Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

Profile of Psychomotor Ability of Elementary School Students in Science Subjects Based on Learning Styles


Profil Kemampuan Psikomotorik Peserta Didik SD pada Mata Pelajaran IPA Ditinjau dari Gaya Belajar

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.3281

Keywords:

Learning Style, Psychomotor Ability, Elementary science learning

Abstract

This study describes the profile of psychomotor abilities of elementary students in science learning in terms of their learning styles. This study uses a qualitative method. The subjects of this study were 6 students, 2 visual learning styles, 2 auditory learning styles, and 2 kinesthetic learning styles. Data collection techniques using observation and interview techniques. The triangulation used is source triangulation. The results of this study indicate that the profile of psychomotor abilities of elementary students in science learning in terms of learning styles at Muhammadiyah 1 Krian Elementary School, as follows: 1) Students with a visual learning style only have 3 indicators, namely imitating, manipulating and experiencing, 2) Participants students with an auditory learning style only have 3 indicators, namely the indicators of imitating, experience and articulation, 3) Students with a kinesthetic learning style all indicators are observed, it's just that there are some aspects that don't appear.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Lafendy Ferdinal, “Teori Pendidikan Tuntas Mastery Learning Benyamin S. Bloom Ferdinal Lafendry,” Tarbawi J. Pemikir. dan Pendidik. Islam, vol. 6, no. 1, pp. 1–12, 2023.

Nana Sudjana, Penilaian hasil proses belajar mengajar - Google Books. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2016. [Online]. Available: http://senayan.iain-palangkaraya.ac.id/index.php?p=show_detail&id=6027

Y. N. Sujiono, Strategi Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: PT Indeks, 2013. [Online]. Available: https://news.ddtc.co.id/strategi-pendidikan-pajak-untuk-anak-usia-dini-11555

A. S. Ningsih, “Identifikasi Perkembangan Keterampilan Motorik Halus Anak Dalam Berbagai Kegiatan Main Di Kelompok B,” J. Pendidikan., vol. Vol 7 (4), 2015, [Online]. Available: https://www.ptonline.com/articles/how-to-get-better-mfi-results

N. L. Hidayat, “Character Values, Critical Thinking And Psychomotor,” J. Ilm. Visi PGTK PAUD dan DIKMAS, vol. 13, no. 1, pp. 29–35, 2018.

T. Haryadi, “Melatih Kecerdasan Kognitif, Afektif, dan Psikomotorik Anak Sekolah Dasar Melalui Perancangan Game Simulasi 'Warungku,’” J. Desain Komun. Vis. Multimed., pp. 39–50, 2015.

E. B. Hurlock, Perkembangan anak Jilid I. Jakarta: Erlangga, 1978.

D. V. Apriloka, “Keterampilan Motorik Kasar Anak Usia Dini Ditinjau Dari Jenis Kelamin,” J. Pendidik. Raudhatul Athfal, 2020.

A. K. Riyanto, I. A., & Kristiyanto, “Pengembangan Model Pembelajaran Keterampilan Motorik Berbasis Permainan Untuk Anak Sekolah Dasar Usia 9-10 Tahun Abstrak Tujuan dari penelitian ini adalah menghasilkan model pembelajaran keterampilan motorik berbasis permainan yang sesuai untuk anak sekol,” J. Teach. Phys. Educ. Elem. Sch., vol. 1, no. 1, pp. 94–110, 2017.

Puspitasari & Febrianti, “Jurnal Pendidikan Biologi,” J. Pendidik. Biol., vol. 8, no. 1, pp. 31–38, 2019.

dkk. Rizqia M., “Analisis psikomotorik halus siswa ditinjau dari keterampilan menggambar anak usia dasar sd 1,” Al-Aulad J. Islam. Prim. Educ., vol. 2, no. 2, pp. 45–53, 2019.

