Gender Analysis and Knowledge Level on Accounting Students Perceptions of Accountant's Unethical Behavior
Analisis Gender Dan Tingkat Pengetahuan Pada Persepsi Mahasiswa Akuntansi Atas Perilaku Tidak Etis Akuntan
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.3233Keywords:
Gender, Tingkat Pengetahuan, Interpretasi, Etika, Perilaku Tidak EtisAbstract
This aims study to find out how gender can influence students' perceptions of accountants' unethical behavior and to find out how the level of knowledge can influence students' perceptions of accountants' unethical behavior. In this study researchers used qualitative methods. The informants in this study were students majoring in accounting from class 2019 to 2022 at Muhammadiyah University of Sidoarjo. Data collection techniques used are interviews, observation and documentation. The triangulation used was source triangulation and technique triangulation. The results of this study are that both accounting students and students have the same interpretation of the concept of ethics, where female students have a better interpretation than accounting students and accounting students have a different and better interpretation of ethics than students. The higher the level of knowledge will affect a broad understanding, however, the level of knowledge does not always determine ethical orientation depending on morals and personal interests.
Downloads
References
S. dan A. H. Abdullah, “"Pengintegrasian Etika dalam Pendidikan dan Riset Akuntansi”,”
Junal Akunt., 2002.
A. Ardianingsih, “Audit Laporan Keuangan,” Junal Akunt., vol. Jilid 1, 2018.
E. Briantono and T. Achmad, “Pengaruh Locus of Control, Love of Money, dan Gender Terhadap Persepsi Mahasiswa Mengenai Etika Profesi Akuntan,” Diponegoro J. Account., vol. 9, no. 1, pp. 1–11, 2020.
K. I. D. Lestari1, I. W. Ramantha2, and I. Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana (Unud), Bali, “Persepsi Etis Mahasiswa Akuntansi Atas Perilaku Tidak Etis Akuntan,” Junal Akunt., 2019.
S. Ahmad, “Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar,” J. Publik, 2013.
K. S. Yuliani, “Pengaruh orientasi etika, tingkat pengetahuan dan gender terhadap persepsi mahasiswa mengenai perilaku tidak etis akuntan.,” J. Ilm. Mhs. Akunt. Undiksha, vol. 1, no. 1, pp. 180–220, 2019, [Online]. Available: doi: https://doi.org/10.1234/jasm.v1i1.27
Djaali, “Psikologi Pendidikan,” J. Publik, 2009.
S. M. Mulia, “Tauhid dan Risalah Keadilan Gender,” 2006, [Online]. Available: http://www.fahmina.or.id/pemikiran-fahmina/fiqh-perempuan/695-tauhid%0Adan-risalah- keadilan-gender.
Aulia, “Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Mahasiswa Akuntansi Di Kota Surabaya Dalam Pemilihan Karir Sebagai Akuntan Publik,” E-Jurnal Akunt., 2016.
S. Loue, “Textbook of Research Ethics :Theory and and Practice,” Acad. Publ., 2002.
E. Efran, “Pengaruh Idealisme, Relativisme, Gender Dan Tingkat Pengetahuan Terhadap Persepsi Mahasiswa Akuntansi Atas Perilaku Tidak Etis Akuntan,” J. Ilm. Mhs. Akunt. Undiksha, vol. Vol. 15 No, 2020.
E. Mulyana, “Jurnal Pendidikan | Jurnal Pendidikan,” vol. 12, no. 1, pp. 24–29, 2022, [Online]. Available: http://jurnal.ut.ac.id/index.php/jp/search/authors/view?givenName=Mery Noviyanti &familyName=&affiliation=Universitas Terbuka&country=ID&authorName=Mery Noviyanti
Higgins dan Kelleher, “Comparative Perspectives on the Ethical Orientations of Human Resources, Marketing and Finance Functional Managers.,” J. Bus. Ethics, vol. 56, 2005.
S. K. Kusrini, “Sistem Pakar ‘Teori dan Aplikasinya,’” J. Pendidik., 2006.
S. A. Mu’min, “Regulasi Diri Dalam Belajar Mahasiswa Yang Bekerja (Studi pada Mahasiswa Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan IAIN Kendari),” vol. 9, no. 1, pp. 1–20, 2016, [Online]. Available: https://ejournal.iainkendari.ac.id/al-tadib/article/view/499
Limbong, “Ekonomi Kerakyatan,” J. Publik, 2013.
Zimmerman, “Self Regulated Learning And Academic Achievment: An Overview,” Educ. Psychol., pp. 3–17.
R. H. Lubis, “Cara Mudah Menyusun Laporan Keuangan Perusahaan Jasa,” Junal Akunt., 2017.
L. J. Moloeng, “Metologi Penelitian Kualitatif (Pt. Remaja).,” 2017.
Mulyadi, “Akuntansi Biaya,” J. Akunt., vol. Edisi 5, 2014.
Sugiyono, “Metode Penelitian Kualitatif Kuantitatif R&D. Alfabeta,” E-Jurnal Akunt., 2018.
F. Nurainah, Riani Lisnasari, “‘Fakto-Faktor yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Akuntansi Untuk Mengikuti Pendidikan Profesi Akuntansi (PPAk),’” Junal Akunt., 2008.
E. dan I. T. Subiyantoro, “Laba Humanis: Tafsir Sosial atas Konsep Laba Dengan Pendekatan Hermeneutika,” J. Publik, 2003.
Mutmainah, “Studi Tentang Perbedaan Evaluasi Etis, Intensi Etis (Ethical Intention) dan Orientasi Etis dilihat dari Perbedaan Gender dan Disiplin Ilmu,” Junal Akunt., 2006.
Robert. E. Slavin, “Educational psycology theory and practice(psikologi pendidikan teori dan praktik edisi kedelapan jilid 2).,” J. Pendidik., 2011.
M. S. Hasibuan, “Manajemen SDM,” J. Publik, 2012.
Stephen P.Robbins, “Manajemen,” J. Manaj., vol. Jilid 1 Ed, 2009.
M. dan Marini, “Persepsi akuntan Pria dan akuntan Wanita serta mahasiswa dan mahasiswi terhadap Etika Bisnis dan Etika Profesi,” Junal Akunt., 2013.
Daryanto, “Evaluasi Pendidikan,” J. Pendidik., 2008.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.