IMPLEMENTATION OF THE CHARACTER OF LOVE TO READ IN CLASS IV THROUGH THE SCHOOL LITERACY MOVEMENT PROGRAM AT SDN SUMBEREJO 1
IMPLEMENTASI KARAKTER GEMAR MEMBACA DI KELAS IV MELALUI PROGRAM GERAKAN LITERASI SEKOLAH DI SDN SUMBEREJO 1
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.2914Keywords:
pendidikan karakter, Karakter Gemar Membaca, LiterasiAbstract
This study aims to describe the implementation of reading character education in class IV SDN Sumberejo 1 and describe the obstacles encountered in implementing reading character education in class 4 SDN Sumberejo 1. The research method used is a qualitative descriptive research. The research subjects were school principals, grade IV homeroom teachers, and grade IV students. By using data collection techniques, observation, interviews and documentation. The results of this study indicate to create students who like to read in ways that are carried out such as the habit of reading for 15 minutes before studying, schedule visits to the library every week, create an environment that is rich in reading texts, reward students' positive behavior, update library book collections, and holding reading activities aloud, reading silently, and reading together. There are also literacy strategies in learning, such as reading, asking questions, summarizing, moving forward to read, and answering practice questions.
Downloads
References
A. Pritasiwi And E. Roesminingsih, “Implementasi Program Literasi Untuk Meningkatkan Prestasi Siswa Di Smk.”
Andiarini, S. E., & Nurabadi, A. (2018). Implementasi program penguatan pendidikan karakter melalui kegiatan pembiasaan dalam peningkatan mutu sekolah. JAMP: Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan,1(2), 238-244.
Cahyaningrum, E. S., Sudaryanti, S., & Purwanto, N. A. (2017). Pengembangan nilai-nilai karakter anak usia dini melalui pembiasaan dan keteladanan. Jurnal Pendidikan Anak,6 (2), 203-213.
F. Nur Ismiyasari, C. Widyasari, And Z. Abidin, Problematika Pembelajaran Literasi Siswa Sekolah Dasar Di Era New Normal. [Online]. Available: Http://Www.Gutenberg.Org/
H. Haris And A. Kasmawati. (2022). “Implementasi Gerakan Literasi Sekolah Sebagai Upaya Meningkatkan Kecerdasan Kewarganegaraan Peserta Didik Di Sma,” Phinisi Integration Review, Vol. 5, No. 1, Doi: 10.26858/Pir.V5i1.31769.
Hendriana, E. C., & Jacobus, A. (2017). Implementasi pendidikan karakter di sekolah melalui keteladanan dan pembiasaan. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia),1(2),25-29.
I. Purnama, L. H. Affandi, And K. Nisa. (2022) “Implementasi Gerakan Literasi Sekolah Dalam Membentuk Karakter Gemar Membaca Siswa Di Sdn 5 Masbagik Selatan,” Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, Vol. 7, No. 3c, Pp. 1951–1958, Oct., Doi: 10.29303/Jipp.V7i3c.872.
I. Purnama, L. H. Affandi, And K. Nisa, (2022). “Implementasi Gerakan Literasi Sekolah Dalam Membentuk Karakter Gemar Membaca Siswa Di Sdn 5 Masbagik Selatan,” Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, Vol. 7, No. 3c, Pp. 1951–1958, Oct. Doi: 10.29303/Jipp.V7i3c.872.
Ihsani, N., Kurniah, N., & Suprapti, A. (2018). Hubungan metode pembiasaan dalam pembelajaran dengan disiplin anak usia dini. Jurnal Ilmiah Potensia, 3 (2), 105-110.
K. Pendidikan Et Al., 2019. “Gerakan Literasi Sekolah Di Sekolah Dasar,”
Laili, Idah & Naqiyyah, Mumtaz. (2014). Kontribusi Penerapan Pendidikan Karakter (Gemar Membaca) Terhadap Keterampilan Berbahasa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas V Mi Darul Hikam Cirebon.
Lickona, T. (2013). Pendidikan karakter: Panduan lengkap mendidik siswa menjadi pintar dan baik. Bandung: Nusa Media
M. A. Grimalda, A. Rahman, And Y. Hermawan, (2021) “Strategi Pembentukan Karakter Siswa Melalui Pembelajaran Humanis,” Insania : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, Vol. 26, No. 2, Pp. 248–264, Dec. Doi: 10.24090/Insania.V26i2.6000.
M. Setyo, W. Pendidikan Guru, And S. Dasar, (2022). “Strategi Pembudayaan Gerakan Literasi Di Sekolah Dasar,” Lintang Songo: Jurnal Pendidikan, Vol. 5, No. 2.
Nur Azmi M. (2016). “Peran Full Day School Terhadap Penanaman Karakter Gemar Membaca Siswa Di Sd Pertiwi Kota Makassar.”
Permendikbud-No-23-Tahun-2015”.
Ramdhani, M. A. (2017). Lingkungan pendidikan dalam implementasi pendidikan karakter.Jurnal Pendidikan UNIGA,8(1), 28-37
S. Suwartini, “Pendidikan Karakter Dan Pembangunan Sumber Daya Manusia Keberlanjutan.”
Satgas GLS Kemendikbud.(2018). Strategi Literasi Dalam Pembelajaran di Sekolah Menengah Pertama. Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan
Soemanto, P. P. (2003). Landasan Kerja Pemimpin Pendidikan.Cet. IV,(Jakarta: Rineka Cipta.
Sudendi Retno Efendi 1717631007 (2020). “Pembentukan Karakter Gemar Membaca Melalui Gerakan Literasi Sekolah Di Sd Islam Muhammadiyah Cipete Cilongok Banyumas Tesis Disusun Dan Diajukan Kepada Pascasarjana Institut Agama Islam Negeri Purwokerto Untuk Memenuhi Sebagian Persyaratan Menempuh Gelar Magister Pendidikan Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah (Pgmi) Pascasarjana Institut Agama Islam Negeri Purwokerto.
Sukma Dewi. (2022). “Penguatan Karakter Gemar Membaca Murid Kelas V Melalui Gerakan Literasi Di Sdn 4 Maroangin Kecamatan Maiwa Kabupaten Enrekang Skripsi.”
Syahrul, A. R.(2017). Reward, Punishment Terhadap Hasil Belajar Siswa IPS Terpadu KelasVIII MTsN Punggasan. Jurnal Curricula. 2 (1): 1-9
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.