The Influence of Picture Card Learning Media on the Arabic Speaking Skills of Class VII Students in Integrated Islamic Junior High Schools Darul Fikri Sidoarjo
Pengaruh Media Pembelajaran Kartu Bergambar Terhadap Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Siswi Kelas VII di Sekolah Menengah Pertama Islam Terpadu Darul Fikri Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.306Keywords:
Correlational, Picture Card Learning Media, Arabic Speaking SkillsAbstract
This study aims to determine whether there is an influence, how significant and how much correlation the picture card learning media has on the Arabic speaking skills of class VII students at SMPIT Darul Fikri Sidoarjo. The research method uses quantitative research with a true-experimental correlational research type. The results showed that the average value of the ability to speak Arabic in the experimental class was 82.15 which was included in the good category. while the control class of 79.45 is included in the sufficient category. The calculation results are obtained from the results of the analysis of hypothesis testing with the result tcount ≤ ttable, namely 1,650 ≤ 2,013 with a significance level of 5%. So, it can be interpreted that there is no effect of picture card learning media on the Arabic speaking skills of class VII students at SMPIT Darul Fikri Sidoarjo.
Downloads
References
S. P. Maria Melita Rahardjo, Sisilia Maryati, “PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN MAHARAH AL-KALAM BERBASIS MEDIA BITHAQAH JAYBIYAH DI MTS NEGERI SUMBER BUNGUR PAMEKASAN,” J. Chem. Inf. Model., vol. 53, no. 9, pp. 1–104, 2021.
D. Nalole, “Meningkatkan Keterampilan Berbicara (Maharah al-Kalam) Melalui Metode Muhadatsah dalam Pembelajaran Bahasa Arab,” J. Al Minhaj, vol. 1, no. 1, pp. 129–145, 2018.
G. P. F. Dewi, “PENGEMBANGAN GAME EDUKASI PENGENALAN NAMA HEWAN DALAM BAHASA INGGRIS SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN SISWA SD BERBASIS MACROMEDIA FLASH,” Universitas Negeri Yogyakarta, Yogyakarta, 2012.
L. S. and R. Agel, Nasra, “PENERAPAN STRATEGI AL-TA’BIR AL-MUSHAWWAR DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR BAHASA ARAB DAN MAHARATUL KALAM,” J. Bhs. dan Sastra Arab, vol. 10, no. 1, pp. 88–115, 2021.
M. H. Zubaidillah and H. Hasan, “Pengaruh Media Kartu Bergambar (Flash Card) Terhadap Penguasaan Kosakata Bahasa Arab,” Al Mi’yar J. Ilm. Pembelajaran Bhs. Arab dan Kebahasaaraban, vol. 2, no. 1, p. 41, 2019, doi: 10.35931/am.v2i1.90.
Z. F. Hasani, “Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Kartu ‘Domira’ Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 02 Pemalang,” Lisanan Arab. J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 1, no. 02, pp. 123–143, 2018, doi: 10.32699/liar.v1i02.204.
Musfiqon, Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Prestasi Pustaka, 2012.
Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2017.
A. Muhson, “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi,” J. Pendidik. Akunt. Indones., vol. 8, no. 2, 2010, doi: 10.21831/jpai.v8i2.949.
T. Nurseto, “Membuat Media Pembelajaran yang Menarik,” J. Ekon. dan Pendidik., vol. 8, no. 1, pp. 19–35, 2012, doi: 10.21831/jep.v8i1.706.
A. Arsyad, Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers, 2019.
zahratun fajriah, “PENINGKATAN PENGUASAAN KOSAKATA BAHASA ARAB (MUFRADAT)MELALUI PENGGUNAAN MEDIA KARTU KATA BERGAMBAR(Penelitian Tindakan Pada Siswa kelas I MI Nurul HakimKediri Lombok Barat Tahun 2015),” J. Pendidik. Usia Dini , vol. 9, no. 1, pp. 107–126, 2015, [Online]. Available: https://doi.org/10.21009/JPUD.091
A. N. A. Rani, B. Risyak, and S. Sasmiati, “Penggunaan Media Kartu Bergambar Untuk Mengembangkan Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini,” J. Pendidik. Anak, 2015, [Online]. Available: http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/PAUD/article/download/10766/7398
W. Muna, “Kartu Permainan: Media Pembelajaran Bahasa Arab Kontekstul,” Al-Ta’dib, vol. 7, no. 1, pp. 84–100, 2014, [Online]. Available: https://ejournal.iainkendari.ac.id/index.php/al-tadib/article/view/245/235
H. Nur, “Penerapan Metode Muhadatsah Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Maharah Kalam Peserta Didik,” Lentera Pendidik. J. Ilmu Tarb. dan Kegur., vol. 20, no. 2, pp. 177–187, 2017, doi: 10.24252/lp.2017v20n2i4.
J. Brier and lia dwi jayanti, Genealogi Bahasa Arab (Perkembangannya Sebagai Bahasa Standar), vol. 21, no. 1. 2020. [Online]. Available: http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/JKM/article/view/2203
Rahmaini, “Strategi Pembelajaran Maharah Kalam Bagi Non Arab,” Ihya Al Arab., vol. 1, no. 2, pp. 227–233, 2015.
M. Hendri, “Pembelajaran Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Melalui Pendekatan Komunkatif,” POTENSIA J. Kependidikan Islam, vol. 3, no. 2, p. 196, 2017, doi: 10.24014/potensia.v3i2.3929.
M. Iqbal, “Penggunaan Metode Mim- Mem Untuk Mengembangkan Keterampilan Berbicara,” Al Mi’yar J. Ilm. Pembelajaran Bhs. Arab dan Kebahasaaraban, vol. 1, no. 2, p. 113, 2018, doi: 10.35931/am.v1i2.48.
I. Arkadiantika et al., Memahami Konsep Dasar Pembelajaran Bahasa Arab, vol. 3, no. 1. 2019. [Online]. Available: http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jtp/article/view/6709%0Ahttp://karya-ilmiah.um.ac.id/index.php/sastra-arab/article/view/39394%0Ahttp://infestasi.trunojoyo.ac.id/simantec/article/view/3809%0Ahttp://lpm.iain-jember.ac.id/download/file/DISKUSI_PERIODI
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.