The The Influence of My Earth Flipbook Learning Media and Its Seasons on Student Learning Outcomes
Pengaruh Media Pembelajaran Flipbook Bumiku dan Musimnya Terhadap Hasil Belajar Siswa
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.2965Keywords:
Cognitive Ability, Flipbook Media, Learning OutcomesAbstract
Learning outcomes are an important part of the learning process with learning outcomes so the teacher can evaluate the learning that has been implemented and can find out students' abilities when mastering the material that has been applied in the learning process. In science learning activities students show low cognitive learning outcomes such as evaluating and analyzing, this is because the delivery of learning material delivered to students during learning activities still uses books and shows that the learning process has not been successful, so it requires learning media for basic knowledge or understanding of concepts another concept. The type of research used in this research is quantitative. The results of the N-Gain analysis on the pretest and posttest showed an average N-Gain of 0.52 with moderate criteria. So it shows if the flipbook learning media is effective in improving student learning outcomes.
Downloads
References
M. I. Setiadi, M. Muksar, and D. Suprianti, “PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN FLIPBOOK UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR SISWA,” JISIP, vol. 5, no. 4, Nov. 2021, doi: 10.58258/jisip.v5i4.2542.
N. S. Nirmala and F. Istianah, “PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN FLIPBOOK SEBAGAI MEDIA BELAJAR PADA PEMBELAJARAN IPA MATERI METAMORFOSIS KELAS IV DI SEKOLAH DASAR,” p. 14.
T. Nabillah and A. P. Abadi, “FAKTOR PENYEBAB RENDAHNYA HASIL BELAJAR SISWA,” 2019.
F. F. K. Sari and I. R. W. Atmojo, “Analisis Kebutuhan Bahan Ajar Digital Berbasis Flipbook untuk Memberdayakan Keterampilan Abad 21 Peserta Didik pada Pembelajaran IPA Sekolah Dasar,” basicedu, vol. 5, no. 6, pp. 6079–6085, Nov. 2021, doi: 10.31004/basicedu.v5i6.1715.
D. Abdullah and T. Maryati, “PENGARUH MEDIA AUDIO VISUAL TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR,” JP, Dec. 2019, doi: 10.23969/jp.v4i2.2166.
Ihwan Mahmudi, Muh. Zidni Athoillah, Eko Bowo Wicaksono, and Amir Reza Kusuma, “Taksonomi Hasil Belajar Menurut Benyamin S. Bloom,” MUDIMA, vol. 2, no. 9, pp. 3507–3514, Sep. 2022, doi: 10.55927/mudima.v2i9.1132.
L. Setyaningsih and A. Ekayanti, “Keterampilan Berfikir Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Matematika Ditinjau dari Kemampuan Number Sense,” Jurnal Didaktik Matematika, vol. 6, no. 1, pp. 28–39, Apr. 2019, doi: 10.24815/jdm.v6i1.11699.
I. Magdalena, Y. Septina, L. N. Rahmayani, A. A. Nasrullah, A. D. Nokhriyana, and S. W. Pamungkas, “Penerapan Taksonomi Bloom sebagai Alat Evaluasi di SDN Kapuk 15,” arzusin, vol. 2, no. 6, pp. 532–539, Dec. 2022, doi: 10.58578/arzusin.v2i6.683.
D. G. Lestari and H. Irawati, “Literature Review: Peningkatan Hasil Belajar Kognitif Dan Motivasi Siswa Pada Materi Biologi Melalui Model Pembelajaran Guided Inquiry,” vol. 2, no. 2, 2020.
Cherly Ana Safira, Agung Setyawan, and Tyasmiarni Citrawati, “Identifikasi Permasalahan Pembelajaran IPA Pada Siswa Kelas III SDN Buluh 3 Socah,” jpm, vol. 10, no. 1, pp. 23–29, Jun. 2020, doi: 10.37630/jpm.v10i1.277.
A. Timara, E. Sulistri, and S. Sumarli, “PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN ROLE PLAYING BERBANTUAN MEDIA VIDEO TERHADAP HASIL BELAJAR KOGNITIF SISWA SD,” ORBITA, vol. 7, no. 2, p. 283, Nov. 2021, doi: 10.31764/orbita.v7i2.5173.
E. E. Lubis, Ed., “Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Dan Media Alat Peraga (Gunung Berapi) Pada Mata Pelajaran IPA SDN 013 Bengkulu Utara,” pendipa. jurnal. pendik. sains, vol. 4, no. 2, pp. 74–78, Jun. 2020, doi: 10.33369/pendipa.4.2.74-78.
G. Prananda, R. Saputra, and Z. Ricky, “MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MENGGUNAKAN MEDIA LAGU ANAK DALAM PEMBELAJARAN IPA SEKOLAH DASAR,” pgsdunars, vol. 8, no. 2, p. 304, Dec. 2020, doi: 10.36841/pgsdunars.v8i2.830.
F. I. Rahma, “MEDIA PEMBELAJARAN (kajian terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media dan,” p. 13, 2019.
