DOI of the published article https://doi.org/10.47668/pkwu.v11i3.909
The Role of Parents in Developing the Disciplined Character of Elementary School Age Children
Peran Orang Tua dalam Mengembangkan Karakter Disiplin Anak Usia Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.3411Keywords:
Character of Discipline, Honesty, Discipline, Responsibility, Courtesy, Mutual Cooperation, Confidence.Abstract
Discipline character development is not just applying rules that force children to comply with applicable regulations, but teaching children about moral behavior, respecting time and other people. The purpose of this study was to find out the role of parents in developing the character of discipline in children. The research method uses descriptive qualitative. Data collection uses a questionnaire, data analysis uses percentages. The results of the study concluded that the role of parents in instilling the character of discipline with five indicators including: honesty, discipline, responsibility, politeness, mutual cooperation and self-confidence is categorized as good. This means that the role of parents in shaping the character of discipline has been carried out properly.
Downloads
References
Agustin, N. T., Zakiyah, S. W., Supramanto, J., & Kurnia, B. (2021). Peran Guru dan Orang Tua Dalam Membentuk Kedisiplinan Anak Pada Masa Sistem Pembelajaran Hybrid di SDN 1 Warungkiara. 1.
Al Ghozali, M. I., & Fatmawati, S. (2021). Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar Pada Era Pandemi Covid 19. EduBase : Journal of Basic Education, 2(2), 60. https://doi.org/10.47453/edubase.v2i2.427
Apriliana, N., Rusdiyani, I., & Maryani, K. (2022). Peran Orangtua Dalam Mengembangkan Karakter Disiplin Pada Anak Usia 3-6 Tahun.
Ayni, N., Azizah, R. N., & Pribadi, R. A. (2022). Pengaruh Kegiatan Pembiasaan Terhadap Pembentukan Karakter Disiplin. Jurnal Pendidikan dan Kewirausahaan, 10(1), 267–277. https://doi.org/10.47668/pkwu.v10i1.353
Faslia, F., Irwan, I., Agus, J., Syahirah, Y., & Rizwan, L. O. (2023). Edukasi Pendidikan Karakter Disiplin, Tanggung Jawab dan Rasa Hormat pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Abdidas, 4(1), 14–21. https://doi.org/10.31004/abdidas.v4i1.743
Juliana, N. (n.d.). Pengaruh Kompetensi Guru terhadap Pengetahuan Siswa dan Minat Menabung Siswa di Bank Mini Sekolah.
Nabawi, D. (n.d.). Peran Orang Tua Dalam Pengembangan Karakter Disiplin Anak Pada Pembelajaran Daring Siswa Kelas 2 Sdit Insan Karima..
Rohman, F. (n.d.). Peran Orang Tua Dalam Menanamkan Sikap Disiplin Anak Pada Masa New Normal.
Salem, Muh. A., Tong, J., Syaif, A., Rahman, A. A., & Purnamasari, H. (2023). Peran Orang Tua Dalam Mengembangkan Minat Baca Anak Pada Siswa Kelas 2 Di Madrasah Ibtidaiyah Siti Harfan Leuwutung. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 4(1), 465–470. https://doi.org/10.51494/jpdf.v4i1.910
Sari, D. S., & Alawiyah, N. (2022). Peran Orang Tua Dalam Membentuk Kedisiplinan Anak Usia 5-6 Tahun. 03.
Sukma, W. H., Saraswati, N. I., & Setiawati, N. (2022). Penanaman Karakter Disiplin Pada Interaksi Sosial Siswa Sekolah Dasar. Citizen : Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 2(1), 56–62. https://doi.org/10.53866/jimi.v2i1.32
Toyyibah, M., & Fajri, Z. (2023). Peran Guru Dalam Membentuk Sikap Disiplin Belajar Siswa Di Madrasah Ibtidaiyah (MI) Badrul Maula. 8.
Tyas, Y. C., Jannah, M. R., Pratiwi, M., & Setiawaty, R. (2022). Peranan Orang Tua dalam Pembentukan Karakter Pada Anak Usia Sekolah Dasar. 1.
Uge, S., Arisanti, W. O. L., & Hikmawati, H. (2022). Upaya Guru Dalam Menanamkan Karakter Disiplin Siswa Sekolah Dasar. Else (Elementary School Education Journal) : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 6(2), 460. https://doi.org/10.30651/else.v6i2.13671
Wahyu Nugroho. (2022). Peran Orang Tua dalam Penanaman Nilai Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar Pasca Pandemic Covid-19. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(3), 853–862. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i3.2791.
Wijanarko, B., & Sugiharti, R. (2022). Pengaruh Pengasuhan Terhadap Karakter Disiplin Anak. 7(3).
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.