Preprint / Version 1

An Strengthening the Character of Cooperation of Elementary School Students through Role Playing Model


Penguatan Karakter Kerja Sama Siswa Sekolah Dasar Melalui Model Role Playing

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.3207

Keywords:

Role Playing Learning Model, Working Characters

Abstract

This study aims to determine the effect of using the Role Playing model in improving the character of cooperation. This research is a qualitative research with a descriptive approach. In this research, the type of research used is a literature study. Data collection techniques by collecting journals on the Effect of Role Playing Model on Student Cooperation Character. The data analysis used by researchers is descriptive analysis. In this study, researchers used data analysis techniques in the form of descriptive analysis. Based on the results of the discussion that the role playing model is able or effective in increasing cooperation between students, fostering good cooperation between students so that students automatically learn about how to work together in completing a task or to achieve goals

Downloads

Download data is not yet available.

References

I Made Ary Martha “ pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe tipe role playing berbasis karakter terhadap hasil belas IPS kelas IV”Jurnal Mimbar PGSD Universitas Ganesha. 2014. Hal 1

Prestiana “Upaya meningkatkan hasil belajar ips menggunakan metode role playing pada siswa kelas VA SD Negeri Panjaitan Kabupaten Kulon Progo”. 2013. Hal 4

Siswoyo “Ilmu Pendidikan, Yogyakarta: UNY Press. Proses Belajar Mengajar, Bandung: PT Remaja Rosdakarya”, 2007. Hal 123

Kiromim Baroroh “Upaya meningkatkan nilai nilai karakter peserta didik melalui penerapan model role playing” Jurnal Ekonomi & Pendidikan, 2011 hal 1

Ikhwanuddin “implementasi Pendidikan Karakter Kerja Keras dan Kerja Sama Dalam Perkuliahan”. Jurnal Pendidikan Karakter. Vol 2, Nomor 2.

Hasan “Pengembangan Pendidikan budaya karakter bangsa”(Jakarta : Puskur Balitbang Kemendiknas, 2010)

Agustian, “Rahasia sukses membanngun Kecerdasan Emosional dan Spiritual, ESQ” Arga Tilanta.

Rukiyati “Penanaman Nilai Karakter tanggung Jawab dan Kerja sama terintegrasi dalam Perkuliahan ilmu Pendidikan. Universitas Negeri Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Karakter. Tahun IV Nomor 2, Juni 2014”

Silvy Dwi Yulianti, Ery Tri Djatmika, Anang Santoso “Pendidikan karakter kerjasama dalam pembelajaran siswa sekolah dasar pada kurikulum 2013. Jurnal Teori Praktis. 2016. Hal 2

Djojo “Pendidikan IPS 3, Ditjen Dikti, P2TK, Depdikbud, Jakarta”

Zed, Mustika. 2008. Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta : Yayasan Obor Indonesia

Muhadjir, Noenh. 1998. Metode Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Rake Sarasin

Anggriani, R., & Ishartiwi, I. (2017). Keefektifan metode role playing terhadap keaktifan dan kerja sama siswa dalam pembelajaran IPS. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 4(2), 212-221..

Pratiwi, I. A. (2015). Pengembangan model kolaborasi Jigsaw Role Playing sebagai upaya peningkatan kemampuan bekerjasama siswa kelas V SD pada pelajaran IPS. Jurnal Konseling Gusjigang, 1(2).

Setyowati, D., Kartikasari, E., & Nuryasana, E. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Role Playing Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa SDN Asemrowo II. Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 12-24.

Nurhandayani, N. (2021). Penerapan Metode Bermain Peran (Role Playing) Dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa SD. Nubin Smart Journal, 1(1), 191-200.

Ananda, R. (2018). Peningkatan Pembelajaran PKn dengan Penerapan Metode Role-Playing Siswa Kelas II SDN 003 Bangkinang Kota. Jurnal Basicedu, 2(1), 33-42.

Budiansyah. (2017). Penggunaan Metode Role Playing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial Di Sekolah Dasar Negeri Palembang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2) 152-169

Bali, Muhammad M. E. I. (2017). Model Interaksi Sosial dalam Mengelaborasi Keterampilan Sosial. Jurnal Pedagogik, 4(2), 211-227. https://doi.org/10.33650/pjp.v4i2.19.

Posted

2023-09-04