Subagis & Setiawan, “Jurnal Penelitian Pendidikan Pengembangan Instrumen Penilaian Psikomotor Pada Penggunaan Lego dalam Mata Pelajaran Matematika,” J. Penelit. Pendidik., vol. 39, no. 1, pp. 11–23, 2022.

M. Ilhamdi, D. Novita, and A. Rosyidah, “Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis IPA SD,” J. Ilm. Kontekst., no. 1, pp. 1–14, 2020.

A. I. Isnaini and L. Utami, “Pengembangan Instrumen Penilaian Kinerja untuk Mengukur Kemampuan Psikomotorik Siswa dalam Praktikum Laju Reaksi,” J. Indones. Soc. Integr. Chem., vol. 12, no. 1, pp. 24–30, 2020, doi: 10.22437/jisic.v12i1.9054.

S. Rohani and E. R. Kusumawati, “Kemampuan Psikomotorik Siswa Kelas Vi Dalam Membuat Dan Menggunakan Alat Praktikum Ipa Pada Materi Rangkaian Listrik,” Afeksi J. Penelit. dan Eval. Pendidik., vol. 4, no. 2, pp. 1–7, 2023, [Online]. Available: https://afeksi.id/jurnal/index.php/afeksi/

Z. A. Asrofah, N. Ngazizah, and T. Anjarini, “Upaya Peningkatan Kemampuan Psikomotor Kesetaraan Gender Melalui Pembelajaran Berbasis Gender Sosial Inklusi pada Peserta Didik Sekolah Dasar,” Edukatif J. Ilmu Pendidik., vol. 4, no. 2, pp. 1729–1734, 2022.

S. T. Anggraini, K., & Anatri Desstya, “Pengaruh Gaya Belajar dan Kedisiplinan Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V SD Negeri Kleco 2 Surakarta Tahun Pelajaran 2018/2019 Skripsi,” Dr. Diss. Univ. Muhammadiyah Surakarta, 2019.

U. Lu, “Analisis Kemampuan Berpikir Reflektif Matematis Siswa Ditinjau Dari Gaya Belajar,” J. Classr. Action Res., vol. 5, no. 1, 2023, doi: 10.29303/jcar.v5i1.2643.

Mardiana, Rosmawati, and A. Asyari, “Analisis Gaya Belajar Siswa Sd Negeri 006 Tanjung Medan,” Pendidik. Bimbing. dan Konseling FKIP Univ. Riau, pp. 1–10, 2014.

H. Wijoyo, I. Indrawan, and E. Java, Transformasi digital dan gaya belajar, no. September. Banyumas: CV. Pena Persada, 2020.

R. Agustina, Hubungan Gaya Belajar Siswa Dengan Hasil Belajar Siswa Kelas IV Pada Mata Pelajaran IPA di Madrasyah Ibtidaiyah Mahad Islami Palembang. Palembang: Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang, 2017.

J. Anggito, A., & Setiawan, Metodologi penelitian kualitatif. Sukabumi, Jawa Barat: CV Jejak, 2018.

S. W. Littlejohn, Theoriesof Human Com- munication. USA: Thomson Learning Academic Resource Center, 2015.

S. Mufida, F. G. C. Timur, and S. D. Waluyo, “Strategi Pemerintah Indonesia Dalam Menangani Wabah Covid-19 Dari Perspektif Ekonomi,” J. Polit. Indones. dan Glob., vol. 1, no. 2, pp. 121–130, 2020, doi: 10.24853/independen.1.2.121-130.

M. R. Fadli, “Memahami desain metode penelitian kualitatif,” Kaji. Ilm. Mata Kuliah Umum, vol. 21, no. 1, pp. 33–54, 2021, doi: 10.21831/hum.v21i1.

M. Rudini, “Kompetensi Pedagogik Guru Dalam Memanfaatkan Media Pembelajaran Berbasis TIK Masa Pandemi Covid-19,” Aksara J. Ilmu Pendidik. Nonform., vol. 08, no. 20, pp. 841–852, 2022.

