Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Analysis of Instagram Followers @sparklingsurabaya About City Branding (Analysis Receptions of Overseas Student in Surabaya)


Analisis Followers Instagram @sparklingsurabaya Tentang City Branding (Analisis Resepsi Mahasiswa Rantau di Surabaya)

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.322

Keywords:

Reception Analysis, Instagram, City Branding

Abstract

The official Sparkling Surabaya account (@surabayasparkling). The purpose of this research is to see Sparkling Surabaya's Instagram account as a city brand in Surabaya. This type of research is descriptive qualitative. The subject of this research is Instagram Sparkling Surabaya and the subjects of this research are students who follow the Instagram Sparkling Surabaya account. The survey technique relies on purposive sampling in which information is obtained from in-depth interviews. The method used in this study is Stuart Hall's encoding-decoding reception analysis method, where the reception includes perceptions, thoughts, preferences and interpretations. The results of this study indicate that the differences in the perceptions/meanings of the informants based on the experience and background of each informant are influenced by internal and external factors, namely Instagram Sparkling Surabaya which is considered insufficient to provide information about the city of Surabaya.

Downloads

Download data is not yet available.

References

S. Rusadi and M. D. Wedayanti, “Strategi City Branding oleh Pemerintah Daerah Kabupaten Siak dalam Peningkatan Daya Tarik Pariwisata,”WEDANA J. Kaji. Pemerintahan, Polit. dan Birokrasi, vol. 5, no. 2, pp. 16–21, 2019.

A. P. Yakup, “Pengaruh Sektor Pariwisata terhadap Pertumbuhan Ekonomi di Indonesia.” Universitas Airlangga, 2019.

C. P. V. Arwanto, B. S. Nugraha, and A. Widiyarta, “Strategi City Branding Kota Surabaya Sparkling Surabaya dalam Meningkatkan Kunjungan Wisatawan,” PERSPEKTIF, vol. 9, no. 2, pp. 322–328, 2020.

S. P. Lestari and G. Agustiningsih, “STRATEGI CITY BRANDING MELALUI GELARAN BUDAYA TARI SPARKLING SEBAGAI KOMUNIKASI PARIWISATA KOTA SURABAYA,” J. Komun. dan Bisnis, vol. 8, no. 1, pp. 20–29, 2020.

R. Puji Sarjono and A. Triyono, “Media Sosial Dan City Branding (City Branding Pekalongan Green City Melalui Media Sosial Instagram).” Universitas Muhammadiyah Surakarta, 2017.

T. Muslimah, “city branding, media sosial City Branding Pariwisata dalam Media Sosial,” J. Ilmu Komun. Acta Diurna, vol. 17, no. 2, 2021.

L. Hanim, “Pengaruh perkembangan teknologi informasi terhadap keabsahan perjanjian dalam perdagangan secara elektronik (e-commerce) di era globalisasi,” J. Din. Huk., vol. 11, pp. 56–66, 2011.

D. Sativa, “Media online dan pemenuhan kebutuhan informasi (studi korelasi antara aktivitas menggunakan media online kompas. com dengan pemenuhan kebutuhan informasi di kalangan mahasiswa jurusan ilmu komunikasi swadana transfer angkatan 2008 fisip uns),” 2010.

A. E. Andriani, S. Sulistyorini, E. Purwanti, S. M. Kiptiyah, and D. N. Tyas, “PENGGUNAAN PREZI PRESENTATION UNTUK MENINGKATKAN PENGETAHUAN TENTANG MEDIA PEMBELAJARAN IPA BAGI GURU SD,” Pros. Hapemas, vol. 1, no. 1, pp. 466–475, 2020.

B. D. Prakoso and N. Marlena, “Pengaruh City Branding Dan Media Sosial Instagaram Terhadap Keputusan Berkunjung Di Lumpur Sidoarjo,” J. Pendidik. Tata Niaga, vol. 8, no. 1, 2020.

D. Romandhona, “Pengelolaan, Partisipasi, Potensi dan City Branding sebagai Upaya Pengembangan Industri Pariwisata di Kota Surabaya,” Univ. Airlangga, 2016.

Y. Anshori, D. G. Satrya, S. Wahyudi, and Y. Setyorini, Sparkling Surabaya: pariwisata dengan huruf L. Bayumedia Publishing, 2008.

M. A. Fikri and P. Febriana, “Branding Desa Kalanganyar sebagai Ekowisata Bahari di Kabupaten Sidoarjo,” KANAL J. Ilmu Komun., vol. 5, no. 1, pp. 61–74, 2016.

Y. D. Renzina, “Perancangan Komunikasi Visual Brand Activatioan Sparkling Surabaya Melalui Ambient Media.” ISI Yogyakarta, 2019.

M. Azhari and A. Apriadi, “ANALISIS RESEPSI FOLLOWERS AKUN INSTAGRAM@ Maknews PADA KONTEN RELIGI #JumatBerkah,” KAGANGA KOMUNIKA J. Commun. Sci., vol. 2, no. 1, pp. 12–22, 2020.

I. Insanni and P. Febriana, “Analisis Persepsi Pada Followers Akun@ coffeeineseeker Sebagai Sumber Informasi Tentang Coffee Shop,” J. Spektrum Komun., vol. 10, no. 2, pp. 148–159, 2022.

D. K. Habibie, “Citizen-Centric E-Goverment Pelayanan Publik,” J. Kebijak. Publik, vol. 10, no. 1, pp. 1–8, 2019.

G. A. Pratiwi, “Keefektifan Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Diskusi Untuk Mereduksi Persepsi Negatif Peserta Didik Terhadap Bimbingan dan Konseling Kelas VIII SMP N 2 Mojogedang,” 2016.

A. Noviansah, “Objek Dalam Assesment Penilaian (Afektif, Kognitif, dan Psikomotorik),” Al-Hikmah J. Stud. Islam, vol. 1, no. 2, pp. 114–127, 2020.

R. B. Satria and A. Rochmaniah, “Reception Of Umsida Students To ‘Umsida1912 Instagram’ As A Media Of Information On Umsida Students’ Activities,” Acad. Open, vol. 5, pp. 10–21070, 2021.

M. B. A. Kristia, M. E. SEI, M. M. SE, H. Khatimah, C. CH, and C. M. F. B. Beribe, “PERILAKU.”

Posted

2023-02-17