The Influence of Fairy Tale Media on Reading Ability in Class II of SDN Lemah Putro I
Pengaruh Media Cerita Dongeng Terhadap Kemampuan Membaca Bahasa Indonesia Kelas II SDN Lemah Putro I
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.2961Keywords:
media, fable story, reading abilityAbstract
The background of this research is the low reading ability of class II students at SDN Lemah Putro 1
who are less skilled at reading so they cannot understand reading well which results in low scores in the Indonesian
language subject. This study uses a quantitative approach with the type of research used is experimental research,
because this study aims to determine how much influence and aims to determine whether or not there are differences
before and after using fable story media on students' abilities and how much influence. In this study, researchers
used 40 students with a saturated sample technique. The tests used in this study are validity, reliability, normality
tests and homogeneity tests. Data from the pretest and posttest were tested by paired t test and showed that there
were differences in the results and the magnitude of the effect before and after using fable story media on reading
ability
Downloads
References
Apriatin, F., Ermiana, I., & Setiawan, H. (2021). Pengaruh Buku Cerita Bergambar Terhadap Kemampuan
Membaca Pemahaman Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas Iii Sdn Gugus 04 Kecamatan
Pujut. Renjana Pendidikan Dasar. Vol.1 No.2. Hal:77-84.
Budianto, Nanang dan Amak Fadholi (2020). Memahami Konsep Hermeneutik dalam Pendidikan. Auladuna :
Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, Vol.2 No.2. Hal. 42–58.
Chasanah, F. U., Ibrahim, M., Hidayat, M. T., & Rahayu, D. W. (2021). Upaya Peningkatan Kemampuan
Membaca melalui Media Buku Cerita di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3644-3650.
Nirmala, Sri. Dewi. (2019). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas IV Se-Gugus 2 Purwasari dalam
Membaca Pemahaman Melalui Model Fives dan Model Guided Reading. Dinamika Jurnal Ilmiah
Pendidikan Dasar.Vol. 10. No. 2
Lestari, Novita Dian dkk (2021). Analisis Faktor-Faktor yang Menghambat Belajar Membaca Permulaan
pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, Vol. 5. No.4. Hal. 2611–2616.
Dalman.( 2017). Keterampilan Membaca. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
Tarigan, Djago. (2019). Membina Ketrampilan Menulis Paragraf dan Pengembangannya. Bandung:Angkasa
Elendiana, M. (2020). Upaya Meningkatkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan
dan Konseling (JPDK), Vol.2. No.1. Hal. 54–60.
Nurrita, Teni. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa.
MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah dan Tarbiyah. Vol. 3. No.1. Hal. 171–210
Basri, Marwati. M. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Buku Cerita Terhadap Kemampuan Membaca
Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV SD. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar. Vol. 3. No.1
Novita, Sri dan Restio Sidebang (2022). Pengaruh Media Buku Cerita Terhadap Kemampuan Membaca
Pemahaman Siswa Kelas III SD Negeri Percontohan Kabanjahe Tahun Ajaran 2021/2022. Prosiding
Seminar Nasional. Vol.1
Jaya, Melinda P.S, Taty Fauzi dan Dewi Fitriani (2019). Pengaruh Media Pop Up Book Berbasis Cerita
Terhadap Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini Kelompok B (Usia 5-6 Tahun) Di Paud Al-Huda
Palembang Tahun 2019. Pernik Jurnal Paud. Vol. 2. No.1
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R dan D.
Bandung:Alfabeta
Arikunto. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta : PT. Rineka Cipta
Ghozali. Imam. (2018). Aplikasi Analisis Multivariat Dengan Program IMB SPSS 24 (9th ed.). Semarang:
Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Usmadi. (2020). Pengujian Persyaratan Analisis (Uji Homogenitas Dan Uji Normalitas). Jurnal Inovasi
Pendidikan. Vol.7. No.1
Rukiyah (2018). Dogeng. Mendongeng dan Manfaatnya. Jurnal Anuva (Kajian Budaya, Perpustakaan, dan
Informasi).Vol 2. No.1
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.