Reconstruction of Financial Statements Based on ISAK 35 in Improving Transparency and Accountability in Tarbiyatul Ummah Elementary School Institutions
Rekonstruksi Laporan Keuangan Berdasarkan ISAK 35 dalam Meningkatkan Transparansi dan Akuntabilitas pada Lembaga SDI Tarbiyatul Ummah
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.3285Keywords:
Reconstruction, Financial Statements, ISAK 35Abstract
This study aims to reconstruct the financial statements based on ISAK 35 at SDI Tarbiyatul Ummah. The method used is a qualitative method that conducts in-depth research on the problems and conditions of the object. The types of data used are primary data and secondary data. Data collection is done by way of interviews, observation and documentation. The results of this study indicate that the SDI Tarbiyatul Ummah institution has not implemented ISAK 35 in preparing financial reports. The preparation of financial reports is only to recapitulate monthly cash book reports. Thus, it cannot be said as an entity's financial statements because the information presented does not meet the need to produce financial information as a form of accountability for donors and other donors. So the researchers reconstructed the financial statements based on ISAK 35.
Downloads
References
D. Ayu, Yulinartati, and Suwarno, “Rekonstruksi Laporan Keuangan Lembaga Pendidikan Berdasarkan PSAK 45,” Vokasi J. Ris. Akunt., vol. 8, no. 1, pp. 25–33, 2019.
“UU NO 2 Tahun 1989 tentang Sistem Pendidikan Nasional.” 1989.
Mutammimah, Yulinartati, and A. S. Nastiti, “Penerapan Laporan Keuangan Organisasi Nirlaba Berdasarkan Psak No. 45 pada Yayasan Panti Asuhan Siti Masyitoh Besuki Situbondo,” J. Ilm. Akunt. dan Humanika, vol. 9, no. 1, pp. 264–276, 2019.
D. A. Puspitasari, T. Lestari, and N. L. Inayah, “Penerapan dan Rekontruksi Laporan Keuangan Berdasarkan PSAK 45 untuk Meningkatkan Kinerja Keuangan pada Lembaga TK Muslimat NU 80 Kedungturi,” UBARA Account. J., vol. 1, no. November, pp. 391–399, 2021, [Online]. Available: http://journal.febubhara-sby.org/uaj
P. L. Keuangan and E. B. Nonlaba, “Isak 35,” 2018.
S. A. Hermawan, Metode Penelitian Pendekatan Kuantitatif Kualitatif. 2016.
B. Arianto, “Menakar Laporan Keuangan Masjid Berbasis ISAK 35 di Kabupaten Pandeglang,” J. Akunt. Publik, vol. 2, no. 2, pp. 80–94, 2022.
T. Harja, Dwi Ayu Kumala; Samhudi, Akhmad; Wicaksono, “ANALISIS PELAPORAN KEUANGAN PADA YAYASAN CITRA BABURRAHMAN MADINATUL ILMI BANJARBARU BERDASARKAN ISAK NOMOR 35,” pp. 1–6.
A. Penerapan, I. No, T. Penyajian, S. A. Anjani, and R. W. Bharata, “LAPORAN KEUANGAN ORGANISASI NONLABA PADA YAYASAN HATI GEMBIRA INDONESIA ( HAPPY HEARTS INDONESIA ),” vol. 1, no. 4, pp. 288–298, 2022.
M. D. A. K, N. C. Yuliarti, and A. S. Nastiti, “Rekonstruksi Laporan Keuangan Berbasis Nirlaba Berdasarkan ISAK Nomor 35 ( Studi Kasus Masjid Darussalikin Bangsalsari ),” vol. 2, no. 4, pp. 1530–1544, 2023.
A. F. Al-muqoddam, “Analisis dan Rekonstruksi Laporan Keuangan pada SMA Excellent Al-Yasini Pasuruan ( Analysis and Reconstruction of Financial Statement at SMA Excellent Al-Yasini Pasuruan ),” Artik. Ilm. Mhs., 2016.
S. Diviana et al., “Penyajian Laporan Keuangan Entitas Berorientasi Nonlaba Berdasarkan Isak 35 Pada Masjid Baitul Haadi,” Akunt. dan Manaj., vol. 15, no. 2, pp. 113–132, 2020, doi: 10.30630/jam.v15i2.20.
