The Role Of Formal Education In Developing Emotional Intelligence
Peran Pendidikan Formal Dalam Mengembangkan Kecerdasan Emosional
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.3049Keywords:
Formal Education, Emotional Intelligence, CurriculumAbstract
This research focuses on the role of formal education in developing emotional education. Formal education plays a very important role in developing emotional intelligence, namely by means of socialization, social learning, collaborative activities, and organizational group activities. This cannot be separated from the role of the curriculum that binds all learning processes. Schools should not leave emotional education in the hands of fate, which will harm many parties. Emotional intelligence here is oriented towards Daniel Goleman's research. The research method used is a literature study, all data obtained is collected then analyzed and presented from various data complementary documents to provide conclusions from this research. The data used is obtained from documents in the form of books, literature related to this research.
Downloads
References
F. Nurul Ulya, “Kemendikbud: 20 Tahun Terakhir, Kurikulum Sekolah Fokus pada Materi Saja,” Agustus 2022. [Daring]. Tersedia pada: https://nasional.kompas.com/read/2022/08/16/14534341/kemendikbud-20-tahun-terakhir-kurikulum-sekolah-fokus-pada-materi-saja
Irma Agustiana & Gilang Hasbi Asshidiqi, “Peranan Kurikulum dan Hubungannya dengan Pengembangan Pendidikan pada Lembaga Pendidikan,” J. Ilmu Pendidik. Islam Kuttab, vol. 5, hlm. 24, Mar 2021.
Irma Agustiana & Gilang Hasbi Asshidiqi, “Peranan Kurikulum dan Hubungannya dengan Pengembangan Pendidikan pada Lembaga Pendidikan,” J. Ilmu Pendidik. Islam Kuttab, vol. 5, hlm. 25–26, Mar 2021.
Panji Agung Nurahman, “Kecerdasan Emosional Pada Remaja Yang Tawuran,” Apr 2015, [Daring]. Tersedia pada: https://www.lens.org/lens/scholar/article/124-489-389-357-430/main
Retno Yuli Hastuti & Erlina Nur Baiti, “Hubungan Kecerdasan Emosional Dengan Tingkat Stress Pada Remaja,” J. Kesehat., vol. VIII, hlm. 84–93, Jul 2019.
Daniel Goleman, Kecerdasan Emosional, 29 ed. Gramedia Pustaka, 2022.
Irma Agustiana & Gilang Hasbi Asshidiqi, “Peranan Kurikulum dan Hubungannya dengan Pengembangan Pendidikan pada Lembaga Pendidikan,” J. Ilmu Pendidik. Islam Kuttab, vol. 5, hlm. 26, Mar 2021.
Daniel Goleman, “Kecerdasan Emosional,” Gramedia Pustaka, 2022, hlm. xv.
Wirawan Sukarwo, “Disintegrasi dan Radikalisme: Tantangan Aktualisasi Pancasila di Tengah Rivalitas Nasionalisme Sekular dan Religius,” J. Kebhinekaan Dan Wawasan Kebangs., hlm. 42, 2021.
Daniel Goleman, “Kecerdasan Emosional,” 29 ed.Gramedia Pustaka, 2022, hlm. 4.
Ahmad Zain & Sri Tuti, “Kecerdasan Emosional dalam Perspektif Al-quran,” Statement, vol. 10, hlm. 12, 2020.
Jeanne Ellis Ormrod, “Psikologi Pendidikan,” 6 ed.Erlangga, 2008, hlm. 93.
Jeanne Ellis Ormrod, “Psikologi Pendidikan,” 6 ed.Erlangga, 2008, hlm. 94.
Jeanne Ellis Ormrod, “Psikologi Pendidikan,” 6 ed.Erlangga, 2008, hlm. 95.
Jeanne Ellis Ormrod, “Psikologi Pendidikan,” 6 ed.Erlangga, 2008, hlm. 96.
Daniel Goleman, “Kecerdasan Emosional,” Gramedia Pustaka, 2022, hlm. 49.
Jeanne Ellis Ormrod, “Psikologi Pendidikan,” 6 ed.Erlangga, 2008, hlm. 103–105.
Jeanne Ellis Ormrod, “Psikologi Pendidikan,” 6 ed.Erlangga, 2008, hlm. 97.
Jeanne Ellis Ormrod, “Psikologi Pendidikan,” 6 ed.Erlangga, 2008, hlm. 97–98.
Jeanne Ellis Ormrod, “Psikologi Pendidikan,” 6 ed.Erlangga, 2008, hlm. 102.
Jeanne Ellis Ormrod, “Psikologi Pendidikan,” 6 ed.Erlangga, 2008, hlm. 109.
Jeanne Ellis Ormrod, “Psikologi Pendidikan,” 6 ed.Erlangga, 2008, hlm. 111.
Aiman Faiz, “Konsep Merdeka Belajar Pendidikan Indonesia dalam Perspektif Filsafat Progresivisme dan Konstruksivisme,” J. Pendidik. Dan Pembelajaran, vol. 12, hlm. 155, 2020.
Nanuru, “Progresivisme Pendidikan dan Relevansi di Indonesia,” J. Uniera, vol. 2, hlm. 132, 2013.
Rusman, “Manajemen Kurikulum,” Rajawali Pers, 2012, hlm. 7.
Sania Fajrin, “Impelementasi Kurikulum 2013 dalam Meningkatkan Kecerdasan Emosional di MTs Negeri 3 Pamekasa,” hlm. 4, 2020.
Restu Rahayu, “Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak,” J. Basicedu, vol. 6, hlm. 2, 2022.
Restu Rahayu, “Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak,” J. Basicedu, vol. 6, hlm. 5, 2022.
Sania Fajrin, “Impelementasi Kurikulum 2013 dalam Meningkatkan Kecerdasan Emosional di MTs Negeri 3 Pamekasa,” hlm. 6, 2020.
Humaerah Syarif, “Hubungan Kecerdasan Emosional dengan Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri di Kota Parepare pada Mata Pelajaran Kimia,” J. Chem., vol. 18, hlm. 7, 2017.
Jeanne Ellis Ormrod, “Psikologi Pendidikan,” 6 ed.Erlangga, 2008, hlm. 128.
Alfaiz S, “Efektivitas Relaksasi Teknik Meditasi untuk Membantu Siswa Mengatasi Stress Sebelum Menghadapi Ujian Nasional,” Indones J Learn Educ, hlm. 37, 2019.
Jeanne Ellis Ormrod, “Psikologi Pendidikan,” 6 ed.Erlangga, 2008, hlm. 129.
Jeanne Ellis Ormrod, “Psikologi Pendidikan,” 6 ed.Erlangga, 2008, hlm. 130.
Daniel Goleman, “Kecerdasan Emosional,” Gramedia Pustaka, 2022, hlm. x.
Daniel Goleman, “Kecerdasan Emosional,” Gramedia Pustaka, 2022, hlm. 56.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.