The Existence of Islamic Boarding Schools on the Surrounding Community
Keberadaan Pondok Pesantren terhadap Masyarakat Sekitar
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.3407Keywords:
Impact, surrounding community, Pesantren, Religious AttitudeAbstract
Pesantren is a traditional Islamic educational institution that serves various functions, such as instilling religious values, fostering creativity, and playing a role in community development. Pesantren also influences the religious attitudes of the surrounding community through quality religious education and the shaping of social attitudes. This study discusses Pondok Pesantren Alfattah as the object of study, located in the Buduran Subdistrict. This research employs a qualitative method with a case study approach. Data is gathered through in-depth interviews with community leaders, pesantren instructors, and several residents living around the pesantren. Additionally, participatory observation is used to understand the day-to-day activities at the pesantren and their impact on the surrounding community. Data collection methods involve interviews, observations, and the collection of relevant documents. Data is analyzed inductively to draw general conclusions about the pesantren's impact on the religious attitudes of the surrounding community.
Downloads
References
Arianti, R. A. N. (2020). Peran Pondok Pesantren Sirojut Tholibin Dalam Pembinaan Aqidah Terhadap Masyarakat (Studi Di Desa Teluk Dalem Kecamatan Mataram Baru Kabupaten Lampung Timur). UIN RADEN INTAN LAMPUNG.
Idrus, L. (2020). PESANTREN, KYAI DAN TAREKAT (Potret Sejarah Pendidikan Islam di Indonesia). Al-Din: Jurnal Dakwah dan Sosial Keagamaan, 6(2). https://www.jurnal.iain-bone.ac.id/index.php/aldin/article/view/1160
Hidayat, T., Rizal, A. S., & Fahrudin, F. (2018). Peran Pondok Pesantren Sebagai Lembaga Pendidikan Islam di Indonesia. Ta dib Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 461-472.
Mabruri, M. (2022). Implementasi Bimbingan Konseling Islam Dalam Menghafal al-Quran Bagi Santri Putri Pondok Pesantren Tahfidz Manbaul Quran Karangrejo” [Institut Agama Islam Negeri Kudus]. In Molucca Medica (Vol. 11, Nomor April). http://ojs3.unpatti.ac.id/index.php/moluccamed
Rosyidah, D. (2020). Upaya Guru Tahfidz Dalam Meningkatkan Kepribadian Qur’ani Bagi Penghafal Al-Qur'an Di Pondok Pesantren Miftahul Ulum Kecamatan Magetan, Kabupaten Magetan (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).
Firman, F., Putera, R. A., Nopenae, N., Indra, I., & Tarigan, B. E. P. B. (2023). Pengaruh Pendidikan Pesantren terhadap Karakter Pemuda Akademisi di Banjarmasin. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 12976-12985.
Ramadhani, A. F. E. (2019). Peran pondok esantren Madinatussalam dalam penanaman nilai-nilai keagamaan bagi masyarakat Jebeng Plampitan Kecamatan Sukoharjo Kabupaten Wonosobo. https://core.ac.uk/download/pdf/295325219.pdf
Sari, N. K., Arif, D., & Pratama, N. (2023). Strategi Dakwah Bil-Hikmah oleh Kyai di Pesantren Hurrasul Aqidah Tarakan. 3(1), 1–17.
Asmani, J. M. M. (2022). Jihad keilmuan dan kebangsaan pesantren. IRCiSoD.
Rosyada, D. (2017). Madrasah dan Profesionalisme Guru dalam Arus Dinamika Pendidikan Islam di Era Otonomi Daerah. Kencana.
Hidayatulloh, S. (2018). Sistem Pendidikan Pondok Pesantren dalam Meningkatkan Life Skill Santri (Studi Kasus Pondok Pesantren Al-Falah Gunung Kasih Kecamatan Pugung Kabupaten Tanggamus) (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).
Aminy, M. S. (2018). Kontribusi pondok pesantren dalam dinamika perubahan sosial keagamaan dan pendidikan masyarakat di Pamekasan: Studi Pondok Pesantren Riyadlus Sholihin di Desa Laden dan Desa jalmak (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).
Arfandi, A. (2019). Peningkatan Mutu Pendidikan Pondok Pesantren Melalui Total Quality Service. LISAN AL-HAL: Jurnal Pengembangan Pemikiran dan Kebudayaan, 13(2), 239–258.
Cipta, H. (2023). Politik dan Kaum Santri. umsu press.
Aulia, H. D. (2022). Kepemimpinan perempuan dalam lembaga pendidikan islam: studi kasus di Pondok Pesantren Syaikh Zainuddin NW Anjani (Doctoral dissertation, UIN Mataram).
Asror, M. (2022). Implementasi Pendidikan Multikultural Dalam Upaya Mengembangkan Sikap Toleransi Santri Di Pondok Pesantren. MindSet: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 42-53.
Ismail, S. (2022). Pendidikan Pesantren Aceh Anti Radikalisme. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4, 1349–1358.
Oktari, D. P., & Kosasih, A. (2019). Pendidikan Karakter Religius dan Mandiri di Pesantren. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 28(1), 42.
Kusnadi, A. (2022). Peranan Pendidikan Pesantren Terhadap Pembentukan Karakter Peserta Didik Dalam Menghadapi Tantangan Era Society 5.0 Di Sma Hidayatul Ikhwan Tenjo. In Braz Dent J. (Vol. 33, Nomor 1).
Ermalia, Y. (2020). Program studi pendidikan agama islam fakultas tarbiyah dan tadris institut agama islam negeri bengkulu 2020. In Repository.Iainbengkulu.Ac.Id. http://repository.iainbengkulu.ac.id/id/eprint/6414.
Kurniawan, A. (2016). Peran Pondok Pesantren Miftahulhuda Al-Musri’Terhadap Perilaku Keagamaan Masyarakat. ORASI: Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 7(1).
Tabi’in, A. (2020). Pengenalan Keanekaragaman Suku Agama Ras dan Antar Golongan (SARA) untuk Menumbuhkan Sikap Toleransi Pada Anak Usia Dini. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 8(2), 137. https://doi.org/10.21043/thufula.v8i2.7246
Marzuki, M., Santoso, B., & Ghofur, M. A. (2021). Penguatan Peran Pesantren untuk Membangun Pertahanan Umat Islam Indonesia di Era Society 5.0. Prosiding Seminar Nasional Sains Teknologi dan Inovasi Indonesia (SENASTINDO), 3(November), 269–278. https://doi.org/10.54706/senastindo.v3.2021.154
Anwar, K. (2016). Peran Kyai Pondok Pesantren Syarikatun Dalam Perubahan Sosial Di Desa Sarikaton Kecamatan Punggur Kabupaten Lampung Tengah. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 2(1), 1–17.
Dhofier, Z., Masa, M., & Indonesia, D. (2021). Zamakhsyari Dhofier, Tradisi Pesantren: Studi Pandangan Hidup Kyai dan Visinya Mengenai Masa Depan Indonesia, (Jakarta: LP3ES, 2011), 93.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.