S. T. Suci, “Implementasi PSAK No. 45 Sebagai Bentuk Akuntabilitas Keuangan Lembaga Pendidikan (Studi Kasus Pada Madrasah Aliyah Pembangunan UIN Syarif Hidayatullah Jakarta),” UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, no. 45, 2021.
M. Akuntabilitas and D. A. N. Transparansi, “Menghadirkan akuntabilitas dan transparansi: langkah rekonstruksi pelaporan keuangan masjid 1,” 2022.
K. Laporan, K. Lembaga, P. Pada, S. D. Putra, M. Di, and P. A. Jember, “Digital Digital Repository Repository Universitas Universitas Jember Jember Digital Digital Repository Repository Universitas Universitas Jember Jember,” 2020.
D. I. Pondok and P. A. Banyuwangi, Digital Digital Repository Repository Universitas Universitas Jember Jember Digital Digital Repository Repository Universitas Universitas Jember Jember. 2019.
N. Suryadi, A. Yusnelly, M. Arif, R. L. Susanti, and L. Keuangan, “Analisis Penerapan Akuntansi Pesantren Berdasarkan ISAK 35 pada Pondok Pesantren Modern I ’ aanatuth Thalibiin Perawang,” vol. 6, pp. 193–206, 2023.
M. Di, D. Grenden, T. Berdasarkan, and S. A. K. Etap, “e - ISSN : 2715-2480 Universitas Muhammadiyah Jember,” vol. 4, pp. 1–11, 2022.
N. A. Sari, A. Sopanah, and D. Anggarani, “Akuntabilitas Dan Transparansi Laporan Keuangan Pada Masjid Sabilillah Di Kota Malang Berdasarkan ISAK 35,” vol. 3, no. June, pp. 22–33, 2022.
I. Isak and P. Pelaporan, “Abstraksi,” 2022.
U. T. Madura, “REKONSTRUKSI PELAPORAN KEUANGAN MASJID YANG DISESUAIKAN DENGAN SAK SEBAGAI WUJUD KELUASAN PERTANGGUNGJAWABAN (Studi Kasus pada Masjid Agung Baitul Mukminin Jombang),” pp. 81–92, 2022.
A. Pengelolaan, K. Masjid, and S. Kota, “Akuntabilitas Pengelolaan Keuangan Masjid Sabilillah Kota Malang Berdasarkan ISAK 35,” vol. 5, pp. 118–135, 2022, doi: 10.21043/aktsar.v5i1.15273.
A. Al, B. Kota, and A. Baehaqi, “No Title,” vol. 7, no. 1, pp. 1–13, 2022.
B. Isak, “YAYASAN AL-HUDA TEMBILAHAN,” 2022.
R. Penyusu, N. A. N. Laporan, K. Dan, A. Pada, and M. A. Desa, “REKONSTRUKSI PENYUSUNAN LAPORAN KEUANGAN DAN AKUNTABILITAS PADA MASJID AL-MUTTAQIN DESA SIMALINYANG (BERDASARKAN ISAK 35),” 2023.
S. Kecamatan and T. Kabupaten, “Akuntabilitas pada pengelolaan keuangan masjid menurut isak 35 masjid miftahuddin desa sidodadi kecamatan tempurejo kabupaten jember,” 2022.
B. Pedoman and A. Pesantren, “No Title,” 2019.
S. I. Afkarina, Universitas islam negeri kiai haji achmad siddiq jember fakultas ekonomi dan bisnis islam juni 2023. 2023.
T. Akhir, “MENYUSUN LAPORAN KEUANGAN BERDASARKAN PSAK 45 PADA TK NURUTTAQWA DI BANJARMASIN,” 2020.
I. Akuntansi et al., “IMPLEMENTASI AKUNTANSI PESANTREN SEBAGAI BENTUK AKUNTANBILITAS PELAPORAN KEUANGAN ORGANISASI NIRLABA (Studi Kasus Pondok Pesantren Daarul Falah Kota Batu),” 2019.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.