Improving Learning Outcomes for PAI Students Using Powtoon Media
Peningkatan Hasil dalam Pembelajaran bagi Siswa PAI dengan Menggunakan Media Powtoon
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.3429Keywords:
powtoon media, Learning Outcomes, Pai StudentsAbstract
This study aims to develop PowToon-based learning media PowToon as one of the multimedia applications that can be used as learning media has various advantages, for example it has very interesting animation features including handwritten animation, animated cartoons and livelier transition effects and very easy timeline settings. The role of the teacher is needed to help students in the teaching and learning process so that the material can be understood optimally. And using Powtoon media makes it easier for students to pay attention to things such as making material scripts, preparing voice recordings, adding interesting pictures or animations, using the timeline correctly, and saving scenes. The impact of using powtoon as a learning media can foster student learning motivation, students' potential can develop
Downloads
References
Deliviana, E. (2017). Aplikasi PowToon Sebagai Media Pembelajaran : Manfaat dan Problematikanya. Journal of Chemical Information and Modeling
Astutik, W., & Hermanto. (2019). pengertian powtoon. Pengembangan Rancangan Media Pembelajaran Berbasis Powtoon Pada Materi Teks Prosedur Kelas Vii Di Smp Negeri 3 Mlati.
Ekawati, T. (2019). PENGEMBANGAN MODUL PEMBELAJARAN MATEMATIKA PADA MATERI STATISTIKA TERINTEGRASI NILAI-NILAI KEISLAMAN. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika,
Astuti, I. A. D., Dasmo, D., & Bhakti, Y. B. (2021). Peningkatan Kompetensi Guru dalam Pembuatan Video Animasi Pembelajaran Interaktif dengan Powtoon. Jurnal SOLMA, 10(1). https://doi.org/10.22236/solma.v10i1.6268
Januszweki, Alan dan persichitee, Kay A.A History of the Aect’s Definitions of Educational Tecnology. Dalam Januszwski, Alan Molenda, Michael. Educational Technolgy:
A Definition with commentary. New York: Taylor & prancis Grup. 2008
Sukmanasa, E., Novita, L., & Maesya, A. (2020). Pelatihan dan Pendampingan Pembuatan Media Pembelajaran Powtoon pada Guru-Guru di Lingkungan Gugus I Bogor Tengah Kota Bogor. Jurnal PkM Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(3). https://doi.org/10.30998/jurnalpkm.v3i3.6415
Qurrotaini, L., Sari, T. W., & Sundi, V. H. (2020). Efektivitas Penggunaan Media Video Berbasis Powtoon dalam Pembelajaran Daring. Prosiding Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ, E-ISSN: 27.
Setiyani, Dina Pratiwi Dwi Santi, F. F. (2020). Pemanfaatan Powtoon Sebagai Salah Satu Alternatif Media. SELAPARANG : Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 4(November).
Musofa, N., & Janattaka, N. (2019). Pemanfaatan Media Powtoon Pada Materi Komik Di Sekolah Dasar. INVENTA, 3(2). https://doi.org/10.36456/inventa.3.2.a2013
Ernalida, Lidyawati, Y., Ansori, Gafur, A., Hikmah, N., & Utami, R. (2018). Media Pembelajaran berbasis Teknologi Informasi sebagai Upayadalam Menciptakan Pembelajaran yang Menarik dan Kreatif. LOGAT: Jurnal Bahasa Indonesia Dan Pembelajaran, 5(2).
E. Febriani Putri, “Media Pembelajaran Powtoon untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Ekonomi,” J. Penelit. dan Pengemb. Pendidik., no. 2, pp. 198–205, 2021, [Online]. Available: https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJL/index
P. Media et al., “Pengembangan media pembelajaran audio visual berbasis animasi powtoon pada pelajaran pendidikan agama islam kelas x materi dakwah rasulullah di makkah,” 2022.
D. G. Ayu et al., “MEDIA PEMBELAJARAN POWTOON TERINTEGRASI NILAI- NILAI AGAMA PADA PEMBELAJARAN IPA UNTUK MENGEMBANGKAN,” vol. 9, no. 2, pp. 65–74, 2019.
S. Azhar, “PENGARUH MEDIA POWTOON TERHADAP HASIL PEKERTI KELAS VII SMPI AL-ANSHOR CIBINONG 1443 H / 2022 M,” 2022.
. Laksono, H. S. Iriansyah, and E. Oktaviana, “Pengembangan Media Pembelajaran Video Interakif Powtoon pada Mata Pelajaran IPA Materi Komponen Ekosistem,” Pros. Semin. Nas. Pendidik. STKIP Kusuma Negara II, 2020.
S. Nasional et al., “Pemanfaatan Powtoon Sebagai Media Pembelajaran Kreatif Berbasis Teknologi,” no. Prospek I, pp. 25–31, 2022.
I. Pratiwi, “Penerapan Model Problem Based Learning Berbantuan Audio Visual Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Siswa,” vol. 6, no. 3, pp. 302–308, 2022.
J. H. Penelitian, K. Kepustakaan, and B. Pendidikan, “Jurnal Kependidikan:,” vol. 9, no. 1, pp. 258–271, 2023.
Januszweki, Alan dan persichitee, Kay A.A History of the Aect’s Definitions of Educational Tecnology. Dalam Januszwski, Alan Molenda, Michael. Educational Technolgy:
A Definition with commentary. New York: Taylor & prancis Grup. 2008
M. H. Anak, “1. Pendahuluan,” vol. 6, no. 4, pp. 682–687, 2021.
P. Pembelajaran, M. Media, and P. Video, “Inovasi Kurikulum,” pp. 115–127, 1992
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.