Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

Development of Android-Based “MUDIG” Learning Media for Class X Graphic Design Subject


Pengembangan Media Pembelajaran “MUDIG” Berbasis Android Kelas X Mata Pelajaran Desain Grafis

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.3205

Keywords:

Android, Graphic Design, Instructional Media

Abstract

This research aims to produce MUDIG learning media that is suitable for use, easy to learn and interesting which can help class X students at Diponegoro Vocational School, Sidoarjo, understand the subject of Graphic Design. This research was carried out on 5 students majoring in computer and network engineering who previously used modules in the learning process to support the learning process, which in this study will be equipped with the innovative MUDIG learning media to help students understand the learning material. This study uses research and development (R&D) methods with analysis, design, development, implementation and evaluation (ADDIE) development models. From the results of the assessment using a questionnaire, an average of 86.6% was obtained, thus the MUDIG learning media that had been developed could be said to be suitable for use in the learning process

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. Abdullah, A. Achmad, And S. Sahibu, “Media Pembelajaran Interaktif Mata Kuliah,” Pp. 45–54.

I. M. A. R. Putra, M. W. A. Kesiman, And I. G. M. Darmawiguna, “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Sistem Komputer Di Kelas X Smkn 1 Manggis,” Kumpul. Artik. Mhs. Pendidik. Tek. Inform., Vol. 12, No. 1, Pp. 17–25, 2023, [Online]. Available: Http://Journal.Unbara.Ac.Id/Index.Php/Bajet

I. A. D. Astuti, D. Dasmo, And R. A. Sumarni, “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Dengan Menggunakan Aplikasi Appypie Di Smk Bina Mandiri Depok,” J. Pengabdi. Kpd. Masy., Vol. 24, No. 2, P. 695, 2018, Doi: 10.24114/Jpkm.V24i2.10525.

A. D. Pratiwi And Suryanti, “Pengembangan Media Game Edukatif ‘Lecy Explore’ Berbasis Android Untuk Siswa Kelas Iv Sd Materi Siklus Hidup Hewan Dan Upaya Pelestariannya,” J. Pgsd, Vol. 8, No. 6, Pp. 1251–1262, 2020.

A. C. M.P, “Pengembangan Media Dan Sumber Belajar,” Laksita Indonesia

M. K. Hakky, R. H. Wirasasmita, And M. Z. Uska, “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Untuk Siswa Kelas X Pada Mata Pelajaran Sistem Operasi,” Edumatic J. Pendidik. Inform., Vol. 2, No. 1, P. 24, 2018, Doi: 10.29408/Edumatic.V2i1.868.

R. Yektyastuti And J. Ikhsan, “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Materi Kelarutan Untuk Meningkatkan Performa Akademik Peserta Didik Sma Developing Android-Based Instructional Media Of Solubility To Improve Academic Performance Of High School Students,” J. Inov. Pendidik. Ipa, Vol. 2, No. 1, Pp. 88–99, 2016.

D. A. Wulandari, H. Wibawanto, A. Suryanto, And A. Murnomo, “Pengembangan Mobile Learning Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Rekayasa Perangkat Lunak Di Smk Sultan Trenggono Kota Semarang,” J. Teknol. Inf. Dan Ilmu Komput., Vol. 6, No. 5, P. 577, 2019, Doi: 10.25126/Jtiik.201965994.

N. K. Suarni, P. Studi, P. Dasar, And U. P. Ganesha, “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Ipa Untuk Siswa Kelas Vi Sd Program Studi Pendidikan Dasar Universitas Pendidikan Ganesha,” Vol. 11, No. 1, 2021.

F. N. Rohmah And I. Bukhori, “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Mata Pelajaran Korespondensi Berbasis Android Menggunakan Articulate Storyline 3,” Pp. 169–182.

F. S. Widaraeni And Vivianti, “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Augmented Reality Mata Pelajaran Komputer Dan Jaringan Dasar,” Tematik, Vol. 8, No. 2, Pp. 186–201, 2021, Doi: 10.38204/Tematik.V8i2.685.

A. Ramdani, A. W. Jufri, And J. Jamaluddin, “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Masa Pandemi Covid-19 Untuk Meningkatkan Literasi Sains Peserta Didik,” J. Kependidikan J. Has. Penelit. Dan Kaji. Kepustakaan Di Bid. Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, Vol. 6, No. 3, P. 433, 2020, Doi: 10.33394/Jk.V6i3.2924.

E. Indra, A. L. Sitanggang, And M. H. Loi, “Rancang Bangun Aplikasi Sistem Ujian Saringan Masuk Sma Berbasis Android (Studi Kasus Sma Amir Hamzah Medan),” J. Sist. Inf. Dan Ilmu Komput. Prima(Jusikom Prima), Vol. 2, No. 2, Pp. 8–16, 2019, Doi: 10.34012/Jusikom.V2i2.439.

A. Firman Firdaus, Y. Maryuni, A. Nurhasanah, P. Sejarah, F. Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, And U. Sultan Ageng Tirtayasa, “Pengembangan Infografis Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran Sejarah (Materi Sejarah Revolusi Indonesia),” J. Pendidik. Dan Sej. E, Vol. 7, No. 1, Pp. 2477–8241, 2021.

Y. Vera, A. Mahmud, N. Noviana F. Keguruan And U. Riau, “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Materi Sistem Tata Surya Untuk Siswa Sekolah Dasar,” Vol. 11, No. 6, Pp. 1670–1679, 2022.

D. R. Asih, W. Sabatari, And M. Sn, “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pada Mata Pelajaran Promosi Statis Di Smk Negeri 1 Pengasih,” No. 1, Pp. 3–6.

S. Rohaeni, “Pengembangan Sistem Pembelajaran Dalam Implementasi Kurikulum 2013 Menggunakan Model Addie Pada Anak Usia Dini,” Instruksional, Vol. 1, No. 2, P. 122, 2020, Doi: 10.24853/Instruksional.1.2.122-130.

S. Arikunto, “Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Parktik,” Pt Rineka Cipta, 2013.

P. B. H. Dkk, “Pengembangan Media Pembelajaran Dengan Adobe Flash Pokok Bahasan Komunikasi Dalam Jaringan Untuk Kelas X Smk,” J. Ilm. Pendidik. Tek. Elektro, Vol. 3 No 1, No. August, Pp. 29–40, 2019.

S. Akbar, “Instrumen Perangkat Pembelajaran,” Pt Remaja Rosdakarya, 2013.

D. Handayani And D. V. Rahayu, “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Menggunakan I-Spring Dan Apk Builder Development Of Android-Based Interactive Learning Media Using I-Spring And Apk Builders,” Vol. 5, Pp. 12–26, 2020.

J. Kuswanto And F. Radiansah, “Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Sistem Operasi Jaringan Kelas Xi,” J. Media Infotama, Vol. 14, No. 1, 2018, Doi: 10.37676/Jmi.V14i1.467.

Y. Cahyani And F. Dwijayati Patrikha, “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Dengan Software Construct 2 Pada Kompetensi Dasar Modal Usaha Kelas X Bisnis Daring Dan Pemasaran Smk Negeri 2 Blitar,” J. Pendidik. Tata Niaga, Vol. 7, No. 3, Pp. 611–617, 2019.

M. Faqih, “Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Mobile Learning Berbasis Android Dalam Pembelajaran Puisi,” Konfiks J. Bhs. Dan Sastra Indones., Vol. 7, No. 2, Pp. 27–34, 2021, Doi: 10.26618/Konfiks.V7i2.4556.

Posted

2023-08-31