Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

The Influence of Ethnoscience-Integrated Science Learning on the Making Process of Sidoarjo Batik on Students' Critical Thinking Ability


Pengaruh Pembelajaran IPA Terintegrasi Etnosains pada Proses Pembuatan Batik Sidoarjo terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.2842

Keywords:

critical thinking, ethno-science, science

Abstract

The aims determine the effect of ethno-science integrated science learning in the Sidoarjo batik-making process on critical thinking skills. This study used a quasi-experimental research design with a nonequivalent control group design. The analysis technique used is using Paired sample T-test. The results of this study indi`cate that science learning integrated with ethnoscience in the process of making Sidoarjo batik has a difference in students' critical thinking skills with a significance value of 0.013 which means <0.05. This value indicates that there is an influence of ethno-science integrated science learning on students' critical thinking skills..

Downloads

Download data is not yet available.

References

R. M. Eka Adha Apriliani1, Afandi1, “MEMBERDAYAKAN KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS DI ERA ABAD 21,” prosiding, pp. 1045–1052, 2020.

A. C. Lestari and A. M. Annizar, “Proses Berpikir Kritis Siswa dalam Menyelesaikan Masalah PISA Ditinjau dari Kemampuan Berpikir Komputasi,” J. Kiprah, vol. 8, no. 1, pp. 46–55, 2020, doi: 10.31629/kiprah.v8i1.2063.

Temuningsih, E. Peniati, and A. Marianti, “Pengaruh Penerapan Model Problem Based Learning Berpendekatan Etnosains Pada Materi Sistem Reproduksi Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa,” J. Biol. Educ., vol. 6, no. 1, pp. 70–79, 2017, doi: 10.15294/jbe.v6i1.14060.

H. Saputra, “Kemampuan Berfikir Kritis Matematis,” Perpust. IAI Agus Salim Metro Lampung, vol. 2, no. April, pp. 1–7, 2020.

E. Widayanti, “Potensi Pembelajaran Saintifik Bernuansa Etnosains Untuk Memberdayakan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa,” Wahana Didakt. J. Ilmu Kependidikan, vol. 18, no. 1, p. 82, 2020, doi: 10.31851/wahanadidaktika.v18i1.4352.

J. I. R. Astari and W. Sumarni, “Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Bermuatan Etnosains Guna meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis,” J. Chem. Educ., vol. 9, no. 2, pp. 1–9, 2020.

N. I. Fitriani and B. Setiawan, “Efektivitas Modul IPA Berbasis Etnosains Terhadap Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa,” J. Penelit. Pendidik. IPA, vol. 2, no. 2, p. 71, 2018, doi: 10.26740/jppipa.v2n2.p71-76.

M. R. H. Marundut, ishak. G. Bachtiar, Kadir, and V. Iasha, “Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Dalam Pembelajaran IPA Melalui Pendekatan Keterampilan Proses,” J. Basicedu, vol. 4, no. 3, pp. 577–585, 2020.

C. M. N. Falah, S. Windyariani, and Suhendar, “Peningktan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Melalui Model Pembelajaran Search , Solve , Create , and Share ( SSCS ) Berbasis Etnosains,” J. Penelit. Pendidik. Biol., vol. 2, pp. 25–32, 2018.

S. B. Sartika, N. Efendi, and F. E. Wulandari, “Efektivitas Pembelajaran IPA Berbasis Etno-STEM dalam Melatihkan Keterampilan Berpikir Analisis,” J. Dimens. Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 10, no. 1, pp. 1–9, 2022, doi: 10.24269/dpp.v10i1.4758.

I. Mardianti, K. Kasmantoni, and A. Walid, “Pengembangan Modul Pembelajaran IPA Berbasis Etnosains Materi Pencemaran Lingkungan Untuk Melatih Literasi Sains Siswa Kelas VII di SMP,” Bio-Edu J. Pendidik. Biol., vol. 5, no. 2, pp. 98–107, 2020, doi: 10.32938/jbe.v5i2.545.

R. M. Lia, W. Udaibah, and Mulyatun, “Pengembangan Modul Pembelajaran Kimia Berorientasi Etnosains Dengan Mengangkat Budaya Batik Pekalongan,” Unnes Sci. Educ. J., vol. 5, no. 3, pp. 1418–1423, 2016.