U. B. Harsiwi and L. D. D. Arini, “Pengaruh Pembelajaran Menggunakan Media Pembelajaran Interaktif terhadap Hasil Belajar siswa di Sekolah Dasar,” basicedu, vol. 4, no. 4, pp. 1104–1113, Sep. 2020, doi: 10.31004/basicedu.v4i4.505.
F. M. Maharuli and Z. Zulherman, “Analisis Penggunaan Media Pembelajaran Dalam Muatan Pelajaran IPA di Sekolah Dasar,” educatio, vol. 7, no. 2, pp. 265–271, Apr. 2021, doi: 10.31949/educatio.v7i2.966.
R. Yulianto and A. Maydiantoro, “Analisis Kebutuhan Pengembangan E-modul Pembelajaran Berbasis Flipbook Maker Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siklus Akuntansi Perusahaan Jasa,” p. 11, 2022.
G. Prananda, “KORELASI ANTARA MOTIVASI BELAJAR DENGAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN IPA DI SEKOLAH DASAR,” vol. 3, no. 3, 2019.
T. Aprilia, “Efektivitas Penggunaan Media Sains Flipbook Berbasis Kontekstual untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Siswa,” JPIPFIP, vol. 14, no. 1, pp. 10–21, Apr. 2021, doi: 10.21831/jpipfip.v14i1.32059.
A. Nurwidiyanti and P. M. Sari, “Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook Berbasis Literasi Sains pada Pembelajaran IPA Sekolah Dasar,” basicedu, vol. 6, no. 4, pp. 6949–6959, Jun. 2022, doi: 10.31004/basicedu.v6i4.3421.
B. Ulum and Y. Wiyatmo, “PENGEMBANGAN E-MODUL BERBASIS WEB FLIPHTML5 UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR RANAH KOGNITIF PADA TOPIK MOMENTUM DAN IMPULS KELAS X SMA DITINJAU DARI MINAT, KEMAMPUAN AWAL, DAN RESPON PEMBELAJARAN”.
A. A. A. Anggraeni, P. Veryliana, and I. F. R. Fatkhu R, “Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Matematika,” IJEE, vol. 3, no. 2, p. 218, Jul. 2019, doi: 10.23887/ijee.v3i2.18552.
B. F. Prisuna, “Pengaruh Penggunaan Aplikasi Google Meet terhadap Hasil Belajar,” JPIPFIP, vol. 14, no. 2, pp. 137–147, Oct. 2021, doi: 10.21831/jpipfip.v14i2.39160.
A. Wahab, J. Junaedi, and Muh. Azhar, “Efektivitas Pembelajaran Statistika Pendidikan Menggunakan Uji Peningkatan N-Gain di PGMI,” basicedu, vol. 5, no. 2, pp. 1039–1045, Mar. 2021, doi: 10.31004/basicedu.v5i2.845.
A. A. D. Lehan, M. Sampe, and S. G. U. Lala, “EFEKTIVITAS MEDIA FLIPBOOK BERBASIS MODEL STAD TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS V”.
R. S. Rizal, “Peningkatan Hasil Belajar melalui Bahan Ajar Flipbook Siswa Sekolah Dasar,” AJUP, vol. 2, no. 3, pp. 252–256, Dec. 2022, doi: 10.57250/ajup.v2i3.141.
I. D. A. W. S. Dewi and I. W. Sujana, “Media Flipbook Berorientasi Pendekatan Kontekstual Pada Muatan IPS Untuk Kelas IV Sekolah Dasar,” JIPPG, vol. 5, no. 2, pp. 244–258, Jul. 2022, doi: 10.23887/jippg.v5i2.46404.
E. Febriyanti* and M. Mayarni, “Pengaruh Strategi Pembelajaran Aktif Tipe Crossword Puzzle Berbantuan Media Flip Book Terhadap Keaktifan Belajar IPA Siswa Kelas IV Sekolah Dasar,” JPSI, vol. 10, no. 4, pp. 816–832, Oct. 2022, doi: 10.24815/jpsi.v10i4.26281.
S. Afriana and A. Prastowo, “Penggunaan Media Pembelajaran E-Comic dalam Menumbuhkan Motivasi dan Antusiasme Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar,” DTS, vol. 22, no. 1, p. 41, Feb. 2022, doi: 10.30651/didaktis.v22i1.11089.
R. S. Rizal, “Peningkatan Hasil Belajar melalui Bahan Ajar Flipbook Siswa Sekolah Dasar,” AJUP, vol. 2, no. 3, pp. 252–256, Dec. 2022, doi: 10.57250/ajup.v2i3.141.
I. Widyasari, Z. Zetriuslita, E. Istikomah, and S. Herlina, “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Flipbook Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Dikelas VIII SMP,” J.Derivat, vol. 8, no. 1, pp. 61–71, Jul. 2021, doi: 10.31316/j.derivat.v8i1.1678.
Downloads
Additional Files
Posted
Categories
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.