L. Nuriah, “Pengaruh E-Learning Zoom Cloud Meeting Terhadap Motivasi dan Gaya Belajar Visual Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri Pekanbaru Riau,” Aksara J. Ilmu Pendidik. Nonform., vol. 08, no. January, pp. 201–212, 2022.

S. Azimi, Rusilowati, “Pengembangan Media Pembelajaran IPA Berbasis Literasi Sains untuk Siswa Sekolah Dasar,” Pancasakti Sci. Educ. J., vol. 2, pp. 145–157, 2017.

W. R. Nurul Azizah Angkat, Sella Novianti, “Variasi gaya belajar siswa pada pembelajaran bahasa indonesia di kelas v sd,” PEMA J. Pendidik. dan Pengabdi. Kpd. Masy., vol. 2, no. 1, 2022.

Azis, Pamujo, and Yuwono, “Jurnal Mahasiswa BK An-Nur : Berbeda , Bermakna , Mulia Volume 6 Nomor 1 Tahun 2020 Tersedia Online : https://ojs.uniska-bjm.ac.id/index.php/An-Nur Dipublikasikan Oleh : UPT Publikasi dan Pengelolaan Jurnal Universitas Islam Kalimantan Muhammad Arsyad Al-,” J. Mhs. BK An-Nur Berbeda, Bermakna, Mulia, vol. 6, pp. 26–31, 2020.

A. Kurniati and A. W. Sari, “Analisis Gaya Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas V,” J. Pendidik. Dasar Perkhasa, vol. 5, no. April, pp. 87–103, 2019.

R. A. Putri, I. Magdalena, A. Fauziah, F. N. Azizah, and U. M. Tangerang, “Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Pembelajaran Siswa Sekolah Dasar,” Cerdika J. Ilm. Indones., vol. 1, no. 2, pp. 157–163, 2021.

Nuralan, M. BK, and Haslinda, “Analisis Gaya Belajar Siswa Berprestasi di SD Negeri 5 Tolitoli,” Pendek. J. Pengemb. Pendidik. dan Pembelajaran Sekol. Dasar, vol. 1, no. 1, pp. 13–24, 2022.

Hamna and M. BK, “Pengaruh Pelaksanaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SD Inpres Kassi-Kassi,” Genta Mulia, vol. XII, no. 1, pp. 62–73, 2021.

S. Azizah and A. Bakhtiar, “Gaya Belajar Audio Visual Dan Kinestetik Melalui Video Edukasi Terhadap Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah,” Al-Fatih J. Pendidik. dan Keislam., vol. V, no. 2, pp. 321–332, 2022.

A. Fardani, Maqfiroh, “Analisis gaya belajar visual, auditori, dan kinestetik peserta didik terhadap hasil belajar mata pelajaran ipa kelas v sdn 6 cendono,” J. PGSD Musi, vol. 6, no. 1, pp. 39–54, 2023.

W. N. Aini, C. P. Rini, and E. Oktrifianty, “Analisis Tipe Gaya Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPA di Kelas IV SD Negeri Cikokol 4 Kota Tangerang,” J. Pendidik. dan Konseling, vol. 4, pp. 4357–4367, 2022.

N. L. Rahmah, “Analisis gaya belajar siswa pada pebelajaran IPA kelas IV SD,” Naut. J. Ilm. Multidisiplin Indones., vol. 1, no. 1, pp. 9–14, 2022, doi: 10.55904/nautical.v1i1.96.

R. S. Retno, D. Marlina, and R. Setiyani, “Analisis Gaya Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPA Kelas V Di SDN 1 Nglurup Kabupaten Ponorogo,” Semin. Nas. Has. Penelit. dan Pengabdi. Kpd. Masy. UNIPMA, no. 2008, pp. 336–342, 2019.

Posted

2023-09-12