S. D. Aji, “Etnosains dalam Membentuk Kemampuan Berpikir Kritis dan Kerja Ilmiah Siswa,” J. Imliah, vol. 1, no. 1, pp. 7–11, 2017.

M. F. Lubis, “Pengembanagan Modul Pembelajaran IPA berbasis Etnosains Untuk Melatih Kemampuan Literasi Sains Siswa SMP,” p. 6, 2021.

U. D. Pertiwi and U. Y. R. Firdaus, “Upaya Meningkatkan Literasi Sains Melalui Pembelajaran Berbasis Etnosains,” Indones. J. Nat. Sci. Educ., vol. 02, no. June, 2020, doi: 10.31002/nse.v2i1.476.

S. Jurnal, P. Sarini, K. Selamet, and V. No, “Wahana Pengembangan Bahan Ajar Etnosains Bali bagi Calon Guru IPA Wahana Matematika dan Sains : Jurnal Matematika , Sains , dan,” vol. 13, no. 1, pp. 27–39, 2019.

M. T. Nihwan and W. Widodo, “Penerapan Modul IPA Berbasis Etnosains Untuk Meningkatkan Kemampauan Literasi Sains Siswa SMP,” Pensa E-Jurnal Pendidik. Sains, vol. 8, no. 3, pp. 288–298, 2020.

S. I. Wulandari, S. D. Pamelasari, and R. D. Hardianti, “Penggunaan E-Modul Berbasis Etnosains Materi Zat dan Perubahannya dalam Usaha Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP,” Proceeding Semin. Nas. IPA XIII, no. 2023: Proceeding Seminar Nasional IPA XIII, pp. 103–113, 2023.

C. Damayanti, A. Rusilowati, and S. Linuwih, “Journal of Innovative Science Education Pengembangan Model Pembelajaran IPA Terintegrasi Etnosains,” J. Innov. Sci. Educ., vol. 6, no. 1, pp. 116–128, 2017.

D. A. H. Putri, A. Asrizal, and U. Usmeldi, “Pengaruh Integrasi Etnosains Dalam Pembelajaran Sains Terhadap Hasil Belajar: Meta Analisis,” ORBITA J. Kaji. …, vol. 8, pp. 103–108, 2022, [Online]. Available: http://journal.ummat.ac.id/index.php/orbita/article/view/7600%0Ahttps://journal.ummat.ac.id/index.php/orbita/article/download/7600/4502

R. Rokayah, C. Rochman, S. Mariani, C. N. Kurniati, and S. Ngabekti, “Science Learning Integrated Ethnoscience to Increase Scientific Literacy and Scientific Character Science Learning Integrated Ethnoscience Scientific Literacy and Scientific Character to Increase”, doi: 10.1088/1742-6596/1254/1/012033.

Q. A. Ph, W. Sumarni, B. Subali, and S. Saptono, “Implementation of STEM Integrated Ethnoscience-based Vocational Science Learning in Fostering Students ’ Higher Order Thinking Skills ( HOTs ),” vol. 5, no. 2, pp. 53–61, 2020.

A. Harjono, “Inquiry-Creative Learning Integrated with Ethnoscience : Efforts to Encourage Prospective Science Teachers ’ Critical Thinking in Indonesia,” vol. 21, no. 9, pp. 232–248, 2022.

T. D. Hastjarjo, “Rancangan Eksperimen-Kuasi Quasi-Experimental Design,” J. UGM, vol. 27, no. 2, pp. 187–203, 2019, doi: 10.22146/buletinpsikologi.38619.

M. G. Isnawan, Kuasi Eksperimen. 2020.

I. Sakti, A. Defianti, and Nirwana, “Implementasi Modul IPA Berbasis Etnosains Masyarakat Bengkulu Materi Pengukuran Melalui Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa,” J. Kumparan Fis., vol. 3, no. 3, pp. 232–238, 2020.

Z. Khoiriyah, D. Astriani, and A. Qosyim, “Efektivitas Pendekatan Etnosains Dalam Pembelajaran Daring Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Materi Kalor,” Pensa E-Jurnal Pendidik. Sains, vol. 9, no. 3, pp. 433–442, 2021.

J. Nisa Amini, “Pengaruh Model Problem Based Learning Berbasis Etnosains Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Koloid,” pp. 1–116, 2021.

Posted

2023-08-29