The Effect of the SAVI Learning Model on Learning Outcomes in the Pancasila Education Free Learning Curriculum
Pengaruh Model Pembelajaran SAVI Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Pancasila Kurikulum Merdeka Belajar
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.3017Keywords:
Merdeka Belajar Curriculum, Learning Outcomes, SAVIAbstract
This study aims to determine the effect of the SAVI learning model on the learning outcomes of fourth grade
students at SDN Keboananom Sidoarjo, namely there are problems with low student learning outcomes in learning
Pancasila Education. The research population is 25 students. This research method uses quantitative experiments,
the type of research is Quasi Experiment, the form of the design used is non-equivalent control group design assisted
by SPSS 26 software. The results show that to test hypotheses and answer the problem formulation, data analysis
techniques use the Independent Sample T-test. This can be seen from the average value when given the SAVI learning
model treatment. There is an effect of using the SAVI learning model on the learning outcomes of Pancasila
Education for fourth grade students.
Downloads
References
Evi Hasim, “Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar Perguruan Tinggi Di Masa Pandemi Covid-19,” Pros.
Webinar Magister Pendidik. Dasar Pascasarj., pp. 68–74, 2020. Ayundasari, L. (2022). IMPLEMENTASI
PENDEKATAN MULTIDIMENSIONAL DALAMPEMBELAJARAN SEJARAH KURIKULUM MERDEKA.
Jurnal Sejarah, Budaya dan Pengajarannya
Barlian, U. C., Solekah, S., & Rahayu, P. (2022). IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA DALAM
MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN. Journal Educational and Language Research, 1.
Boang Manalu, Julianti, dkk. (2022). “Pengembangan Perangkat Pembelajaran Kurikulum Merdeka Belajar”
dalam Prosiding Pendidikan Dasar Vol. 1. Medan
Dhani, R. R. (2020). Peran Guru Dalam Pengembangan Kurikulum. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan, 9(1), 45-
[5] N. Novitasari, M. Tahir, and L. H. Affandi, “Pengaru
Hasan, K., Mukhlisa, N., & Lestari, A. (2020). PENERAPAN MODEL SOMATIC, AUDITORY,
VISUALIZATION, DAN INTELECTUALLY (SAVI) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PADA
MATA PELAJARAN IPS SISWA KELAS IV. Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 4
Hasan, Kamaruddin, dkk. (2020). “Penerapan Model Somatic, Auditory, Visualization, dan Intelektualliy (SAVI)
Untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Mata Pelajaran IPS SIswa Kelas IV” dalam Jurnal Ilmiah Kependidikan Vol. 4.
Makassar
Hattarina, Shofia, Saila, Nurul, Faradilla, Adenita, et al. Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Di Lembaga
Pendidikan, (2022).
Kusumawati, S. W., & Gunansyah, G. (2014). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN SAVI UNTUK MENINGKATKAN
KETERAMPILAN PEMECAHAN MASALAH DI SEKOLAH DASAR. JPGSD.
Lana, D., Karniani, E., & Dotrimensi. (2021). PENDEKATAN PEMBELAJARAN SOMATIC AUDITORY VISUAL
INTELEGENCY (SAVI) DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA VIDEO PADA MATERI DINAMIKA PENERAPAN PANCASILA
DARI MASA KE MASA DI KELAS IX. JURNAL PARIS LANGKIS, 1.
Rahmawati dan Kasriman, (2022). “Pengaruh Model Pembelajaran SAVI (Somatic, Auditory, Visual, dan Intelectual)
Berbantuan Media Power Point Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas IV” dalam Jurnal Basicedu Vol.
Jakarta.
Rahmawati, Erna. (2022). “Konsep Pembelajaran Menyenangkan Bagi Siswa Kelas Bawah Tingkat Sekolah Dasar”
dalam Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal Vol. 4.
Raharjo,Sahid. (2018). “ cara menghitung SE dan SR dalam analisis regresi linier berganda”
Santoso, Singgih. 2014. Statistik Parametrik Edisi Revisi. Jakarta : Elex Komputindo
Sarnoko, dkk. (2016). “Penerapan Pendekatan SAVI Berbantuan Video Pembelajaran untuk Meningkatkan Aktivitas
dan Hasil Belajar IPS SIswa Kelas IV SDN Sanan Girimarto Wonogiri” dalam Jurnal Pendidikan Vol. 1. Wonogiri
Shoimin, Aris. 2014. Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-ruz media
Sihwenedar, Rinendah. (2015). “Meningkatkan Hasil Belajar IPA Melalui Penerapan Model Pembelajaran SAVI
(Somatis, Auditori, Visual, dan Intelektual) Pada Siswa Kelas III SDN Rejoagung 01 Semboro ” dalam Pancaran Vol.
Jember
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta, CV.
Sumarsih, I., Marliyani, T., Hadiyansah, Y., Hernawan, A. H., & Prihantini. (2022). Analisis Implementasi Kurikulum
Merdeka di Sekolah Penggerak Sekolah Dasar. JURNAL BASICEDU, 6.
Sudarma, Momon. 2021. Merdeka Belajar: Menjadi Manusia Otentik. Jakarta: PTlex Media Komputindo.
Suwanda, I made, 2016. Sumber Belajar Belajar Penunjang PLPG 2016 Mata Pelajaran/Paket Keahlian Pendidikan
Pancasila dan Kewarganegaraan (PKn) Bab I Hakikat, Tujuan dan Ruang Lingkup Pendidikan Kewarganegaraan:
Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Guru Dan Tenaga Kependidikan 2016.
Undang – Undang RI Nomor 20 Tahun 2003 tentang sistem Pendidikan Nasiona
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.