Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Improving Fine Motor Skills of Children Aged 4-5 Years Through Montage Art Activities in Kindergarden ABA 3 Penampon


Peningkatan Motorik Halus Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Kegiatan Seni Montase Di TK ABA 3 Penampon

##article.authors##

  • Kemsy Tri Oktaviya Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Luluk Iffatur Rocmah Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.3052

Keywords:

early childhood, montage art, fine motor skill

Abstract

Fine motor is a movement of the child's body using fingers and small muscles to improve the child's daily skills. Fine motor affects children's independence and self-confidence in activities because they are aware of their abilities. This study aims to improve fine motor skills through montage art activities in children aged 4-5 years at ABA 3 Penampon Kindergarten totaling 13 children. The research method used is Classroom Action Research referring to the Kemmis and Mc. Taggart model. In cycle 1 pictures from magazines and coloring materials from crayons were used, while in cycle II more varied pictures were taken from newspapers, photos and materials using paste paint. Fine motor skills of children aged 4-5 years increased with the application of montage activities. Success in the pre-cycle was 40%, cycle I was 56%, and cycle II was 80%.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

G. F. Fakhirah Syawalia, T. Rahman, and R. Giyartini, “Analisis Media Montase Terhadap Perkembangan Motorik Halus Anak Usia 4-5 Tahun,” PAUDIA J. Penelit. dalam Bid. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 10, no. 2, pp. 301–309, 2021.

Y. Bun, B. Taib, and D. Mufidatul Ummah, “Analisis Pola Asuh Otoriter Orang Tua Terhadap Perkembangan Moral Anak,” J. Ilm. Cahaya Paud, vol. 2, no. 1, pp. 128–137, 2020.

S. Nurul Kusuma Dewi, “Stimulasi otorikhalususia 4-5 tahun melalui kegiatan senirupa,” J. Pendidik. Anak, vol. 7, no. 2, pp. 190–195, 2018.

M. V. Arie Paramitha and V. Supiati, “Efektifitas Permainan Sirkuit Dalam Menstimulus Kemampuan Motorik Halus Anak Usia Dini,” J. Golden Age, vol. 4, no. 02, pp. 443–450, 2020.

S. K. Sari, I. Izzati, and S. Ismet, “Peningkatan Kemampuan Motorik Halus Melalui Gambar Cetak Geometri Pada Pendidikan Anak Usia Dini,” Edukatif J. Ilmu Pendidik., vol. 3, no. 1, pp. 149–155, 2021.

K. H. Primayana, “Meningkatkan Keterampilan Motorik Halus Berbantuan Media Kolase Pada Anak Usia Dini,” Purwadita J. Agama dan Budaya, vol. 4, no. 1, pp. 91–100, 2020.

T. Yulinarti, B. Bastiana, and S. Ramlah, “Meningkatkan Kemampuan Fisik Motorik Halus Anak Melalui Kegiatan Kolase Kelompok B di Taman Kanak-Kanak,” EDUSTUDENT J. Ilm. Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 1, no. 2, p. 97, 2022.

M. Fauziddin, “Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus melalui Teknik Mozaik pada Anak Kelompok B di TK Perdana Bangkinang Kota lain . Kegiatan yang tersebut dirancang dan dilaksanakan pada proses pembelajaran pada Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini ( LPAUD ). Kemampuan mot,” J. SECE (Studies Early Chilhood Educ., vol. 1, no. 1, pp. 1–12, 2018.

T. S. dkk Afifah, “Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Melalui Kegiatan Montase Pada Anak Usia Dini,” PAUD Agapedia, vol. 4, no. 2, pp. 358–368, 2022.

U. Hasanah, “Pengembangan Kemampuan Fisik Motorik Melalui Permainan Tradisional Bagi Anak Usia Dini,” J. Pendidik. Anak, vol. 5, no. 1, pp. 717–733, 2016.

D. N. Maretiani, T. Rahman, H. Y. Muslihin, and K. Kunci, “2021 | 23 Volume V Issue 1 (2021) Pages 23-30 Golden Age : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini ISSN,” vol. V, no. 1, p. 24, 2021.

Z. N. Wandi and F. Mayar, “Analisis Kemampuan Motorik Halus dan Kreativitas pada Anak Usia Dini melalui Kegiatan Kolase,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 4, no. 1, p. 363, 2019.

S. Rahayu and Mas’udah, “Penerapan kegiatan montase untuk meningkatkan kemampuan motorik halus pada anak kelompok A di TK Al Wardah Peterongan Jombang Sri,” J. Paud Teratai, vol. 6, no. 3, pp. 1–7, 2017.

N. S. Andini and R. Hasibuan, “Pengaruh Kegiatan Montase Terhadap Kemampuan Motorik Halus Pada Anak Kelompok A,” J. PAUD Teratai, vol. 05, no. 03, pp. 20–24, 2016.

T. Rohamah, I. Nirmala, and F. E. Putri, “Peningkatan Kreativitas Seni Rupa Melalui Kegiatan Montase Pada Anak Usia 5-6 Tahun,” J. Pendidik. Tambusai, vol. 5, no. 2, pp. 3497–3507, 2021.

R. Munawara, “Hubungan Kegiatan Montase Dengan Kemampuan Motorik Halus Anak Di Kelompok B1 Tk Alkhairaat Tondo Palu,” Univ. Tadulako, no. 27, pp. 1–13, 2011.

D. Yulianto and T. Awalai, “MENINGKATKAN KEMAMPUAN MOTORIK HALUS MELALUI KEGIATAN MONTASE PADA ANAK KELOMPOK B RA AL-HIDAYAH NANGGUNGAN KECAMATAN PRAMBON KABUPATEN NGANJUK TAHUN PELAJARAN Jurnal PINUS Vol. 2 No. 2 Mei 2017 ISSN. 2442-916,” Jrnal Pinus, vol. Vol 2 No., no. 2442–9163, 2017.

Iskandar, Penelitian Tindakan Kelas, Cetakan 1. ciputat: Gaung Persada (GP) Press, 2009.

N. Janattaka and A. Ghufron, “Peningkatan Keterampilan Berbicara Siswa Dengan Metode Kooperatif Jigsaw Di Kelas 4 Sdn 1 Jimbung Klaten,” J. Prima Edukasia, vol. 2, no. 1, p. 90, 2014.

I. Sabri, Setyo Yanuartuti, Teori Kreativitas Dan Pendidikan Kreativitas, Cetakan 1. Klaten: penerbit lakeisha, 2023.

N. S. Putri Mustiningtyas, Wahono, “Hubungan Keterampilan Menyimak Cerita Pada Anak Usia Dini Dengan Penggunaan Media Animasi Audio Visual Dalam Pembelajaran Di Kb. At-Taqwa Tahun Pelajarn 2021/2022,” Conf. Elem. Stud., pp. 631–640, 2022.

Posted

2023-08-31