no. 1, pp. 39–46, 2020, doi: https://doi.org/10.59638/aijer.v3i1.143.
Y. Suriyanti, “Hubungan Pembelajaran Daring Terhadap Minat Belajar Peserta didik SMA,” J. Educ., vol. 7, no. 2, pp. 477–481, 2021, doi: 10.31949/educatio.v7i2.1076.
M. E. Wasa, Sulistyo., and A. Afian, “Pengaruh Penggunaan Gadget dan Lingkungan Teman Sebaya terhadap Minat Belajar Peserta didik Kelas Vii pada Mata Pelajaran Ips,” J. Ris. Pendidik. Ekon., vol. 4, no. 2, pp. 1–7, 2019, doi: 10.21067/jrpe.v4i2.3907.
U. Muthi’ah, “Pengaruh Penggunaan Gadget terhadap Minat Belajar Peserta Didik Kelas Atas di SD Islam Margolembo Kabupaten Luwu Timur,” Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, 2021. [Online]. Available: http://repositori.uin-alauddin.ac.id/20169/
N. A. Musariffah, “Hubungan Penggunaan Smartphone dengan Minat Belajar Peserta didik SMA Negeri 1 Gedangan Sidoarjo,” Ejournal.Unesa.Ac.Id, vol. 6, no. 3, pp. 133–137, 2018, [Online]. Available: https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jupe/article/view/25050
S. M. Fatonah, A. S. Purnami, and D. Agustito, “Hubungan Antara Minat Belajar dan Lingkungan Belajar dengan Prestasi Belajar Matematika,” UNION J. Ilm. Pendidik. Mat., vol. 4, no. 3, pp. 225–229, 2016, doi: 10.30738/.v4i3.433.
Wilda, Salwah, and S. Ekawati, “Pengaruh Kreativitas dan Minat Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta didik,” Pedagog. J. Pendidik. Mat., vol. 2, no. 1, pp. 134–160, 2017.
V. Wahyuni and Wenti, “Analisis Intensitas Penggunaan Gadget terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas VII pada Mata Pelajaran PAI di SMP Negeri 1 Tukak Sadai,” J. Pendidik. Islam, vol. 10, no. 1, pp. 68–81, 2023, doi: https://doi.org/10.32923/tarbawy.v10i1.3560.
S. Korompot, M. Rahim, and R. Pakaya, “Persepsi Peserta didik Tentang Faktor yang Mempengaruhi Minat Belajar,” JAMBURA Guid. Couns. J., vol. 1, no. 1, pp. 40–48, 2020, doi: 10.37411/jgcj.v1i1.136.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.