The Effect of Kartasis Language Games on Beginning Reading Skills in Class II Students of Muhammadiyah 9 Ngaba Elementary School, Sidoarjo
Pengaruh Permainan Bahasa Kartasis Terhadap keterampilan Membaca Permulaaan pada Siswa kelas II Sekolah Dasar Muhammadiyah 9 Ngaba Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.2917Keywords:
Word, Card, Media, Beginning, Reading, SkillsAbstract
This study was to describe the effect of word card media on improving beginning reading skills in grade 2 SD Muhammadiyah 9 Ngaban. This study uses quantitative research.The method used was the Pre-Experimental design method with a one group pretest-posttest research design.The instruments in this study consisted of syllabus-based learning instruments, lesson plans, teaching materials, student worksheets, and tests (pretest and posttest).The sample of this study were all grade 2 students at SD Muhammadiyah 9 Ngaban.Collecting data in this study used tests namely (Pretest and Posttest) on the ability of beginning reading skills.The results showed that word card media could improve the beginning reading skills of grade 2 students at SD Muhammadiyah 9 Ngaban
Downloads
References
REFERENCES
Hemas Maya Sulastri, Yopa Taufik Saleh, Sunanih . (2020). Pengaruh Media Kartu Kuartet Terhadap Kemampuan Membaca Siswa Dalam Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Vol. 4 (3) pp. 486-492
Journal for Lesson and Learning Studies Volume 4, Number 1, 2021 pp. 33-38 P-ISSN: 2615-6148 E-ISSN : 2615-7330 Open Access: ttps://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JLLS
Syamsinar Ramdani 10540 9543 14 Pengaruh Penggunanan Media Kartu Kata Terhadap Hasil Belajar Keterampilan Membaca Bahasa Indonesia Siswa Kelas I Di SD Inpres Bontomanai Kecamatan Tamalate Kota Makasar 2018
Silvia Hidayati, Pengaruh model induktif kata bergambar terhadap kemampuan membaca permulaan siswa kelas II Sekolah Dasar, Universitas Muhammadiyah, 2017
Buku Guru, tematik kelas II Sekolah Dasar kurikulum 2013
Buku Siswa, Tematik Kelas II Sekolah Dasar Kurikulum 2013
Buku Penelitian Kuantitatif Tahun 2019
Journal for Lesson and Learning Studies Volume 4, Number 1, 2021 pp. 33-38 P-ISSN: 2615-6148 E-ISSN : 2615-7330 Open Access: ttps://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JLLS
Kharisma, G. I., & Arvianto, F. (2019). Pengembangan Aplikasi Android Berbentuk Education Games Berbasis Budaya Lokal untuk Keterampilan Membaca Permulaan Bagi Siswa Kelas 1 SD/MI. Premiere [10]Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 9(2), 203–213.
Utami, N. A., & Wangid, M. N. (2019). Investigasi Membaca Permulaan Pada Siswa Kelas II SD Di Kecamatan Sekarbela. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 22(1), 157–165.
Adnan, Yamin, M., Aulia, M., & Kurniawati, R. (2019). Penggunaan Big Book Dalam Pembelajaran Membaca Permulaan Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(3), 963–969.
Aisyah, S., Yarmi, G., Sumantri, M. S., & Iasha, V. (2020). Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Pendekatan Whole Language di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(3), 637–643.
Irdawati. (2014). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Dengan Menggunakan Media Gambar Kelas 1 di Min Buol. Jurnal Kreatif Tadulako Online Vol.5 No.4, 5(No. 4).
Isra Yuliasti, 2015. Pengaruh Media Kata Terhadap Membaca Permulaan pada Mata pelajaran Bahasa Indonesia Terhadap Kemampuan Membaca Siswa Kelas 1 SD Inpres 117 Enrekang Kabupaten Enrekang. Skripsi:Unismuh.
Uut Ukhfida, Pengaruh Media Audio Visual Cerita Rakyat Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Pada Siswa Kelas III SDN Sawocangkring
Danang Dwi Pangestu, Purwadi, Ferina Agustini. (2019). Pengembangan Media Parajo (Puzzle Gambar Rumah Adat Joglo) Berbasis Model Number Head Together pada Pembelajaran Matematika. [18]Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan. Vol. 3 (2) pp. 117-121
Margareta Tanau, Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Melalui Media Permainan Kartu Bergambar Pada Siswa Kelas 1 SD GMIT Taemaman Kupang
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.