Implementation of the Values of Islamic Religious Education to Instill Spiritual Intelligence in Complying with School Regulation
Implementasi Nilai-nilai Pendidikan Agama Islam untuk Menanamkan Kecerdasan Spiritual dalam Mematuhi Peraturan Sekolah
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.3112Keywords:
The values of islamic religious education, Spriritual intelligence, Regulatory complianceAbstract
This study aims to determine the attitudes of junior high school students towards the values of Islamic religious education, spiritual intelligence, and compliance with regulations. This study uses a qualitative method with a phenomenological approach involving Islamic Religious Education teachers, counseling teachers, and students. The techniques used are observation, interviews, and documentation. Observation is used to systematically observe and document a symptom or phenomenon that occurs in research subjects. Observation is a data collection method in which researchers make direct observations of schools by paying closer attention to how children behave, regulations that apply, and activities that are carried out. Students' spiritual intelligence will increase and develop by implementing the values of Islamic Religious Education which have been carried out continuously in daily life. Islamic Religious Education Teachers instill spiritual intelligence by aligning Islamic Religious Education values and strategies so that Islamic values can be well instilled.
Downloads
References
Ali, H. (1993). Filsafat Pendidikan. Yogyakarta: kota kembang.
Eny Fatimatuszuhro Pahlawati, “penerapan nilai-nilai pendidikan agama islam untuk meningkatkan kecerdasan emosional dan kecerdasan spiritual (ESQ)”: jurnal, Universitas Darul Ulum Jombang,Jurusan Fakultas Agama Islam,2021.
Abdul, Majid, Pengertian Pendidikan, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2012
Naskah RUU Sisdiknas Pasal 1 tahun 2022
Bandung, Citra Umbara, 2003, hal 3
Rahmi Rosa, “ Implementasi nilai-nilai pendidikan islam dalam meningkatkan kecerdasan spiritual siswa SMPN 1 Bontomarannu”: Skripsi, Jurusan Pendidikan Agama Islam Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Makassar, 2015.
Nurul Fitria, Upaya Sekolah Dalam Meningkatkan Spiritualitas Pada Peserta Didik di SMP Muhammadiyah Boarding School Prambanan Yogyakarta: Skripsi, Jurusan Pendidikan Agama Islam Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Kependidikan UIN Sunan Kalijaga, 2014.
Mansur,Pendidikan Anak Usia Dini dalam Islam, (Yogyakarta: Pustaka Pelajar,2005), h. 115
Rahmah, Hardiyanti. “Pengaruh Dukungan Sosial Dan Religiusitas Terhadap Kualitas Hidup Remaja Penyandang Disabilitas Fisi.” Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, vol. 11,no. 23,2018, p. 19, doi:10.35931/aq.v0i0.2.
Apud, Apud.”Pengembangan Profesi Guru Madrasah Swasta Di Kota Serang.” Nidhomul Haq: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam,vol.5,no.1,2020,pp. 62-79,doi:10.31538/ndh.v5i1.519.
Shofiyah, Shofiyah, “ Prinsip - Prinsip Pengembangan Kurikulum Dalam Upaya Meningkatkan Kualitas Pembelajaran.” Edureligia; Jurnal Pendidikan Agama Islam, vol. 2, no. 2, 2018, pp. 122-30, doi:10.33650/edureligia.v2i2.464.
Annisa, Fadillah. “Penanaman nilai-nilai pendidikan karakter disiplin pada siswa sekolah dasar.” Perspektif Pendidikan Dan Keguruan, vol.10, no.1, 2019,pp. 69-74.
Ajeng Linda Liswandari. “ Kecerdasan Spiritual, Kepatuhan Peraturan dan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam: Studi Fenomenologi”: jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah Vol.7, No.2, Juli-Desember 2022.
Sri Kunarsih, Tampilen. “ Penerapan pendidikan Pancasila dan kewarganegaraan dalam membentuk disiplin siswa terhadap peraturan sekolah di SD Swasta Harapan 2 Medan T.A 2018/2019”. Wahana Inovasi, Vol.9, no. 2, 2020,pp.25-32.
Dwi Kartika Sari. “Strategi Pembelajaran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Siswa Di SMPN 1 Tulangan”: Skripsi, Jurusan Pendidikan Agama Islam, Institut Agama Islam Negeri Jember.
Supliyadi. “Penerapan Model Guided Discovery Learning Berorientasi Pendidikan Karakter Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Semarang Tahun Pelajaran 2017-2018.” Jurnal Profesi Keguruan,vol.3,no 2, 2017,pp.205-12.
Harahap, Nursapia. Penelitian Kualitatif. Editing by Hasan Sazali, Pertama, Wal Ashari publishing 2020, https://www.ptonline.com/articles/how-to-get-better-mfi-result
Margono, Metodologi Penelitian Pendidikan (Jakarta: Rineka Cipta, 1997), hal 167
Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan; Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, (Bandung: Alfabeta, 2017), hlm. 194
Kadek Sonia Piscayanti, “ Studi Dokumentasi Dalam Proses Produksi Pementasan Drama Bahasa Inggris”, Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, Jilid 47, No.2-3, Oktober 2014, hlm, 95
Rois Mahfud, Al-Islam Pendidikan Agama Islam (Jakarta: Erlangga,2011),h.12
Mansur, 2005. Pendidikan Anak Uisa Dini dalam Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Nasirudin, Pendidikan Tasawuf (Semarang: Rasail Media Group,2010),h.31
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.